Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Zrušení STK podpořilo 84 % čtenářů, napsal jsem proto přímo ministru Kupkovi a dostal odpověď

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Viktor Hakl / AI tool Ideogram

Obrázek je ilustrační

Napsal jsem e-mail ministru Kupkovi a dočkal se odpovědi. Zajímalo mě, jestli by podpořil zrušení STK v České republice, a přidal se tak na stranu 84 % lidí, kteří nedávno hlasovali pro.

Článek

Je to přibližně měsíc, co jsem publikoval svou úvahu nad tématem zrušení STK v České republice. Osobně totiž zastávám ten názor, že držet tento kolos v pohybu je nepotřebné a někdy dokonce škodlivé. Ve zkratce šlo o následující tři základní argumenty, které zastávám a které je z mého pohledu důležité brát v potaz:

  • Zodpovědnost je totiž v tomto nastavení automaticky přesunuta z řidiče nebo majitele vozu na státem pověřenou instituci, která dává razítko způsobilosti na nějaký časový úsek.
  • Držení tohoto systému v provozu vytváří prostor pro možnou korupci a podvody. Některé nekalé jednání se v minulosti odhalilo, na jiné se patrně nikdy nepřijde.
  • Existuje velký počet zainteresovaných lidí, který se stará o běh celého procesu. Tito lidé zároveň stojí státní kasu nemalé peníze. Často si navíc zbytečně připlatí i sami řidiči, když je jejich vůz před kontrolou v absolutním pořádku.

Přestože většina respondentů v přiložené anketě souhlasila s mým pohledem, v komentářích se objevovaly převážně reakce nesouhlasné. Původní článek, na který se odkazuji, je k dispozici níže.

Výsledky původní ankety

Do hlasování v anketě se zapojilo celkem 3 186 čtenářů. Dá už se tedy s opatrností mluvit o většinovém názoru. Na otázku, zda by podpořili zrušení STK, se bez mála 84 % z nich vyjádřilo, že jde o skvělý nápad. Osobně jsem byl z výsledků lehce překvapen, protože jsem takovou podporu nečekal. Na druhou stranu neumím vyloučit, že článek zajímal z větší části čtenáře s podobným názorem, který zastávám i já. Výsledky hlasování by pak mohly přinášet určitou zkreslenost. A tak mě zajímalo, co by na tuto anketu řekl v naší zemi ten nejpovolanější. Tedy ministr dopravy Martin Kupka. Neváhal jsem a v e-mailu i s přiloženou anketou ho oslovil. Přidal jsem zároveň otázku, zda by myšlenku o zrušení STK podpořil, a případně za jakých okolností.

Foto: Viktor Hakl

Anketa z původního článku zveřejněného 16.8.2024, Viktor Hakl

Reakce ministra dopravy

I když mám k panu Kupkovi čistě neutrální vztah, mile mě potěšilo, že můj e-mail nenechal bez reakce. Tu navíc mohu veřejně sdílet, protože jsem otevřeně přiznal, že právě jeho odpověď využiji do tohoto článku. Pan Kupka mi neodepsal osobně, ale pověřil jednoho z pracovníků Odboru komunikace na MDČR. Ten mi ve zkratce vysvětlil následující:

  • Povinnost provádět technické kontroly vozidel vychází ze směrnice Evropského parlamentu. Jsme členové EU, tak musíme tato pravidla respektovat.
  • Zrušením STK by mohlo dojít ke zpochybnění systému povinného ručení. Těžko říct, zda by pojišťovny byly ochotny ručit za škody způsobené vozidly, u kterých nemají záruku, že jsou v odpovídajícím technické stavu. Pokud ne, musel by pak způsobenou škodu uhradit majitel vozidla.
  • V tomto případě bychom se nevyhnuli tomu, že by často docházelo ke škodě na majetku osob, které nehodu nezpůsobily. Z toho zároveň plyne, že majitelé nepojištěných vozidel ve špatném technickém stavu by hypoteticky nemuseli disponovat dostatečnými prostředky k náhradě způsobených škod, které by pak nebyly reálně vymahatelné.
Foto: Výstřižek z realizované e-mailové komunikace, Viktor Hakl

E-mail z MDČR jako reakce na mou otázku, zda by podpořili zrušení STK, případně za jakých podmínek

Je tak očividné, že stanovisko MDČR ke zrušení STK je negativní. Argumentace je srozumitelná. Opustit EU kvůli zrušení STK je holý nesmysl. S druhým a třetím bodem lze ale podle mého soudu minimálně polemizovat. Jde tu přesně o to přenesení odpovědnosti na jedince, o kterém jsem psal. Na něm by totiž bylo domluvit si s pojišťovnou podmínky. Jeho zodpovědnost by byla mít vozidlo v odpovídajícím stavu.

Osobně tedy slevuji z požadavků na úplné zrušení STK a volám alespoň po částečné reformě. A to po takové, která minimalizuje možnost výskytu korupce, která zjednoduší celý proces, aby se na něm podílelo co nejméně lidí, a která zároveň přenese více odpovědnosti na samotné majitele vozidel.

Zdroje: Médium.cz, E-mail z Odboru komunikace MDČR

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz