Hlavní obsah

Úloha slepice v leteckém průmyslu: testování odolnosti skel i motorů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Vygenerováno AI / Ideogram.com

V leteckém cestování se neustále hledají inovativní způsoby, jak zajistit bezpečnost cestujících. Historie jednoho z netradičních nástrojů sahá až do roku 1942. Jedná se o slepičí kanón.

Článek

Ano, čtete správně. Slepičí kanón, nebo ptačí dělo je důležitou zbraní v testování bezpečnosti letadel a lze si jej představit jako kombinaci vědeckého experimentu a excentrického vynálezu. Dlouhá trubka, podobná dělu, ale s výrazně větším průměrem, aby se do ní mohly vložit slepice, je umístěna na odolném podstavci. Zbývá už „jen“ nastavit směr výstřelu, požadovaný úhel, sílu vypuštění stlačeného vzduchu a můžeme směle testovat odolnost jakéhokoli materiálu. Není překvapením, že nejčastěji se jedná o čelní skla, křídla, ocasní části letadel a motory. 

Proč používat slepičí kanón?

Počítačové simulace mohou být užitečné pro předběžné testování a modelování, ale skutečné testy s ptáky poskytují realističtější podmínky. To umožní inženýrům lépe porozumět dopadům a chování letadla při srážce a mohou tak lépe navrhnout ochranná opatření, když test odhalí slabiny materiálu.

Jedná se skutečně o slepice?

V první fázi kalibračních testů, pro ověření nastavení požadované rychlosti, mohou být použity umělé slepice. Ty jsou vytvořeny na bázi želatiny, chybí jim ale důležitá součást - kosti. Proto se na provedení certifikačního testu používají skutečné slepice. Ty - vždy jen mrtvé - jsou vloženy do děla s peřím, hlavou, nohama. Poté je opeřenec o váze cca 1,8 kg vystřelen rychlostí přibližně 560 km/h, což přibližně odpovídá rychlosti při srážce ptáka s letadlem. Takto můžeme simulovat náraz ptáků při vysoké rychlosti během letu.

Slepice versus inženýři - 2:0

Během vývoje Boeingu 757 v 70.letech 20. století byla střecha kokpitu testována nárazem slepice o váze 1,8 kg v rychlosti 670 km/h. Užaslým inženýrům se zatajil dech, když „obyčejný pták“ prorazil plášť jejich letadla. I při druhém testu odolnosti čelního skla slepice nezklamala a poslala inženýry znovu „do šatny,“ aby přepracovali a zesílili konstrukci.

Tragédie raketoplánu Columbia

Slepičí dělo se uplatnilo i při zkoumání příčiny rozpadu raketoplánu Columbia během návratu na zem, při kterém zemřela sedmičlenná posádka. Již při samotném vzletu vlivem tlaku a vibrací odpadl z nosné vzpěry velký kus lehké pěnové izolace a zasáhl křídlo. NASA se domnívala, že se není čeho obávat, kusy izolace odpadávaly i během předchozích startů. Nebrala však v potaz, že tento kus byl daleko větší a zasáhl citlivou oblast - náběžnou hranu křídla, na kterou působí během průletu atmosférou největší žár. Horké plyny se dírou v křídle rozšířili do nitra stroje, křídlo se rozpadlo a po něm i celý raketoplán.

Pro potvrzení, že za zkázou Columbie stála izolační pěna, bylo slepičí dělo přestavěno a pokus byl vykonán s přesným nastavením parametrů na zapůjčeném panelu náběžné hrany křídla. Bylo tak vědecky dokázáno, že lehká pěna skutečně prorazila osudnou díru.

A tak i obyčejná slepice může psát historii letecké bezpečnosti.

Zdroje:

SPARROW, Giles. Vesmírné výpravy: od prvních krůčků po práh mezihvězdného prostoru. Druhé, aktualizované vydání. Přeložil Štěpán JINDRA. Universum (Knižní klub). V Praze: Knižní klub, 2019. ISBN 9788024263045.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz