Článek
Představení výzvy
Řekl jsem si, že napíšu 100 článků za 100 dnů. Každé ráno budu psát. Poprosím a najmu někoho šikovného, kdo po mě články přečte a opraví (neumím česky) a asi i někoho, kdo je následně vypublikuje (to umím, ale z výzvy by se stala skoro práce na plný úvazek).
Řada lidí mě od nápadu zrazovala, jelikož nevěřila, že má smysl psát „na objem“. Psát by se přeci mělo na kvalitu, ne!?
Ne. Řada lidí totiž nechápe jednu věc.
Kvantita > kvalita
Z kvantity se rodí kvalita. A kdybyste mi dali pistoli k hlavě, abych si mezi kvantitou a kvalitou vybral, vyberu kvantitu.
Já vím, já vím… lidé kvantitu nemají rádi a chápu to. Nicméně lidé to berou z hlediska konzumentů. Jako konzument kvantitu nesnáším také.
Nicméně pro producenty je kvantita požehnáním. Miluji ji, jelikož umí přeměnit statistický protivítr na vítr v zádech, který vás žene, aniž by vám připadalo, že se snažíte.
Navíc nic nebrání tomu, abyste postupovali darwinosky a věci, které se uchytnou napříč tomu, že nejsou moc povedené (byly dělány na kvantitu) rozpracovali do kvality, jelikož si to očividně zaslouží.
Klíčový rozdíl je, že tím, kdo určuje, co si rozpracování do kvality zaslouží a co ne nejste vy, ale realita.
A realita toho ví víc.
Proč něco takového dělat?
Než se dostaneme přímo k výsledkům a lekcím, které mě výzva naučila, pojďme se podívat trochu blíže na to, proč vlastně usilovat o to, aby na vaše stránky někdo vůbec chodil.
Před začátkem výzvy chodilo na můj web něco mezi 0-5 lidmi denně. Nula mnohem častěji. A já jsem chtěl, aby jich tam denně chodilo 100.
Protože když na váš web přijde 100 lidí denně (a máte jim co nabídnout) máte vyhráno.
Proč?
Smysl návštěvnosti
Popíšu to na příkladu mých stránek, nicméně princip je obecný.
Pomáhám lidem uspět online. A jakmile se tito lidé začnou objevovat na mých stránkách:
- získám další silný marketingový kanál, nad kterým mám oproti sociálním sítím velkou kontrolu,
- mohu někoho zaujmout —> kontakt/poptávka,
- stránky se stanou zajímavým inzertním místem,
- lze využít affiliate linků apod.
Prostě online valhalla.
Důvod, který hrál roli pro mě byl i ten, že rád píšu a chtěl jsem se naučit něco o SEO. Prakticky.
Protože jinak se učit ani nejde.
Jaký byl konkrétní plán výzvy?
Úhelné kameny úspěchu jsem viděl tři: psát každé ráno, najít lidi, co mi pomohou s korekturami a „publikační agendou“ a po skončení výzvy napsat článek, který právě čtete.
Bylo toho však potřeba vymyslet více. Pojďme se podívat na plán a procesy související s výzvou blíže.
📅 Časový setup
- Začal jsem psát 10 dnů před vydáním prvního článku („ať máme náskok“)
- Následně jsem psal každé ráno (první věc po probuzení, minimálně 50 minut) a snažil se, ať toho máme napsáno co nejvíce „do zásoby“
🛠️ Technický setup
SEO nástroje (průzkum): Collabim, Keywords Everywhere, částečně Surfer SEO,
Psaní samotné: Notion
SEO nástroje (po publikaci): Rank Math, Collabim, Ahrefs Webmaster Tools (free)
💼 Workflow jednotlivých článků
- Výběr tématu (já)
- 1st draft (já)
- 1st edit - občas :Dd (já)
- 2nd edit + korektura (pomoc Magda)
- výběr obrázků (občas pomoc, občas já)
- nahrání do WordPress (pomoc)
- nastavení metadat a RankMath optimalizace (pomoc)
- naplánování publikace článku (pomoc)
Takto nějak tedy celá výzva proběhla. Články jsem napsal a vydal (byť sám bych to nikdy nezvládl) a výsledky mě překvapily.
Co jsem tedy naučil a zjistil touto výzvou?
7 věcí, co jsem se naučil
Bylo toho dost. Nicméně vyberu 7 věcí, které mohou být pro čtenáře tohoto článku zajímavé především tím, že je lze snadno převést do praxe.
1. Něco se na webu děje > co se tam děje
Skutečnost, že na webu vycházel každý den článek, extrémně pomohla mým článkům z minulosti vyšplhat se v SERPU (výsledcích vyhledávání).
A to i na dost konkurenční výrazy jako je třeba Tvorba webu Brno a podobně.
Osobně to považuji za asi největší překvapení, které mě rozhodně bude motivovat tvořit pravidelně dále. A každému vlastníkovi webových stránek mohu s klidem doporučit to stejné.
2. Procesy + malé množství schopných lidí —> nezastavitelná kombinace
Sám bych výzvu nezvládl. To je jasné a nikoho to nepřekvapí. Mě samotného však překvapil ten fakt, že všichni mí pomocníci trávili výzvou/v nástrojích minimum času a přinesli mi obrovskou hodnotu.
Výzva mě přesvědčila, že tři lidé s dobrými nástroji a procesy dokáží vygenerovat výsledky, které byste uvěřili velkým agenturám, mediálním domům nebo korporacím.
Ne, nemyslím tím články, které jsme napsali v této výzvě. Ty nejsou asi nic speciálního, ale kdybychom měli možnost všichni pracovat společně full-time, tak věřím, že bychom dokázali hory přenášet.
Budoucnost ukáže.
3. V Česku je stále ohromné množství témat (s hledaností typicky 10 - 100 hledajících měsíčně), o kterých stačí napsat a budete na první stránce vyhledávání
Nikdo o nich totiž nepíše.
Nevím proč, ale nepíše.
Je pravda, že řadu těchto témat nebude jednoduché zmonetizovat. Nicméně i tak mi připadá, že se jedná o příliš sladké a dostatečně nízkovisící ovoce, než aby o tom bylo potřeba přemýšlet.
4. Psát články bez AI je jako živit se lovením mamutů
Při psaní jsem nevyužil žádnou generativní AI - ani u jednoho z článků.
Když jsem se však poslední týdny na různé AI nástroje díval, tak znovu bych je využil bez váhání.
Jsou skvělé, levné, „umí česky“…
Samozřejmě, gibon s jejich pomocí dobrý článek nenapíše. Když je však ve vaší spisovatelské rutině použijete vy, uvidíte, že výsledky budete překvapeni.
5. Dobrá analýza – půlka práce
Vilfredo Pareto by se smál. Já se směju také.
To, že 10 nejlepších článků přineslo stejné výsledky jako zbytek, není překvapení.
Jsem si ale jistý, že kterákoliv desítka z článků, co jsem napsal od třicátého dál, přinesla stejné výsledky jako prvních 30.
Protože jsem začal například hledat klíčová slova. Oh genius… A podobně. Jirko, díky.
6. UX článků je (dost) podceňovaná věc
Traffic mám, nicméně zatím z něj příliš netěžím.
Jsem si skoro jistý, že je to především špatnou strukturou/UX článků.
Zpětně bych u ní začal.
Zda jsem měl pravdu se uvidí, jakmile strukturu upravím.
7. Propagace je zbytná
Nevěřil jsem, že bude stačit články „jen publikovat“ a že je bude někdo (bez další propagace) číst.
Čte.
Další propagace určitě pomůže, nicméně, jak se ukázalo, není nutná.
💥 Celkové shrnutí výzvy
- 141 hodin psaní (můj čas)
- odhaduju alespoň 50 hodin pomocníků
- násobně více poptávek (korelace ale nemusí být kauzalita)
A to je asi všechno, co bych vám o výzvě řekl.
Nebo ne?
👉 Chcete více grafů? Dat? Kontakt na mé skvělé pomocníky? Dejte mi vědět v komentářích a rád článek doplním.
Díky, že jste dočetli až sem a ať se vám daří (nejen) v online světě!
P.S. Mockrát díky Magdě Ordeltové, která musela všechny články přečíst a udělat korekturu za výplatu, která jí určitě nevystačí na omamné látky, kterými by tuto zkušenost dostala z hlavy. A taky všem dalším, kteří si nepřejí být jmenováni, bez vás by to nešlo, díky ❤️.