Hlavní obsah

Komentář k přednášce Richarda Shottona „How To Be Memorable“

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: YYY agency

Kristýna Ochvatová, Senior Strategist, YYY agency

Následující komentář k přednášce Richarda Shottona jsme vytvořili pro nový online kurz Best of Marketing Festival. Ten vybírá z festivalu 14 nejzajímavějších přednášek a přidává k ním komentáře českých marketérů.

Článek

Richard Shotton umí skvěle ve zkratce přeložit poznatky behaviorální ekonomie a psychologie obecně  do praktického užití v marketingu. Kdo nemá času nazbyt, asi si raději přečte jeho subtilní, ale nabitou knihu Anatomie rozhodování než Myšlení rychlé a pomalé od Kahnemana. Nebo se koukne třeba na tuhle jeho nabitou dvacetiminutovou přednášku na téma zapamatovatelnosti, ve které se dotkne tří velmi relevantních klíčových principů.

Prvním je síla konkrétnosti. Lidé si až desetkrát pravděpodobněji zapamatují konkrétní frázi, jako je třeba „1 000 písniček v Tvojí kapse“ ve staré reklamě na Apple iPod, než abstraktní težko představitelné technické popisy konkurenčního mp3 od Philipsu. Kapsa je něco, co si umíme vizualizovat. Reklama se přesto stává stále častěji abstraktní, což vede ke krizi její efektivity. Tomu se  věnuje dále třeba Orlando Bloom ve své knize Lemon, How The Advertising Brain Turned Sour.

Další princip zapamatovatelnosti je kladení určitých nároků na konzumenta reklamy. Je to o hledání balance mezi srozumitelností a příliš plochou srozumitelností. Když si lidé musí něco domyslet, ať už je to chybějící písmenko nebo skrytý význam, reklamu si lépe zapamatují. Nesmíme se bát dělat (aspoň trochu) chytré reklamy!

Poslední princip je relevantní pro tolik skloňovanou „brand experience“ nejen v oblasti služeb. Ze zážitku se značkou si pamatujeme závěrečný a vrcholný moment, ať už v pozitivním nebo negativním smyslu. Pokud nemáte dost prostředků na zdokonalení každého kontaktu se značkou, soustřeďte se na vytvoření jednoho vrcholného zážitku, o kterém stojí za to mluvit. A vymazlete závěrečnou tečku.

Tomu, kdo by se chtěl do tématu zapamatovatelnosti ponořit víc, můžu doporučit knihu Made to Stick od Chipa Heatha a Dana Heatha.

Pokud vás marketingové přednášky baví, určitě mrkněte na celý obsah kurzu Best of Marketing Festival. Najdete jej na webu Digisemstru.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám