Hlavní obsah
Finance

Bezpečnostní problémy společnosti Boeing přetrvávají

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Wonderinterest Trading ltd.

Společnost Boeing (BA), největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti kvůli nedávnému incidentu, kdy se za letu oddělil kryt motoru, což vedlo k nouzovému přistání.

Článek

Společnost Boeing (BA), největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti kvůli nedávnému incidentu, kdy se za letu oddělil kryt motoru, což vedlo k nouzovému přistání. Tento incident se přidává k řadě bezpečnostních problémů, kterým společnost čelí, včetně lednového incidentu s oddělením dveří, k němuž došlo jen několik dní před vypršením dohody s ministerstvem spravedlnosti. Pokud úřady zjistí porušení dohody, může Boeing čelit znovuotevření smrtelných případů z let 2018 a 2019.

Ztráta krytu motoru

Poslední incident se stal letadlu Boeing 737-800. Během vzletu letadla společnosti Southwest Airlines (LUV) z Denveru do Houstonu se odlomil kryt motoru a narazil do zvedacích vrat na křídle letadla. Pilotům se podařilo bezpečně vrátit na denverské letiště, aniž by se cestující zranili. Společnost Southwest Airlines vyjádřila nad incidentem politování a potvrdila, že okamžitě zahájila kontrolu stroje, který by měl být podle zdrojů v provozu od roku 2015. Odmítla však komentovat, kdy byla provedena poslední údržba motoru.

Vyšetřování

Federální letecký úřad (FAA) okamžitě zahájil vyšetřování, které může vyústit v donucovací opatření nebo pokuty. Společnost Boeing již předala otázky týkající se provozu společnosti Southwest Airlines. Ani jedna ze stran v současné době nedokáže vysvětlit, proč kryt, který kromě motoru chrání i palivové nádrže a slouží ke snížení odporu vzduchu a zajištění chlazení, odpadl. Jak již v roce 2022 informoval deník Seattle Times, podobné incidenty jsou běžné a všechny byly v minulosti způsobeny chybami údržby při předletových prohlídkách.

29 incidentů za 3 měsíce

V případě Boeingu je to několik desítek incidentů od začátku roku. Kromě tohoto případu bylo podle Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB) od začátku roku do 7. dubna nahlášeno 29 incidentů. Nepochybně nejmedializovanějším případem byl let do Ontaria na začátku ledna, během něhož se odlomil panel trupu Boeingu 737 Max 9, ve stroji zůstala velká díra a letadlo muselo nouzově přistát. Naštěstí byla dvě sedadla vedle panelu prázdná, a tak nikdo neutrpěl smrtelné zranění. Po nehodě byla všechna letadla Max 9 uzemněna. Vyšetřování prokázalo, že příčinou nehody byly uvolněné šrouby. Po auditu provedeném na začátku března vydal FAA stanovisko, ve kterém identifikoval bezpečnostní problémy, a dal společnosti Boeing 90 dní na přípravu plánu nápravy. Začátkem dubna společnost Alaskan Airlines, která let provozovala, oznámila, že jí Boeing vyplatil odškodné ve výši 160 milionů dolarů. Mezi další problémy patřil požár motoru v Houstonu, výpary v kabině v Portlandu a odklonění letu do Los Angeles kvůli uvolněné pneumatice, která poškodila automobil. Problémy se však neomezují pouze na lety v rámci USA. V březnu bylo při letu z Austrálie na Nový Zéland zraněno více než 50 lidí poté, co se letadlo z neznámých důvodů zřítilo.

Výrazný pokles akcií

Rok 2024 přinesl řadu bezpečnostních problémů, které způsobily 30% pokles akcií společnosti. Koncem března již byly akcie považovány za nejhorší v rámci indexu S&P 500. Během 8. dubna 2024 se obchodovaly kolem 182,37 USD.* Ke stejnému datu činila tržní kapitalizace společnosti 111,27 miliardy USD, jak uvádí server Companiesmarketcap.com. Vzhledem k těmto problémům bude také zajímavé sledovat jejich výsledky za 1. čtvrtletí 2024, které mají být zveřejněny 24. dubna.

Foto: Wonderinterest Trading ltd.

Výkonnost akcií společnosti Boeing za posledních 5 let (zdroj: Tradingeconomics.com) *.

Vypršení smlouvy

Letošní nehody se naštěstí obešly bez vážnějších zranění, což se však nedá říci o případech z let 2018 a 2019. Během pouhých 5 měsíců se zřítila 2 letadla 737 Max, jedno v Indonésii a druhé v Etiopii. Příčinou byla chybná aktivace automatických řídicích systémů a přes veškerou snahu pilotů skončily oba lety tragicky s 346 oběťmi a následným uzemněním všech letadel Max. V roce 2021 uzavřela společnost Boeing dohodu s ministerstvem spravedlnosti (DoJ), která vyústila ve finanční vyrovnání ve výši 2,5 miliardy dolarů za zatajení dokumentů před FAA o úpravách systémů letadel, které mohly být příčinou nesprávné aktivace řídicích systémů. Společnosti rovněž uložilo podmínky v oblasti bezpečnostních předpisů. Trestní řízení bylo zastaveno. Platnost dohody vypršela 7. ledna 2024, dva dny po lednovém incidentu na letu společnosti Alaska Airlines. Podle agentury Reuters má DoJ na duben naplánované schůzky s právníky i rodinami zemřelých a bude vyšetřovat, zda společnost dohodu porušila. Do 7. července 2024 musí DoJ předložit svá zjištění, a pokud bude zjištěno porušení, bude trestní případ znovu otevřen.

Olivia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.

* Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz