Článek
Dálniční most přes Vltavu spojující Suchdol a Březiněves se má stát významnou součástí severní části Pražského okruhu. Konkrétní podobu po mezinárodní architektonické soutěži vyhlášené Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), jejíž výsledky nyní zveřejnilo Ministerstvo dopravy na svých stránkách.
Z patnácti předložených návrhů vybrala odborná porota pět nejlepších, z nichž bude do září letošního roku vybrán finální návrh ke zpracování projektové dokumentace a následné realizaci.
Po výběru vítězného návrhu do konce září 2025 předpokládá ŘSD dokončení projektové dokumentace pro stavební povolení v roce 2026 a zahájení stavby v roce 2027. Most by měl být otevřen do roku 2030–2031. Investiční náklady jsou odhadovány na cca dvě miliardy korun bez DPH.
Vítězné návrhy mostu Suchdol-Březiněves
- Vítězný návrh podalo sdružení společností Stráský, Hustý a partneři spolu se Studiem acht. Koncept zaujmul porotu zejména tím, že nevyžaduje budování pilířů mostu přímo ve vodě a na březích Vltavy, čímž minimalizuje zásahy do chráněného území a krajinného rázu. Most má být téměř 600 metrů dlouhý a až 80 metrů vysoko nad hladinou řeky, s třemi jízdními pruhy v každém směru a s pokračujícím prostorem pro pěší a cyklisty.

Architektonická soutěž o most nad Vltavou u Suchdola má své vítěze
2. Druhé místo obdržel projekt od společnosti Valbek, který podle hodnotitelů upřednostňuje jednoduchou, tradiční a dobře udržovatelnou konstrukci respektující krajinu.
3. Třetí místo patří návrhu COWI Czech Republic s důrazem na architektonickou kvalitu a rychlost výstavby
4. Čtvrté místo získalo sdružení 2T engineering a TOP CON SERVIS se zaměřením na rozsáhlé řešení pro pěší a cyklisty,
5. Páté místo potom sdružení ov architekti a V-NOC s originálním modelem spodní stavby.
Místo přemostění nad Drahanským údolím
Místo přemostění čelí dlouhodobě kritice části místních, kteří upozorňují na to, že 80 metrů vysoký most výrazně znehodnotí panoramatickou hodnotu Drahanského údolí jímž prochází. Kritizují narušení krajinného rázu, negativní dopad na místní ekosystém a zhoršení kvality života v okolních lokalitách.
Navrhují umístění mostu dále od Prahy, proti čemuž ŘSD namítá, že vítězný návrh je výsledkem kompromisu mezi architektonickou kvalitou, ekologickou šetrností a technickou a ekonomickou proveditelností.
Realizace mostu je klíčovou částí dokončení Pražského okruhu, který má výrazně zlepšit dopravní situaci v severní části metropole.