Článek
Taky řešení. To opravdu nikoho nezajímalo, že v tomto věku už nemá řidič stejné reakce a přehled jako kdysi za mlada a posadil ho za volant autobusu plného dětí? Řečičky o zkušenostech postupující chátrající zdraví a výkon nenahradí. Stáří se nedá okecat či ignorovat.
Havárie ve Zlatých horách naštěstí nebyla vážná a zranění dětí byla pouze lehká. Bude i příště za volantem autobusu sedět zkušený 75letý řidič, nebo už to byla jeho poslední jízda? A dál? Jeho zaměstnavatel bude mít problém, kdo místo něho. Nejsou lidi a to neplatí jen o řidičích autobusu. V mnoha profesích situaci zatím zachraňují důchodci či pracovníci před důchodem. Kde jsou mladí?
Jezdíte často busem? Já ano, nemám jinou možnost. A tak často nastupuji do linkového autobusu či do MHD. Všímáte si toho také? Mnoho řidičů už vypadá na to, že jsou v důchodu či do něho nemají daleko. Mladších tváří za volantem autobusu moc vidět a i slyšet není. Taky vás někdy napadne, to mám opravdu jet s tímhle dědou? Není to nebezpečné, autobus při havárii na rozdíl od auta moc bezpečí cestujícím neposkytuje.
Proč jsem napsal slyšet? Na řeči jednoho z mladších řidičů bylo poznat, že nejde o Čecha. Byl to Ukrajinec, jeden z mnoha žijících a hlavně pracujících v Česku. Jeden z těch ukrajinských uprchlíků, kteří u nás pracují na méně kvalifikovaných profesích, které už pracovně Čechům smrdí. Muži i ženy. Nebo ve trochu více kvalifikovaných profesích ( a tou jistě práce řidiče autobusu je) kde už prostě „nejsou lidi“ a ti co tam jsou postupně odcházejí do důchodu. Mladí čeští kolegové je nenahradí a bude to v blízké budoucnosti čím dál větší problém.
Za této situace má údajná statistická většina Čechů problém s tím, že u nás Ukrajinci pracují. Pravdou je, že mnozí z nich u nás pracovali i před válkou a jen využili situaci a jako uprchlíci se přidali ke svým ženám a dětem. Mění to ovšem něco na situaci, kdy po jejich požadovaném odchodu zůstanou jejich pracovní místa neobsazena?
Kdo je nahradí? V profesích o které je zájem nemají problém firmy zaměstnat české zaměstnance nad padesát let. Rádi po nich sáhnou, v určitých profesích a to nejen jako řidič autobusu, problém starších nezaměstnaných neexistuje. Pochopitelně mluvím o lidech, kteří pracovat chtějí. Ne o flákačích, kteří jen vyřvávají jak jim „Ukrajinci berou práci“, kterou by oni sami stejně dělat nešli. A pokud ano, jejich pracovní výkon by nestál za nic a zaměstnavatel by se s nimi stejně rychle rozloučil. Potřebuje lidi na skutečnou práci.
A znovu. Uvažují voliči, kteří se dají oklamat demagogií politiků, kteří jim slibují vyhnání Ukrajinců? Co bude potom, nastane ráj a budou mít všichni vysoké platy? Kdo bude dělat místo vyhnaných Ukrajinců? Nemakačenka určitě ne. Zachrání to důchodci? Bude opravdu lepší a bezpečnější když autobus do kterého nastoupím bude místo mladšího Ukrajince řídit další 75 letý děda? A to nepočítám s tím, že mnoha důchodcům se už pracovat nechce a chtějí si důchod užít jinak nebo už nejsou schopni pracovat.
A co bude s místy především pracovníků na stavbách, pečovatelek v Domech seniorů a všude tam kde ukrajinští muži a ženy pracují? Nikde nestojí zástup těch, kteří je chtějí v jejich často fyzické a mezi našinci nepopulární práci nahradit…
O tom opravdu mnozí lidé nechtějí přemýšlet a jen si bez myšlení naskakuje na hloupá a laciná hesla?