Hlavní obsah
Lidé a společnost

Jan Pirk nebyl zabit, ale žije, sám mi to písemně potvrdil

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Wikimedia Commons; Jindřich Nosek; CC-BY-SA-4.0

Jan Pirk

Zaskočila mě zpráva o smrti pana Pirka, a tak jsem mu hned napsal. Potvrdil mi samozřejmě, co jsem si myslel. Jedná se o další podvod šmejdů, kteří slavného lékaře zneužívají k vlastnímu prospěchu.

Článek

Je to pár dní, co se mi ozval jeden ze starších členů naší širší rodiny, jestli jsem tu strašnou zprávu už zaregistroval. Mělo jít o údajnou tragickou událost, kdy byl v autě zastřelen významný český lékař Jan Pirk.

Zdánlivě důvěryhodný zdroj

Nechtělo se mi oné zprávě skoro věřit, a tak jsem ještě během hovoru s rodinným příslušníkem zabrousil na hlavní informační weby, které máme v Česku k dispozici. Žádný z nich o smrti českého lékaře neinformoval. Nechal jsem si tak tak poslat článek, ve kterém se o údajné vraždě psalo. Hned mi bylo vše jasné, protože mám s těmito podvody zkušenost. Nepřekvapilo mě ale, že se starší člen naší rodiny nechal nachytat. Nebyl totiž určitě jediným.

Pro méně pozorné a důvěřivé lidi šlo totiž o velmi přesvědčivý článek. Jeho autor si vypůjčil logo ČT24, umístil hned na úvod českou televizní moderátorku, a přidal navíc chytlavý nadpisek o zmíněné tragédii. Fungoval i vyhledávač na liště, a zmíněné sekce jako Hlavní události, UkrajinaKultura budily dojem, že se jedná o oficiální stránky České televize. Vše na první pohled zkrátka nasvědčovalo tomu, že jde o důvěryhodný zdroj.

Foto: Viktor Hakl / výstřižek ze lživého článku

Viktor Hakl / výstřižek ze lživého článku

Prvky podvodu, které nejdou ukrýt

V samotném článku ale bylo několik „nesmyslů,“ které poodhalily fakt, že se jedná o podvod.

  • Už samotný adresní řádek neobsahoval očekávaný text, jako je https://ct24.ceskatelevize.cz/. Sami se v obrázku výše můžete přesvědčit. Něco takového působí velmi podezřele a v 99 % případů se jedná vždy o podvod.
  • V textu nebyl také žádný odkaz na zdroj. Objevují se v něm desítky faktických informací o statistice úmrtí s odkazem na kardiovaskulární onemocnění, ale chybí data, zdroje.
  • U článku také chybí jeho autor. Není tedy jasné, kdo ho napsal.
  • Pod článkem je několik desítek komentářů vzhledově připomínajících facebookové komentáře. Jejich autoři mají skutečná jména a skutečné fotografie. Nelze se ale přes ně „prokliknout“ na reálné facebookové účty. Jedná se tak o jasně smýšlené lidi, kteří mají vzbudit pocit důvěryhodnosti.
  • Celý článek vede k nákupu konkrétního zdravotního produktu, který má nadpozemsky léčivé důsledky a který dle autora článku doporučuje i sám Pirk. Stačí vyplnit telefonní číslo a jméno. Někdo už se vám ozve. Se slevou je k dispozici 30 000 kusů. Oficiální objednávkový formulář ale hlásí aktuální číslo objednávky 29 982, aby probudil v zájemci odvahu koupit co nejdříve za zvýhodněnou cenu.

Panu Pirkovi jsem napsal

Pan doktor Pirk ode mě dostal zprávu. Na pracovní e-mail a Facebook. Dočkal jsem se velmi rychlé odpovědi. O tomto podvodném textu jsem ho informoval, a s nadsázkou se ho zeptal, jestli je tedy v pořádku. Odpověděl: „Jsem živ, a dokonce mám to štěstí, že i zdráv!:)

Zároveň mě informoval o tom, že je jeho jméno opakovaně zneužíváno právě k propagaci podobných potravinových doplňků. Sám s tím má víc práce, než by si přál. „Obrátil jsem se opakovaně na Policii, která se tím zabývá, inicioval jsem studii SÚKL, která zjišťovala složení jednoho z těchto přípravků a snažím se šířit osvětu, protože dotazů na podobné „zázraky“ mi bohužel chodí víc, než bych si přál,“ otevřeně přiznává.

V závěru zprávy pak připomíná, že se máme vždy o těchto věcech radit s ošetřujícím lékařem, a loučí se se třemi doporučeními: „Pečovat o své zdraví, radit se s lékaři a vyhýbat se podobným šmejdům.“

Základem je osvěta

Je tak třeba neustále šířit osvětu. To by měl být závěr nás všech, troufnu si tvrdit. Podvod sice někteří odhalí na „první dobrou“. Jiní na něj ale můžou skočit, což může mít nepříjemné důsledky. Pokud jste tedy dočetli článek až sem, doporučuji v závěru navštívit webové stránky kybertest.cz, za kterými stojí Česká bankovní asociace, Policie České republiky a NÚKIB. Na nich se dočtete nejlépe, jak podobné podvody včas rozklíčovat. A pokud máte v rodině někoho, kdo by mohl být terčem těchto útoků, neváhejte ho na zmíněné webové stránky odkázat.

Zdroje: Kybertest.cz, Podvodný článek o Janu Pirkovi

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz