Hlavní obsah
Internet a technologie

Jakub Rejnuš ŽIVĚ a ZDARMA - 5 poznatků z přednášky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Vojtěch Bruk

Jakub Rejnuš - marketingová přednáška, náhledový obrázek

Úderem 18. hodiny ztichl v Plzni přednáškový sál a Mohamed Salah české marketingové scény Jakub Rejnuš se chopil slova.

Článek

Jakub Rejnuš ŽIVĚ a ZDARMA (5 tajných tipů z přednášky)

Úderem 18. hodiny ztichl v Plzni přednáškový sál a Mohamed Salah české marketingové scény Jakub Rejnuš se chopil slova.

Ve své přednášce I s malým kašpárkem jde hrát velké online divadlo nabídl řadu praktických marketingových vhledů a akčních rad.

Níže najdete 5 praktických tipů, které mě zaujaly nejvíce.

1. Vyplňte si Business / Lean Canvas

V případě Lean Canvasu jde o jednostránkový dokument (odvozený z Business Canvasu), který vás donutí se zamyslet a definovat si:

  • Jaký problém váš produkt / servis řeší;
  • Jaké mají zákazníci alternativy;
  • Neférovou výhodu, kterou máte;
  • a pár dalších věcí…

Přínosy tohoto postupu jsou jasné, nicméně jde často o opomíjený krok – především u menších projektů.

Pokud si tedy podobný Canvas vyplníte a budete jej udržovat aktualizovaný / vracet se k němu, může vám to zásadně pomoci s držením vize a směru celého podnikání.

Šablonu Canvasu si můžete stáhnout třeba ZDE.

PS. Vyplněný Canvas vám může také zásadně pomoci najít místo / způsob, jak se odlišit nebo alespoň vymezit vůči konkurenci. To je podle Jakuba určitě lepší cesta, než se hnát za nalezením USP (trvale udržitelné konkurenční výhody). Stejně jako je podle něj lepší sestavovat spíše obecnější cílové skupiny namísto velmi detailních person, jak se často dočtete v mnoha příručkách.

2. Musíte přesně vědět, kolik stojí každý lead a kolik vydělá

Whats get measured get managed.“ řekl kdysi kdosi.

A měl pravdu.

Pokud nevíme, jaké jsou náklady na lead, logicky nemůžeme ani vědět, kolik leadů lze za investované prostředky očekávat. A vyhodnocování efektivity marketingových snah se tak stává téměř nemožným.

Ještě důležitější stranou téže rovnice je pak vědět, jakou má lead pro naše podnikání hodnotu. Pokud známe obě proměnné, můžeme snadno sledovat, že náklady na lead (cena) jsou vždy nižší než hodnota leadu (to co přinese), což je klíčem k ziskovému marketingu a podnikání.

Pokud tedy, třeba jako já 👀, přesně nevíte, jaké náklady máte na lead a jaká je jeho hodnota, měli byste se ke mě připojit a rychle to napravit.

Zkrátka: více měřit, méně věřit.

3. Recyklovat obsah na maximum

Na příkladu z praxe Jakub ukázal, jak může efektivní tvorba obsahu a jeho následná recyklace vypadat.

Principiálně jde o to mít nějaký úhelný obsahový kámen, který pak můžete rozsekat a recyklovat na různých místech.

V Jakubově případě třeba tým měsíčně:

  1. Vygeneruje 4 články na jedno téma (content hub), které se následně využijí na Facebooku,
    na LinkedInu,
    sestaví se z nich newsletter,
    slouží jako podklad pro PR oddělení;
  2. Natočí video na YouTube, které se následně rozstříhá na:TikTok videa;
    Reels na Instagramu;
    YouTube Shorts;
    a podobně.

Kolik toho dokážete vytvořit samozřejmě záleží na velikosti týmu a zdrojích, nicméně princip recyklace a vícenásobného používání téhož lze aplikovat napříč spektrem.

Díky zmíněné efektivitě si pak můžete dovolit najmout i daleko dražší a kvalitnější lidi na tvorbu základového obsahu (jelikož jej využijete “tolikrát”), což je také něco, co Jakub posluchačům vřele doporučoval.

Levnou věc totiž nezřídka zaplatíte dvakrát…

4. PR oddělení může kouzlit, když mu dáte hůlku

Jakub na projektu spolupracuje s dvoučlenným PR týmem. A když mu dodá potřebné podklady (články, citace, úryvky videí), tak tým dokáže (i za omezený čas a rozpočet) vygenerovat impresivní výsledky.

Ve zmiňovaném případě se tak projekt blýsknul na místech jako prime time televize Prima, na Nově, ČT24 a v online světě pak třeba na portálech czechcrunch.cz, forbes.cz nebo mesec.cz.

Důležité pak je, dle Jakuba, především nepředpokládat, že si tým sám vytvoří marketingové podklady, jelikož to není náplní jeho práce. A mnohem větší efektivity lze dosáhnout, když mu dáte podklady již připravené.

5. Inspirace checklistu pro psaní článků

Přednáška pak skončila výčtem pravidel a věcí, kterých se Jakubův tým drží při psaní článků.

„V každém článku je třeba citace“ ~ Jakub Rejnuš

REJNUŠ, Jakub. 2023. V každém článku je třeba citace. Přednáška: I s malým kašpárkem jde hrát velké online divadlo. 20.9.2023, 18:39.

Níže najdete výčet několika věcí, kterých se spisovatelé na projektu drží:

  • V každém článku odcitovat někoho z týmu;
  • Velký důraz na interní prolinkování;
  • Důraz na používání a “ohýbání” strukturovaných dat;
  • Využívání nástrojů při psaní: SurferSEO, Chat GPT, Ahrefs a podobně.
  • Mazlení titulku (případně testování několika verzí)
  • A další…

Jako meta poslání této části mi pak přišlo to, že je velice dobrý nápad nějaký checklist pro psaní článků mít a držet se jej. Jelikož tak dosáhnete mnohem konzistentnějších a kvalitnějších výstupů než bez něj.

A to by bylo asi tak vše.

Pokud se chcete na cokoliv zeptat, neváhejte využít možnost níže 👇.

Jakuba pak najdete na jeho webu nebo se s ním můžete potkat třeba na akci Seo Bootcamp, kterou pořádá.

V neposlední řadě pak míří velké díky ❤️ směrem k týmu spolku Marketingová Plzeň, který celou akci zaštítil a zorganizoval.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz