Článek
Po sérii krkolomných televizních karambolů a přešlapů, jako je bizarní seriál Eliška a Damián nebo nepovedené Dobré zprávy, je minisérie Banáni příjemným překvapením a nadstandardní televizní podívanou s dobrou filmařinou, zajímavým příběhem a povedenou zábavou. Videotéce Prima+ se podařilo přinést svěží závan něčeho nového, originálního a především mladého a pro mladé.
Příběh Banánů vychází z nechvalně proslulé kauzy, kdy v jakémsi městě na severu Čech došlo k nálezu několika kilogramů koksu mezi banány. Osmidílná minisérie se v reálném příběhu pouze inspirovala a přichází s tím, co by se stalo, kdyby se partička ze sudetského supermarketu rozhodla rozjet drogový byznys. A nutno dodat, že se to tvůrcům pořadu povedlo na výbornou.
Banáni se z velké částí odehrávají v pohraničním supermarketu, ve kterém přeruší běžné předvánoční ráno šokující nález. „Mladý skladník Jirka objeví v banánech z Kolumbie kontraband kokainu stamilionové hodnoty. I přes počáteční pochybnosti se rozhodne začít drogy prodávat, a to s pomocí šéfové skladu Šárky a člena ochranky Iggyho. Nezkušená trojice si po sérii neúspěšných pokusů vybuduje funkční model distribuce drog přímo na pokladně prodejny prostřednictvím plyšáčků – odměn z věrnostní akce marketu,“ uvádí synopse seriálu a postupem času se začnou objevovat různé problémy a naprosto neuvěřitelné zápletky.
Moravec využívá jednotného prostředí supermarketu kdesi v Sudetech a pár nuzných bytů, špinavých nočních barů a oprýskaných parkovišť uprostřed vánočních svátků. Scénář, který napsala skupina autorů v čele s Tomášem Vávrou a Jiřím Sádkem, se opírá především o roztodivné až zvrácené charaktery, zábavnou nadsázku a nebojí se ztřeštěnosti a hojné míry stylizace. Trojice hlavních postav, kterou ztvárnila Sandra Nováková, Cyril Dobrý a Ondřej Malý, funguje výborně. Jsou vtipní, každý jiný a rozdílný, ale zároveň se umně doplňují a jeden bez druhého by byli absolutně neschopní. I když možná by jejich „kšeft“ dopadl lépe, kdyby operoval každý sám za sebe. Každopádně pro diváka herecká chemie funguje a už jenom ona hlavní „trojka“ vytváří sérii tragikomických situací, které jsou chytře vymyšlené a přesto nabízí prostor ke smíchu, pláči i dramatu. Výborné herecké party v Banánech také ztvárnil Marsell Bendig jako sudetský pseudorapper z maloměsta nebo Petra Horváthová, která si zde střihla roli osobité kriminalistky, jenž pátrá po koksu, který se ztratil někde na Karlovarsku.
Neony a zářivky podle „netflixovské poetiky“
Za vyzdvihnutí také stojí kamera Antoana Pepelanova, který se nebojí ostrých a dramatických světelných kontrastů, často využívá třpytivé a neonové stylizace. Kamera se vyžívá v dlouhých jízdách, ručnímu snímání a obraz vychází z „netflixovské poetiky“ sytých kontrastů, blyštivých neonů a všudepřítomných zářivek. Tomu také napomáhá fakt, že podstatná část seriálu se odehrává v supermarketu a bytech, většinou uprostřed noci nebo bez přístupu k oknu či exteriérům. Díky tomu tvůrci vytváří falešný divácký pocit, že postavy jsou neustále v jakémsi ohrožení. Kolotoč pašování drog, shánění dealerů a kupců, zametání koksu ve skladu, pytlování, vážení a „řezání“ střídají zdánlivě obyčejné činnosti skladníka v obchodě jako je doplnění jedlé sody, kterou právě využili v naředění drogového substrátu, nebo hledání nové prodavačky, která bude kromě klasického „markování“ také prodávat balíčky s „kouzelným práškem.“
Banáni se také pyšní výjimečným střihem, který dokonale pasuje ke stylové kameře a vhodně zvolené hudbě. Střihačka Kristína Krafčíková, která seriálem Banáni debutuje na poli hraného filmu, vytváří rychlé, zběsilé a energií narvané sekvence až videoklipovitého střihu. K tomu také pomáhá krátká stopáž, kdy díly mají vždy kolem 20 minut. Banáni jsou jedním z nejlepších televizních věcí, které Prima za poslední roky představila. Seriál je stylově natočený podle moderních trendů, vypráví chytře a zároveň zábavně, scénář je solidní a na herce je radost se dívat. Musím říct, že po skvělém seriálu Sedm schodů k moci, který videotéka Prima+ představila na začátku letošního roku, tak Banáni jsou tím nejlepším co Prima natočila za posledních několik let. Sice se nejedná o nic nového pod sluncem, ale na české filmové - nebo spíše televizní - poměry, se jedná o nadprůměr. Někdy už stačí málo, ale Banáni rozhodně stojí za ty necelé 4 hodiny televizní zábavy.