Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Umíte česky? 15 nejčastějších chyb, které děláme

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Unsplash.com

V čem děláme často chyby a ani o tom nevíme?

Článek

Hodiny češtiny na základní nebo střední škole mají jednu zvláštní vlastnost - zpravidla v nás zabijí jakoukoliv lásku k našemu rodnému jazyku. Drtíme se nazpaměť vyjmenovaná slova, snažíme se pochopit, na jakém principu funguje větný rozbor, a to nejlepší z české i světové literatury všem zaručeně znechutí název povinná četba. Přitom vše, co se v nich učíme, má smysl. Jen nám nikdy nikdo neřekne, proč se to učíme. A tak většina z nás proleze s odřenýma ušima a v dospělém životě si na kontrolu textů přivolává korektory, kteří je mají zachránit před společenským faux pas.

Můj vztah s češtinou se ubíral podobným směrem. Na gymplu jsem nechápala, proč mám rozkládat věty do nějakých prapodivných vzorců a psát nad ně další písmenka. Proč se musím učit nazpaměť věci, které mi v životě k ničemu nebudou. A nebýt češtinářky, která se nás ujala v posledním ročníku, zřejmě bych úspěšnou maturitu oslavila rituálním pálením Shakespearových Sonetů.

Láska k češtině se u mě rozvinula, až když jsem opustila školní lavice a začala se věnovat psaní a copywritingu. Fascinovalo mě, jak velkou sílu mají obyčejná slova. Jak krásně si můžu s texty hrát a jak úzce souvisí copywriting s psychologií a behaviorální vědou. A čím víc jsem toho napsala, tím víc jsem chápala, proč do nás na škole všechny ty poučky hustili.

Vše, co jsem na gymplu úspěšně opsala, jsem se zpětně doučila, a dnes mi to pomáhá jak při práci, tak při komunikaci s kýmkoliv, před kým nechci působit jako negramot. A abych podobného označení ušetřila i vás, dala jsem dohromady 15 chyb, na které zejména na sociálních sítích narážím na denním pořádku:

Standardní

Standardně se slovo standardní píše s d. Kdybyste mysleli prezidentskou standartu nebo kávový magazín Standart, nechte tam t, ale pochybuji, že tahle slova standardně používáte.

Mě x Mně

Přiznávám, že psaní mě x mně, mi dávalo na gymplu pořádně zabrat. Pak jsem ale objevila Vaška a můj život se od základů změnil. A že jste to vy, prozradím vám, jak může Vašek pomoct i vám: Pokud do věty pasuje tvar Vaška (kratší), píšeme mě (kratší). Pokud tvar Vaškovi (delší), píšeme mně (delší).

Byste x Bychom

Spojení by jsteby jsme nechť jednou provždy zmizí z povrchu zemského. Správně jsou (a vždycky byly) jen tvary byste a bychom. To samé platí u slov abychom, abyste, kdybychom…

Viz

Vypadá to jako zkratka, ale není to zkratka. Je to sloveso v rozkazovacím způsobu, a proto za něj tečka nepatří.

Tip x Typ

Mám pro vás deset tipů na make-up a každý je pro jiný typ pleti. Tip = doporučení nebo odhad, typ = druh, model.

Zhlédnout x Shlédnout

Shlédnout píšeme jen v případě, že koukáme dolů (ze skály). Všechna další zhlédnutí (třeba videí na YouTube), se píší se z.

Výjimka

Kam tu čárku šoupnout, co? Ve slově výjimka vždycky nad ypsilon.

Dvěma x dvěmi x dvouma

Jediným správným tvarem je dvěma, tvary dvěmidvouma jsou nespisovné. Aby se to náhodou nepletlo, správná podoba instrumentálu pro číslovku tři zní třemi. (Tedy jen v případě, když se nepojí s některým z podstatných jmen označujících párové části těla.)

Bizarní x Bizardní

Minimalismus vládne i slovu bizarní. Vypusťe d a máte to správně.

Hold x Holt

Hold je pocta, holt prosté konstatování. Holt to tak je.

Na rozdíl x Narozdíl

Na rozdíl pište vždycky odděleně.

Na shledanou x Nashledanou

A to samé platí i u pozdravu na shledanou.

Díky x Kvůli

Díky se nikdy nepoužívá ve spojení s negativní skutečností. Díky krásnému počasí bychom mohli vyrazit na výlet, ale kvůli nemoci musíme zůstat doma.

Spontánní x Spontální

Spontánní, vždy spontánní.

Tchyně x Tchýně

Ať se to vaší tchyni líbí nebo ne, vždy se píše s krátkým y.

Na jaké gramatické perly nejčastěji narážíte vy? Napište do diskuze.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz