Článek
Je to tak v pořádku a je to příležitost k tomu vychytat případné „zálohovací mouchy“. Při podrobném pohledu na různé aspekty zálohování ale nesmíme pro detail zapomenout na celek. Hlavní motivací pro změnu při nakládání s odpadovými plasty je totiž jednak nastartování cirkulární recyklace a zároveň snaha o mnohem efektivnější a spravedlivější systém, který motivuje všechny firmy, aby se postaraly o vlastní obalový odpad co nejšetrněji k životnímu prostředí.
Výrobci nápojů uvádějí na trh obaly, které jsou opakovaně recyklovatelné – tedy PET lahve a hliníkové plechovky. Díky zálohovému systému můžeme celý proces uzavřít do cirkulární smyčky, kde se obaly opakovaně vrací do výroby, čímž omezíme těžbu surovin a šetříme energie.
Proč tedy někomu zálohování nevoní?
Nakládání s plasty v současném odpadovém hospodářství je totiž postavené na nešvaru, že PET lahve - potažmo výrobci nápojů - dotují likvidaci ostatních plastových obalů ve žlutých popelnicích, aniž by s tím souhlasili nebo jim to někdo nařizoval. Jak je vůbec možné hájit situaci, kdy z poplatků, které musí odvádět nápojové firmy, EKO-KOM hasí problém s obtížně recyklovatelnými obaly jiných výrobců? Je to podobné, jako byste platili sousedovu popelnici, přestože vy sami žádnou nepotřebujete, protože produkujete jen bioodpad, který si dokážete sami zkompostovat. Systém, který se může potenciálně zhroutit, když z něj vyjmete jeden druh odpadu, přece v jádru není a nemůže být zdravý a stabilní.
Valí se na nás tuny nerecyklovatelných plastů - často úplně zbytečně
Jinými slovy, pokud současné poplatky za „ne-PET“ plastové obaly nestačí na to, aby financovaly třídění a recyklaci těchto obalů, pak musí být poplatek za uvádění „ne-PET“ obalů adekvátnější, není možné se do nekonečna „vézt na zádech PET lahví“. Každý za svoje a spravedlivě. V souvislosti s tím se objevují obavy, že zálohování PET lahví může vést ke zvýšení cen potravin a drogerie balené v nerecyklovatelných obalech. Ale je na čase se ptát: Může za to zálohový systém, nebo to, že někteří výrobci uvádějí na trh obaly, které zatěžují planetu a nikdo je nechce? A musí vůbec své zboží balit? Jak nepřátelsky k životnímu prostředí někteří výrobci balí své produkty, ukazuje například Anticena za nejbizarnější obal roku.
Je načase dát výrobcům signál, že nechceme na trh valit tuny a tuny nerecyklovatelných obalů, záměr zavést zálohový systém to ukázal v plné nahotě. Ten, kdo udává na trh výrobky neslučitelné s udržitelností, by měl platit tolik, aby se odpadové společnosti o jeho obaly dokázaly za tyto peníze postarat. A znamená to pro spotřebitele, že zaplatí víc? Možná, ale vážně je těch pár haléřů navíc za rajčata v trojitém plastovém obalu to, co by mělo zmařit cirkularitu nápojových obalů? Nemyslím si.
Lutfia Miňovská, mluvčí Zálohujme.cz