Článek
Přesto, že masivní marketingová kampaň nového primetimeového seriálu Eliška a Damián byla snad všude, tak výsledné dílo je více než rozporuplné. Vypadá to, že druhá největší tuzemská komerční televize zamrzla v 90. letech. Po katastrofálním neúspěchu s dlouhoběžkou Dobré zprávy přichází Prima s melodramaticko-dobovou lovestory, které „kraluje“ Emma Smetana a Robert Urban. A je to pouze pro odvážné masochisty. Měli byste se podívat na nový seriál? Pokud si u seriálu zahrajete drinking game, budete mít dostatek alkoholu a omamných látek, tak určitě. Pokud hledáte zpestření večera a řekněme, alespoň ucházející se zábavu? Tak to radši jděte spát nebo koukejte do zdi…
Zpěvačka, moderátorka a začínající herečka Emma Smetana dostala hlavní roli v novém seriálu Eliška a Damián, od kterého si Prima po fiasku s Dobrými zprávami „slibuje“ novou Slunečnou nebo ZOO. Já osobně podobný typ seriálu nevyhledávám, ale jelikož mám pár dobrých přátel, kteří na projektu dělali, tak jsem se ze „solidárnosti a kolegiality“ do seriálu pustil. Tedy, stačil mi jeden díl - ale opravdu stál za to. Emma Smetana v podprsence přehodí metrákového chlápka přes rameno s démonickým komentářem: „Tak pojď, ty hajzle. Mý zaměstnance mlátit nebudeš.“ Vše podpořeno tklivými houslovými smyčci a náležitě dramatickou hudbou.
Už jenom kvůli této scéně, která přes noc zlidověla, si stojí za to pustit první epizodu. „Hlavní postava Eliška žije v současnosti, ale Damián pochází z roku 1758. Díky elixíru začne Damián cestovat časem a potkává Elišku, která mu není lhostejná. A jak už to v pohádkách bývá, jejich cesta k lásce nebude jednoduchá. Oba se budou muset vzepřít svému osudu. Damián se totiž má zasnoubit s pruskou princeznou Frederikou a Eliška se zase musí starat o marmeládovnu, kterou zdědila,“ popisuje seriál televize, která by se nad sebou měla zamyslet. Už z této synopse je patrné, že divák během sledování prvního dílu bude trochu hloupnout.
Za seriálem stojí stejná parta, která natáčela propadák Dobré zprávy. První díl zrežíroval rutinér Lukáš Buchar, který má na kontě kromě Dobrých zpráv takové „pecky“, jako jsou nekonečné nemocniční seriály Modrý kód, 1. MISE, Sestřičky nebo gastro-podívaná Ohnivé kuře. Mezi další režiséry zatím neodvysílaných dílů (třeba se zlepší, doufám v to) patří zkušený režisér dobových dramat Swingtime či Gambit Jaromír Polišenský nebo začínající filmař Radim Grzybek, který má na kontě jeden díl gangsterské komedie Bodyguardi pro videotéku prima+.
Scénář napsali autoři výše zmiňovaných seriálů jako je Jiří Suchý z Tábora a David Holý pod vedením dlouholetého autora primáckých seriálů David Litvák, který začínal na Ordinaci v růžové zahradě a poslední léta píše pro Primu většinu dlouhotrvajících seriálů. Tato partička scenáristů napsala seriál pod vedením samotné šéfky obsahu na Primě Lenky Hornové, která moderovala bulvární magazín Prásk a stála u zrodu úspěšné Ordinace v růžové zahradě. Kromě Smetany a Urbana se diváci mohou „těšit“ na Jana Komínka, Milana Šteindlera, Danu Syslovou, Petra Buchtu, Annu Dvořákovou nebo hlas jejího otce Jiřího Dvořáka (jeho komentář je asi to nejlepší, co seriál nabídne - a dobře, že se Dvořák schoval před kamerami v dabingovém studiu).
Seriálový dort a lá pejsek a kočička vaří pro Primu
Eliška a Damián je jakousi variací na všechny primácké seriály, které televize nabízí. A především na to, co by se tak divákům mohlo líbit. Je to jakási seriálová obdoba toho, jak společně pejsek s kočičkou vařili dort. Tady dáme trochu lovestory a romantiky, tady trochu historie a dobovky, okořeníme levnou scénografií a opepříme devadesátkovým obrazem jako z videokazet (někdo má hold retro rád). Podložíme marmeládovnou, pruskou princeznou s šíleným německým akcentem, rvačkou v podprsence, klidně trochu focení v historických kulisách a rádoby alchymií v papundeklových kulisách. Hlavní roli dáme populární zpěvačce Emmě Smetana, která nemá takřka žádné herecké zkušenosti (pouze pár epizodních rolí v několika filmech), zato má tisíce sledujících na Instagramu a to může grafům sledovanosti pomoci. A přidáme údajně ceněného herce Roberta Urbana, kterého jsem já osobně do této doby nikde nezaregistroval a upřímně nevím, co na něm kdo vidí. O hraní bych se moc nebavil - je to spíše mechanické, fyzické předříkávání a motání se v levných ateliérových kulisách, které jakoby vypadly z devadesátek. Přece si producenti a vysocí manažeři na Primě nemohou myslet, že současný divák navyklý alespoň částečným kvalitám VOD služeb, jako je Netflix, HBO nebo tuzemské Voyo, přistoupí na takto chudou, až trapnou hru? A nebo jsou opravdu tak naivní? No, kdo ví.
O prachbídných efektech, které bych zvládl takřka ve wordu, ani nemluvě. Nevěřím, že to napíšu, ale nejzábavnějšími a zároveň nejlepšími momenty byly scény s Janem Komínkem jako rozjuchaným a nemotorným alchymistou. Za zmínku také stojí nenápadný part Milana Šteindlera jako správce zámku a hlas Jiřího Dvořáka, i když komentář ve stylu „tak skončil jeden den a začal další. Noc našim hrdinům plynula pomalu, měli o čem přemýšlet“ je na úrovni diktátu na prvním stupni (pouze říká to, co divák vidí na obrazovce).
Cestování v čase pomocí tajemného a nijak nevysvětlitelného elixíru funguje náhodně, bez jakéhokoliv smyslu. Podobně funguje také Elišky marmeládovna infantilně pojmenovaná Marmeliška (velký scenáristický klam a obrat: schované jméno Eliška), která obchoduje z nějakého důvodu s Araby, v pracovní době bojuje s domácími násilníky, točí videopříspěvky na Instagram a jen tak mimochodem sousedí s hospodou a řeší vlastní krach tím, že odmítne nabídku k odkupu. No je to docela nesmysl, ale asi si to nějaké diváky najde? Nebo také ne.
Důchodci a diváci 50+ podle mě nepochopí bizarní instagramovou osu marmeládovny, pokud vůbec přistoupí na bizarní cestování ze 17. století. Zatímco mladší diváci navyklí Netflixu se přece nebudou trápit něčím, co vypadá jako seriál, který běžel v jugoslávské televizi na přelomu 80. a 90. let. Mix tolik hojně zmiňované klasiky Kate a Leopold, prachbídné variace na Arabelu a jakýchsi Rodinných pout, Velmi křehkých vztahů a Ohnivého kuřete přece nemůže fungovat. O tom jasně svědčí pouhých 7 % hodnocení na Česko-Slovenské filmové databázi. Je to ještě o 10 % méně, než měly primácké Dobré zprávy, které měla tato pseudo-historická lovestory nahradit. Je mi to líto, ale Prima by se měla zamyslet nad svým směřováním - a tuzemští diváci také. Protože nakonec je to náš vlastní odraz a zrcadlo toho, co si na televizní obrazovce v sobotním primetimu žádáme. Tvůrci točí pro své diváky - a jestli český divák je to, čím je Eliška a Damián, tak se přibližujeme k zemím čtvrté kategorie. Úplně by stačilo trochu omezit podobné dlouhotrvající seriály a soustředit se na uzavřené série, které mohou být alespoň o něčem. Stydím se ještě víc, než jsem se styděl za Kazmovo herectví…