Lze za pomoci pupečníkové krve a tkáně vyléčit některá závažná onemocnění?

Foto: Vidal Balielo Jr., Pexels

Pupečníková krev (dotaz č. 308)

Je pátek třináctého, tak přece musí být něco o krvi! Dát dítěti to nejlepší do života je snem snad každého rodiče. Je „to nejlepší“ uschování pupečníkové krve? Na tohle téma se teď podíváme se Zuzkou.

Dotaz

Ráda bych se zeptala na odběr pupečníkové krve a pupečníkové tkáně po porodu. Stojí to za tu investici? Opravdu lze s využitím pupečníkové krve a tkáně vyléčit některá závažná onemocnění, nebo se to zatím neví jistě a uskladnění obojího je spíše pro případ, že by se léčba do budoucna ubírala tímto směrem?

Minutová odpověď

• Pupečníková krev se používá pro léčbu onemocnění krvetvorných buněk.
  • Využití tkáně pupečníku má velký potenciál, prozatím však byl použit především v klinických studiích.
  • Pro odběr pupečníkové krve je klíčová doba od porodu, při delším dotepání pupečníku je jistější odběr krve z placenty.

Odpověď

Pupečníková krev byla k léčbě použita již v roce 1988 v USA, o úplnou novinku se tedy nejedná. Obecně se pupečníková krev využívá pro léčbu onemocnění krvetvorby, kam spadají i některé typy rakoviny (leukémie). Buňky získané odběrem se využijí pro transplantaci, příjemcem může být buď sám dárce, nebo kompatibilní příjemce. V počátcích se jednalo o transplantaci mezi kompatibilními jedinci a nebyla to tedy pupečníková krev léčeného jedince [1].

Při tzv. autologní transplantaci (vlastními buňkami) je zásadní povaha léčeného onemocnění. Pokud se jedná o geneticky podmíněné onemocnění, nelze použít vlastní buňky, protože obsahují stejnou DNA a onemocnění se u nich projeví stejně. Například při léčbě leukémie je doporučené použití dárcovských buněk, protože dokážou s nemocí lépe bojovat [2]. Je možné také použít pupečníkovou krev sourozence, kde je vyšší pravděpodobnost kompatibility. Jak je to v České republice s dárcovstvím mimo rodinu, momentálně ještě zjišťuji.

Pokud se ale jedná například o poškození imunitních buněk a krvetvorných buněk jako vedlejší účinek chemoterapie při léčbě nádorových onemocnění, je použití autologního transplantátu možné. Úspěch takové léčby závisí na mnoha faktorech, například na době uskladnění buněk a na množství buněk vzhledem k velikosti příjemce (pro dospělého muže být v transplantátu málo buněk) apod. [2].

Použití tkáně pupečníku se datuje už do 70. let. Použití tzv. mezenchymálních kmenových buněk (dále MKB), které jsou v pupečníku i placentě přítomné, je však prozatím především v experimentální rovině a předpokládá jejich podobnost s MKB získanými například z kostní dřeně dospělých. MKB byly již experimentálně použity pro léčbu mechanického poškození mozku, míchy či srdce, kdy na zvířecích modelech vytvořily podpůrnou strukturu pro následnou regeneraci [3]. U lidí byly MKB z pupečníkové tkáně použity v klinických studiích při léčbě gastroschizy, kdy se dítě narodí s neuzavřenou břišní stěnou, a rozštěpu páteře, kdy nedojde k správnému vývinu míšního kanálu [4].

Podle Cord Blood Center, banky pupečníkové krve působící v Čechách, je doporučené odebírat pupečníkovou krev, pokud se nechá pupečník dotepat do 1 minuty po porodu. Pozdější odběr má za následek menší množství buněk. V takovém případě se doporučuje odběr z povrchových cév placenty [5].

Zhodnocení, zda odběr pupečníkové krve nebo tkáně stojí za to, bohužel musíme nechat na vás. Možnosti budoucího využití nějaké jsou, další se zkoumají. Zda je cena a pravděpodobnost využití vyrovnána možným přínosem léčby je na zvážení jednotlivce.

Za Zeptej se vědce odpovídala Zuzka

Mgr. Zuzana Hübnerová, PhD. – autorka má doktorát z chronobiologie (Fyziologický ústav AV ČR) a v tuto chvíli je na mateřské dovolené

Zdroje

[1] https://www.nature.com/articles/bmt2009280

[2] www.lls.org

[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3753204/

[4] https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fbioe.2020.00117/full

[5] https://cordbloodcenter.cz/dotepani­‑pupecniku­‑a-odber­‑pupecnikove­‑krve/

Zeptej se vědce

Projekt Zeptej se vědce se snaží zprostředkovat kontakt mezi vědeckou a nevědeckou veřejností. Máte-li na vědce nějaký dotaz, zeptejte se nás na Facebooku, Twitteru nebo Instagramu.

Foto: Zeptej se vědce!