Článek
David Koresh, vlastním jménem Vernon Wayne Howell, je jedna z nejkontroverznějších postav novodobé americké historie. Typický svými brýlemi, účesem, ale především obdařený nepopíratelným charismatem. Stal se vůdcem náboženské skupiny s názvem Davidiáni. Jeho život se stal námětem i pro filmaře. A není divu proč, je totiž opravdu unikátní. Především tragický konec Koreshe a jeho následovníků je dodnes předmětem vášnivých diskusí a konspirací.
Začátky Davida Koreshe
Koresh se narodil v americkém Texasu 17. srpna 1959 a již od mládí projevoval upřímný zájem o náboženství. Když mu bylo přibližně dvaadvacet let, připojil se k náboženské skupině Davidiánů a dal o sobě poprvé více vědět. Vybudoval si totiž vcelku rychle své jméno a mezi ostatními získal značný vliv. Měl totiž obrovské charisma, a navíc uměl vykládat a interpretovat biblické texty.
Je nutno říct, že Davidiáni byli pro okolí v podstatě neškodní. Společnosti se stranili, žili pospolu a ve všech aspektech života si vystačili sami. Spoustu času věnovali studiu Bible. Věřili tomu, že se blíží konec světa, na který se snažili všemožně i připravit. A právě David Koresh se v roce 1987 stal přirozeně neoficiálním vůdcem skupiny. Označil se za proroka a převzal jméno David Koresh, které právě odkazovalo na biblického krále Davida a Kýrose, jak popisuje religionista Zdeněk Vojtíšek v pořadu Historie Plus.
Život na ranči
Koreshova schopnost přesvědčovat druhé a jeho unikání způsob interpretace biblických textů přitáhla mnoho následovníků. Někteří členové sekty tak začali věřit tomu, že je skutečně prorokem a že jeho slova jsou božskými pokyny. Koresh tak dokázal neuvěřitelným způsobem přesvědčit členy sekty k činům, nad kterými dnes jen kroutíme hlavou. Mám na mysli především jeho vztah k ostatním ženám.
Vše se odehrávalo na ranči poblíž města Waco. David Koresh na něm s většinou tamních žen navázal vztahy, a to intimní. Nejdříve se v roce 1984 oženil s mladou dívkou. Zdeněk Vojtíšek dále doplňuje, že si „pak bral ještě další mladé dívky,“ které ale byly oficiálně provdány za jiné muže z komunity, aby bylo právně vše ošetřené. Samy ženy s Koreshem ale intimní styk mít chtěly. Vnímaly totiž příležitost porodit Koreshovi, kterého pokládaly za mesiáše, potomka, který by hrál při konci světa důležitou roli. Na tom se shodovali všichni v komunitě včetně mužů a rodičů těchto dívek.
Spor o dítě a zbraně
Davidiáni se na svém ranči také postupně vyzbrojovali. Věřili totiž, že závěrečný armagedonský boj bude hlavně o zbraních. K tomu je přivedla i negativní zkušenost se ztrátou jednoho dítěte. Během fungování této skupiny totiž proběhl soud, kde bývalý člen toho času „odpadlý“ davidián vysoudil do péče vlastního syna, kterého si ale zároveň nárokovala i sama skupina. Davidiáni tak začali vnímat okolní svět jako nebezpečný. A proti nebezpečí je třeba zakročit.
Konflikt s ATF a FBI
Davidiáni začali postupně vnímat, že je okolí vidí jako potenciální hrozbu. Ať už kvůli vyšetřování sexuálních poměrů uvnitř skupiny, nebo i kvůli zmíněnému soudu o dítě. Nejzásadnější gradaci vztahů ale zapříčinily ony zbraně. Federální úřady totiž začaly skupinu kolem Davida Koreshe vyšetřovat právě kvůli nákupu zbraní. A to se stalo celé náboženské skupině nakonec osudným.
Dne 28. února 1993 se ATF (Úřad pro alkohol, tabák, střelné zbraně a výbušniny) pokusil provést razii, což vedlo k přestřelce, při které zemřeli čtyři agenti a šest členů náboženské skupiny. Tato přestřelka vyvolala rozsáhlý mediální a veřejný zájem o situaci ve Waco. Na řadu tak přišla FBI, která si převzala vedení operace a sídlo Davidiánů obklíčila. Následující týdny byly plné napětí, vyjednávání a neúspěšných pokusů o mírové řešení. Koresh tvrdil, že čeká na božský signál, aby se vzdal. Vyjednávání byla komplikována Koreshovou neochotou vzdát se a obavami o bezpečnost dětí a ostatních členů komunity.
Tragický konec
Obléhání trvalo dlouhých 51 dní. Až do 19. dubna 1993. V ten den totiž spustila FBI útok pomocí slzného plynu s cílem přimět davidiány se vzdát. Jenže krátce poté vypukl v jejich sídle požár, který zcela zničil hlavní budovu. Při požáru zahynulo 76 lidí. David Koresh byl mezi nimi.
Okolnosti požáru jsou dodnes předmětem spekulací. Kritici obviňují federální úřady z nepřiměřeného použití síly a zodpovědnosti za smrt nevinných lidí. Zastánci úřadů naopak tvrdí, že FBI neměla jinou možnost vzhledem k radikalizaci sekty a přítomnosti těžkých zbraní. Otazníků nad zásahem FBI je každopádně více, než by bylo zdrávo.
David Koresh se tak stal symbolem extremismu a fanatismu. Možná ale také obětí nesprávného postupu státní moci. Případ Waco dodnes vyvolává emoce a otázky o hranicích svobody, náboženské tolerance a odpovědnosti státu vůči svým občanům. Nad těmito otázkami ale jen těžko najdeme názorovou shodu.
Pro hlubší porozumění případu Waco a skupiny kolem Davida Koreshe doporučuji zhlédnout filmovou minisérii Waco, případně detailněji propracovaný dokument Waco: The Rules of Engagement, který byl koncem minulého stolení dokonce nominovaný na Oscara.
Zdroje: Historie Plus, National Geographic CZ, ČT24, ČSFD, Britannica.