Článek
Nezávislá skupina vědkyň a vědců z českých i zahraničních výzkumných institucí odpovídá na vaše dotazy. Některé odpovědi pak sdílí i na sociálních sítích Facebook, Instagram, Threads, Bluesky a zde na Médiu.
Dotaz
Slýchám kolem sebe slovní spojení „Poruchy autistického spektra“. O tom se dá vyhledat poměrně dost informací. Ale mohli byste mi vysvětlit, co je to vlastně to „autistické spektrum“, co je porouchané? Nikde jsem to nenašel.
Minutová odpověď
- Autistické spektrum není konkrétní místo, slovem spektrum je myšlena škála projevů typických pro autismus.
- Slovo spektrum znamená, že se tyto poruchy projevují různými způsoby a v rozdílných stupních závažností.
- Člověk s poruchou autistického spektra má potíže se vztahy a komunikací a často vykazuje netypické chování pro svůj věk a prostředí, ve kterém žije.
- I přes velkou pozornost vědy nedokážeme říct, jak tato porucha vzniká.
Odpověď
Autistické spektrum není žádné konkrétní místo, které by bylo porouchané. Spektrum znamená, že se tyto poruchy projevují různými způsoby a v rozdílných stupních závažnosti. Stejně jako u spektra barev, kde každá barva má různé odstíny a různou intenzitu, i zde je slovem spektrum vyjádřeno, že projevy i míra postižení jsou velmi různorodé.
Existují těžké formy, které vyžadují v dospělosti celodenní péči, naopak na druhé straně spektra jsou jedinci, kteří v dospělosti zvládnou založit vlastní rodinu [1].
Slovo autistické nám ukazuje, v čem porucha spočívá – je odvozeno od řeckého slova „autos“ znamenající „sám“ [1]. Člověk s poruchou autistického spektra má dlouhodobé potíže s navazováním a udržováním vztahů a s komunikací s ostatními lidmi. Často vykazuje opakující se a strnulé způsoby chování, zájmy nebo aktivity, které nejsou typické pro jeho věk a prostředí, ve kterém žije [2].
Co je tedy porouchané?
A abychom odpověděli na otázku: Co je tedy porouchané? I přes velkou pozornost různých odvětví vědy stále nemůžeme říct, jak taková porucha vzniká. Tedy ani přeneseně nelze určit, co přesně je porouchané. Vznik je velmi komplikovaný a zahrnuje genetiku (tedy dědičnost), neurobiologii (neboli problematiku nervové soustavy) i vlivy prostředí [1, 3, 4].
Existuje velké množství teorií, které jsou stejně rozmanité jako samotný stav. Některé zkoumají, jak různé části mozku spolu komunikují, další se zaměřují na konkrétní chemické látky v mozku nebo na genetické změny, které mohou hrát roli ve vzniku autismu, a další. Současným úkolem vědy je zjistit, jak všechny tyto dílčí poznatky spolu mohou souviset, abychom poruchám autistického spektra lépe porozuměli [4, 5].
Pro Zeptej se vědce odpovídala Pavlína
Mgr. Pavlína Bulušková, Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky, Univerzita Hradec Králové
Odbornou revizi poskytl Mgr. Luboš Brabenec, Ph.D., CEITEC, Masarykova univerzita
Odpověď editovali Hedvika Šimková, Luděk Vašta a Ing. Kristýna Kantnerová, Dr. sc. ETH Zürich, Ústav analytické chemie, VŠCHT Praha
Zdroje
[1] https://www.researchgate.net/profile/Petr-Adamus/publication/324133420_PORUCHY_AUTISTICKEHO_SPEKTRA_V_KONTEXTU_AKTUALNICH_INTERDISCIPLINARNICH_POZNATKU/links/5ac011800f7e9bfc045bf761/PORUCHY-AUTISTICKEHO-SPEKTRA-V-KONTEXTU-AKTUALNICH-INTERDISCIPLINARNICH-POZNATKU.pdf
[2] https://icd.who.int/browse/2024-01/mms/cs#437815624
[3] https://doi.org/10.1007/s12098-022-04363-1
[4] https://doi.org/10.1016/j.tics.2023.04.010
Zeptej se vědce
Projekt Zeptej se vědce propojuje vědeckou a nevědeckou veřejnost. Máte-li na vědce nějaký dotaz, zeptejte se nás na webu nebo sociálních sítích Facebook, Twitter, Instagram či Bluesky. Líbí se vám naše příspěvky? Budeme rádi, když podpoříte naši činnost: darujme.cz/projekt/1209422
