Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Přeříkávací metoda učení: jak funguje a proč ji používat

Foto: Pixabay/Pexels.com

V tomto článku se dozvíte, proč používám právě přeříkávací metodu. Zjistíte taky přesně, jak funguje a proč bych vám ji stoprocentně doporučila.

Článek

Každému vyhovuje něco jiného. Někomu pomáhá hudba k soustředění a někdo jiný zase potřebuje absolutní ticho. Přesně proto vám nemůžu garantovat, že metoda, kterou vám dnes představím, bude vyhovovat a fungovat i vám. Můžu vám ji ale doporučit a třeba někomu z vás fungovat a vyhovovat bude. Mnoho lidí, které znám a kteří používají tuto metodu, jsou s ní spokojeni. Neznamená to, že budete i vy, ale šance tu je.

Proč mi ostatní metody nefungovaly tak dobře?

Ještě předtím, než vám popíšu tu metodu, tak bych vám ráda vysvětlila, proč mi některé jiné nevyhovovaly a proč jsem začala hledat jiná řešení.

Řekla bych, že ten absolutně největší důvod byl, že většina metod, které jsem do té doby používala, byla hodně pasivní. Vždycky, když jsem se vrátila ze školy, tak jsem byla hodně unavená a u učení jsem pomalu usínala. Čtení učebnice nebo sledování vzdělávacího videa mi potom až tolik nedalo, protože jsem se na to příliš nesoustředila a měla jsem víc práce s tím, abych neusnula.

Došlo mi, že potřebuju najít jiný způsob učení, nějaký aktivnější. Metodu, která mě donutí něco aktivně dělat, abych neusnula a skutečně si to zapamatovala.

Přeříkávací metoda

Metodu, kterou jsem začala používat jsem pojmenovala pro své vlastní účely přeříkávací. Pravděpodobně má jistě nějaké super vědecké jméno, ale přijde mi, že tento název je fajn, protože jasně vystihuje podstatu této metody.

Myslím si, že hlavní výhodou je to, že je aktivní. Donutí váš mozek, aby začal šrotovat. Abyste museli skutečně při tom učení přemýšlet.

Teď vám tu vypíšu, jak tuhle metodu přesně využívám já, a potom vám doplním informace k tomu, proč je tam každý bod.

Přeříkávací metoda:

  1. Přečtete si své zápisky a snažte se zapamatovat co nejvíce.
  2. Nahlas se zavřeným sešitem zopakujete, co jste si zapamatovali.
  3. V sešitě zkontrolujete správnost informací a přečtete si ty, na které jste zapomněli.
  4. Opakujete proces od kroku 2, dokud nebudete schopni přeříkat vše správně minimálně třikrát za sebou.

To by bylo ve zkratce shrnuté, jak tato metoda funguje. Jak už jste si asi všimli, jde o přeříkávání informací. Funguje to, protože se nejdříve pokusíte zapamatovat informace a hned bezprostředně potom svůj mozek zkoušíte zda si ty informace uchoval. Přirovnala bych to ke golfu. Vystřelíte třeba 10 míčků, a potom se jdete podívat, kolik jste jich do jamky trefili. Ty, které skončily mimo se potom pokusíte vystřelit znovu. (Ano, vím, že takhle golf v praxi nefunguje, ale lepší metafora mě nenapadla 😂.)

Je to navíc efektivní i kvůli tomu, že při těchto pokusech o přeříkání všeho jednu informaci zopakujete třeba dvacetkrát. A čím častěji něco zopakujete, tím lépe si to pamatujete.

Další super výhodou je to, že při tom neusnete a nespadnete do učebnicové pasti. Učebnicová past je můj výraz pro nekonečné zírání do učebnice bez nějakého hlubšího smyslu. Určitě to všichni znáte. Přeříkávací metoda vás donutí se probudit z polospánku a začít něco dělat.

Proč nahlas?

V postupu jsem zmínila, že byste měli přeříkávat nahlas. Chci to tu zdůraznit, protože si myslím, že tohle vám může opravdu pomoct, hlavně pokud s touhle metodou začínáte.

Zjistila jsem, že při vybavování učiva nebo odpovídání na otázky pouze v mojí hlavě mám tendenci si říkat, že tohle umím nebo že tohle bych nějak vymyslela. Pak se ale kolikrát při testu dozvím, že to až tak skvěle neumím.

Když něco prezentujete nahlas, nemůžete to nijak obejít nebo podvést. Prostě musíte nahlas říct, jak to má být. Když to zvládnete, tak si můžete být jistí, že to v tu chvíli umíte. Neměl by se vám pak stát takový omyl, kdy vás mozek přechytračí tím, že byste to nějak vymysleli.

Co ale dělat, když mám velké množství učiva?

Mohl vás napadnout dotaz, co dělat, když budete mít třeba 10 stránek učiva a je nemožné si to všechno zapamatovat najednou. Přeříkávací metoda by potom trochu ztrácela smysl, protože byste si z toho úvodního přečtení nezapamatovali skoro nic.

Já tuhle situaci řeším tak, že si učivo rozdělím na menší části. Naučím se první část pomocí přeříkávací metody a potom přejdu na druhou. U té druhé ale opakuji i tu první. Pomáhá mi to okamžitě nezapomenout předchozí části.

Existují v podstatě dva způsoby, kterými dělím text na části:

  • podle délky textu
  • podle tíhy informací

Když to dělám podle délky textu, tak si určím třeba jeden odstavec, větu, odrážku, kapitolu, stránku. Jednoduše podle oka odhadnu úsek, který bych najednou mohla zvládnout. Není žádná ostuda se učit třeba po jedné větě, když to potřebujete opravdu umět. Někdo zvládne zprocesovat víc informací najednou a někdo míň.

Dělení podle tíhy informací může být pro někoho složitější, protože tam nemáte přesně určené kolik by toho textu mělo být. Tady to funguje tak, že čtu do té doby než začnu mít pocit, že už je těch informací dost nebo že už začínám některé z informací vytrácet.

Osobně bych vám spíš doporučila tu první, protože je to rychlá a jasná možnost, kde nad tím nemusíte moc přemýšlet. To přemýšlení je lepší si schovat na to samotné učení, než na nějaké sofistikované rozdělování textu na části.

Učení z vlastního shrnutí

Přeříkávací metoda by měla fungovat na v podstatě jakýkoli druh textu. U učebnic a delších textů je to ale pro vás potom o něco složitější. Musíte totiž vlastními slovy shrnout kvanta textu a odhadnout co je skutečně důležité a co ne.

Osobně doporučuji si na začátek udělat nejdřív shrnutí. Až se potom budete učit, tak by to nemělo být až tolik přehlcující a něco už si můžete zapamatovat během vytváření toho shrnutí. Navíc z toho máte potom super studijní materiál, ze kterého se bude skvěle opakovat těsně před testem.

Co když se ale potřebuju naučit slovíčka nebo vzorečky? To mám taky přeříkávat?

Samozřejmě, že některé věci se touto metodou učit nelze. Jsou to právě třeba slovíčka nebo vzorečky. Existuje ale způsob velmi podobný přeříkávací metodě, který můžete použít. Je to metoda přepisovací.

Místo toho, abyste dané informace přeříkávali je budete přepisovat. Osobně si myslím, že by to mělo mít stejný efekt. Psaním informací se totiž svým způsobem učíte a zapamatováváte si informace. To je také důvod, proč někteří učitelé vyžadují, abyste si u nich dělali zápisky.

Když se učím třeba slovíčka do nějakého jazyka, dělám to tak, že si vytisknu seznam slovíček v češtině nebo si je najdu online, a potom aniž bych se dívala na překlad, píšu překlad, který si myslím, že je správný. Až tímhle způsobem udělám všechna slovíčka, tak si to zkontroluju a případně napíšu správnou odpověď. Tenhle proces potom opakuji do té doby, než jsem schopná přeložit všechna slovíčka správně třikrát za sebou.

Závěr

V tomto článku jsem vám představila přeříkávací metodu, kterou při učení používám. Třeba se někomu z vás zalíbila a začnete ji používat taky.

Doufám, že vám článek přišel užitečný a hodný vašeho času. Pokud ano, tak můžete nahoře u jména autora zakliknout tlačítko Sledovat a na e-mail vám budou chodit upozornění kdykoli vydám nový článek.

PS: Pokud jste na střední škole v prváku nebo tam máte prvním rokem účetnictví, tak bych vám ráda doporučila má vzdělávací videa, která na prváckou matiku a předmět účetnictví dělám. Budu moc ráda, když to někdo omrknete, odkaz v autorském profilu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz