Hlavní obsah
Umění a zábava

Andrea Absolonová: Pornoherečka, nebo hvězda Olympiády?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Česká televize / Bontonfilm

Film Její tělo

Filmové drama Její tělo debutující režisérky Natálie Císařovské sází na obdivuhodnou životní story, která je na hranici zdrcujícího rodinného dramatu a povrchního bulváru.

Článek

Úspěšná plavkyně aspirující na olympijské vítězství, osudové zranění a pocit bezmoci, který je vykoupený novým začátkem a láskou. Vše vyvrcholí odchodem od rodiny, zářnou kariérou v pornoprůmyslu a nakonec drtivou nemocí. Filmové drama Její tělo dokumentaristky a debutující režisérky Natálie Císařovské si uchovává svojí hlavní sílu v drsném životním příběhu, který je na hranici těžkého lidského dramatu a povrchního bulváru. To, jak z něho autorka vybruslila, je složité popsat, ale i tak se jedná o na české poměry výjimečný snímek. Je dobře, že něco takového vzniklo.

Její tělo vychází z reálného příběhu československé vrcholové plavkyně Andrey Absolonové, která se kvůli osudovému zranění dala na kariéru pornoherečky. Byla to žena, která šla na dřeň a musela se dotknout vrcholu, ať už dělala cokoliv. Překvapivá tuzemská novinka a silné filmové dílo se bez problému může zařadit mezi letošní povedené filmové kousky jako je např. sci-fi kriminálka Bod zlomu, dobové drama Úsvit nebo mašínovský film Bratři. Její tělo potvrzuje, že generace nastupujících mladých českých filmařů, může znamenat čerstvý tvůrčí přístup a jakousi novou naději do budoucna tuzemské kinematografie.

Hraný debut režisérka Natálie Císařovská napsala společně s Anetou Honzkovou. Celkově se jedná o dosti ženský film: za kamerou stála Klára Belicová, produkuje Alena Müllerová a Katarína Krnáčová, společně s Viktorem Schwarzem. Snímek vypráví výsek ze života Andrey Absolonové, která se ošklivě zraní během tréninku na olympijské hry a začíná radikálně odlišnou profesní kariéru. Z vrcholové sportovkyně se stává hvězda filmů pro dospělé.

„Třiadvacetiletá vrcholová sportovkyně Andrea se připravuje na olympijské hry v Atlantě. Jako mistryně republiky ve skoku do vody nic jiného než tvrdý svět tréninků a závodů nezná. Až do chvíle, než si poraní páteř. Její sportovní kariéra náhle končí. Touha po úspěchu ji ale přivede ke kariéře pornoherečky. Stejně jako své tělo ovládala a využívala ve sportu, využívá jej při natáčení pornofilmů. Má slávu, peníze, komfortní život, nezávislost. Nakonec ale přece jen musí zpomalit…“ láká synopse filmu, který se odehrává v 90. letech a přibližuje dramatické pozadí a slávu kolem pornoherečky Ley De Mae.

Císařovská servíruje pomalu, ale jistě všechny propriety, které bychom od podobně dramatického životního příběhu čekali. Až trochu klišovitě a předvídatelně, ale s ohledem na diváckou potřebu, očekávání a poctivou stavbu dramatu. Je tam vrcholový sport, poctivé tréninky a drill, příprava na olympiádu a obdivuhodně drsný výcvik zaměřený na ty nejlepší. Skoky do vody, obrovské vypětí a očekávání velkých věcí v profesionálním sportu, ale netrvají dlouho. Stačí jeden špatný obrat, natažený sval a letmá chybička v rozložení těla - a roky budovaná, cílená a krví vydřená kariéra je ta tam. Jedno hloupé zranění, které mohlo skončit i hůře, způsobí defacto konec sportovního života pro Andreu. Pro plavkyni neexistovalo nic kromě bazénu, skokanského můstku a hodin tvrdé dřiny. Teď, najednou, z ničeho nic, musí svůj zájem upřít někam jinam.

Ponížení, nebo zlatý důl pornoprůmyslu?

Nejdříve to jsou předlouhé dny zotavování v posteli u rodičů. Postel, televize, obvazy a nákrčníky, medikamenty. Rutina. Domácí „pohodu“, která je reálně tichým zoufalstvím a utrpením, se Andrea rozhodne vymýtit. Vrací se od rodičů za svojí sestrou do Prahy, kde přijde další ponížení: musí začít pracovat a vlastně nic moc neumí. Bývalá olympijská sportovkyně a mistryně ČSR ve skákání do vody si sedá za prodejní přepážku. Slovenská herečka Natalia Germani v této chvíli předvádí srdceryvný výkon, kdy se z úspěšné plavkyně stane obyčejná prodavačka. Ona moc dobře ví, že takhle skončit neměla. Stydí se a nenávidí. To ovšem netrvá dlouho a skrze milostné vzplanutí se ocitne v rozjíždějícím se pornoprůmyslu, který byl v 90. letech na vrchol. Byl to zlatý důl. Vlastně prestižní, výborně placená práce, kolem které se sice motali zvláštní až bizarní figurky, ale svým způsobem i lákavá.

Andrea se ocitne na hranici nablýskaných paláců, velkolepých premiér pokleslých snímků, italských „hřebců“ i hollywoodských „star“, které ale netočí v ateliérech Disney nebo Paramountu. Přesto se z plavkyně stane úspěšná pornstar Lea De Mae a ve svém novém povolání nalezne zalíbení, snad i poslání. Není to jenom kvůli penězům, ale také kvůli adrenalinu a zvláštně zabarvenému, až karikovanému světu kolem filmů pro dospělé. Do toho se na pozadí prohlubují rodinné rozpory: sesterská nenávist, zklamání otce a matky zaslepenost a naivita. Přichází velké role, krásné peníze, ale také podivní lidé a první přešlapy. Vše spěje k temnému finále ve znamení nemoci, přepracování a vlastnímu prozření. Již od začátku filmu - i s ohledem na reálný sled událostí - je jasné, že tento příběh nemůže skončit happy endem.

Její tělo nabízí vděčné téma boje či kontrastu mezi světem náročného vrcholového sportu a nablýskaným, ale ještě drsnějším prostředím filmů pro dospělé. Nejsilnější je právě v onom příběhu, který napsal život sám: odhodlání a cesta na vrcholu kdekoliv a za každou cenu. Vše podtrženo výborným hereckým castingem, kterému vévodí sesterská dramatická dvojice Natalie Germani s Denisou Barešovou nebo Cyril Dobrý, jenž je svým způsobem katalyzátorem Andrey vzestupu a pádu. Za zmínku také sluší smutně se doplňující rodičovská dvojice Martina Fingera a Zuzany Mauréry. Sluší se také dodat, že se tvůrci nebáli odvážnějších scén a druhou část pojali poměrně „ostře“. Proto byl také film vyslán do kin ve 2 variantách a v televizi bude premiérována varianta i pro děti. Trochu polovičatě a „odflákle“ ale působil přechod mezi kariérou plavkyně a světem pornofilmů. Andrey přerod, aklimatizace a rychlý vzestup byl poměrně rychlý, moc se nezaobíral důvody její popularity a rovnou mířil k vrcholu. Nebojím se film Její tělo zařadit mezi TOP 10 českých filmů roku…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Film Její tělo

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz