Článek
Připadá vám to správné nebo nesprávné? Otázka pro křesťana, ………… ateistu, a nakonec vlastně i pro muslima. Připadá-li vám to správné, není co řešit, skončili jsme.
Připadá-li vám to nesprávné, křesťané, ….. ateisté, říkáte to a jste o tom opravdu přesvědčeni tak se tážu – opravdu? Jste si tím jisti? Neděláme náhodou, ve svatém přesvědčení, de facto totéž? Například:
1. Afghánské dívky nemohou chodit do školy, neboť je to dle místně vládnoucí ideologie zbytečné ba nesprávné ba proti boží vůli.
2. Mladá dívka (často i nezletilá, podle našich měřítek) která je nebo má být provdána proti své vůli na základě dohody své rodiny, svého otce, s rodinou ženicha, se vzepře, uprchne, a/nebo se vdá za někoho jiného, bez souhlasu a proti vůli otce a rodiny. Dle místně vládnoucí ideologie tím zneuctila sebe, otce a celou rodinu a je potrestána dle měřítek své kultury – smrtí, říká se tomu vražda ze cti.
3. Nebo lidská práva, práva podle našich kulturních tradic a měřítek, demokracie, individualismus, náboženská svoboda, tolerance (ale už neuznávání jiných bohů je netolerance, milí bratři v Kristu) a tak dále, a tak podobně. My na tyto věci máme určitý názor, zaujímáme k těmto otázkám víceméně většinově určité postoje, ke kterýmžto postojům jsme se dopracovali poměrně dlouhým a komplikovaným kulturním vývojem. Je to integrální součást naší kultury, máme to „v genech“.
Bylo by jistě možno uvést ještě řadu podobných faktorů společenské reality – ale problém bude v jádře, vždy, když ne stejný tedy obdobný. Ad.:
1. Může nám jich být líto, tedy těch dívek, ale není to náš problém!! Je to jejich problém!!! Problém společnosti, kde s tím souhlasí mnohdy jistě více jak polovina mužů, a obávám se, že výrazně více než jen polovina, a možná i polovina samotných žen, už proto že je tak vychovali. Má-li se to změnit (?), musí si to vyřídit oni sami. Nakonec tím, že tato společnost vyřazuje celou polovinu své populace, škodí především sama sobě, a to koneckonců zcela pragmaticky není v rozporu s našimi sobeckými zájmy.
2. Platí bezezbytku totéž, co v bodě 1. Starejme se především o to, aby tyto kulturní vzorce nepřenášeli k nám. U nás je to samozřejmě trestné a trvejme na tom, a tvrdě, ale ne u nich.
3. To neplatí jen v Afghánistánu či v Africe, ale v jiné poloze i vůči dalším zemím s odlišnou politickou tradicí, vůči Číně nebo Rusku!
Nepřenášejme naše kulturní vzorce, jakkoli jsme přesvědčeni o jejich správnosti ba morálnosti, prospěšnosti ba blahodárnosti na jiné kultury! Nedělejme to, vyvolává to pouze odpor a nenávist, a naše hluboké přesvědčení, že pravdu máme my a oni jsou jen primitivové (to by ovšem nikdo neřekl, že?) a fanatici na tom zhola nic nemění. Je to morálně chvályhodné, avšak naprosto pomýlené.
Někteří Američané říkají: „Bojujeme tam (v Afghánistánu, Iráku, Sýrii, …..), abychom nemuseli bojovat tady (doma)“. Nuže já říkám: „Dost možná, ba určitě, kdybychom méně bojovali tam (jejich boje), museli bychom méně bojovat tady.“
