Hlavní obsah

Pražské stanice duchů: Do těchto tajemných tunelů metra vás nikdy nepustí, ukrývají překvapivé věci

Foto: WikiCommons, autor: Wilfredor, Own work, suitable copyright license

Pražské metro je páteří městské dopravy, kterou denně využívají miliony cestujících. Pod ulicemi se však skrývá temná a fascinující síť tunelů a místností, kam se běžný smrtelník nikdy nepodívá.

Článek

Proč má Kačerov tři koleje a kde je stanice Nádraží Smíchov II?

V pražském metru existuje několik stavebních anomálií, které přímo podněcují fantazii. Jednou z nich je třetí kolej ve stanici Kačerov na trase C. Ta byla vybudována pro případ, že by bylo potřeba operativně ukončovat spoje v případě havárie nebo oprav na trati, ale nikdy se naplno nevyužívala. Dnes slouží primárně jako odstavná a manipulační.

Ještě zajímavější jsou místa, kde stanice začala vznikat, ale nikdy nebyla dokončena. Příkladem je plánovaná druhá stanice u Nádraží Smíchov, která měla zajistit lepší přestupní uzel. Její část byla postavena jako hrubá stavba a dnes slouží jen jako technické zázemí, které si jen málokdo spojí s místem, kde měly nastupovat tisíce lidí.

Stejně tak některé dnešní stanice (např. Národní třída na trase B, která se stavěla až později) mají původně plánované vstupy, které byly později zrušeny nebo přeměněny na ventilaci, čímž vznikla další síť skrytých, dnes už nevyužívaných chodeb.

Metro jako bunkr: Přísně tajné kryty

Nejzajímavější částí podzemního labyrintu jsou prostory, které nemají s dopravou nic společného. Metro bylo od počátku budováno i s vojenskou a strategickou funkcí. Hluboké stanice na trase A a C, jako je Náměstí Míru (nejhlubší stanice EU), byly navrženy tak, aby fungovaly jako protijaderné kryty pro tisíce osob.

Tyto stanice jsou vybaveny obrovskými tlakovými vraty – masivními ocelovými uzávěry, které dokážou hermeticky oddělit stanici od tunelů. Většina z nich je stále funkční.

  • Skryté sklady a ošetřovny: V technických zázemích některých starších stanic se nacházejí sklady, kde by v případě války byly uschovány zásoby, nebo dokonce provizorní ošetřovny a velíny. Tyto prostory jsou veřejnosti zcela nepřístupné a často se používají jen pro cvičení záchranných složek.

Pražské metro je tedy nejen dopravní stavbou, ale i jedním z největších podzemních stavebních děl v Česku, které v sobě nese otisky historie – od ambiciózních plánů po strategické obavy z dob studené války.

Zdroje

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz