Můžeme optickou pinzetou vyšoupnout CO₂ do vesmíru?

Foto: Tobias Cornille, Unsplash

Optická pinzeta (dotaz č. 318)

Se světelným mečem si vědci v laboratořích nehrajou, ale s optickou pinzetou ano. Vojta nám o ní dnes poví podrobnosti.

Nezávislá skupina vědkyň a vědců z českých i zahraničních výzkumných institucí odpovídá na vaše dotazy. Některé odpovědi pak sdílí i na sociálních sítích Facebook, Twitter, Instagram, Threads a zde na Médiu.

Dotaz

Někde jsem viděl objev, kde byli vědci schopni manipulovat s buňkou pomocí dvou světelných paprsků umístěných do kříže. Pokud paprsek má takovou energii, je teoreticky možné, aby paprsek přenesl například molekuly CO2, jakožto skleníkového plynu, a vystřelit je do vesmíru?

Minutová odpověď

• Laserová pinzeta opravdu existuje a používá se v laboratorní praxi.
  • Je teoreticky možné odpalovat CO₂ do vesmíru laserem.
  • Realizace takového projektu by ale byla problematická a nepraktická.

Odpověď

Tento objev se jmenuje optická pinzeta (optical tweezers, laser tweezers [1]) a opravdu se poměrně běžně používá v laboratořích. Dokonce za objev této metody byla udělena Nobelova cena za fyziku [2].

Světelný svazek je proud fotonů, částic elektromagnetické síly. Laser má největší intenzitu, tedy hustotu fotonů, uprostřed světelného svazku a dochází k posouvání objektu směrem doprostřed. Toto ale funguje jen pro opravdu malé objekty – menší než milimetry, vyvinutá síla je v řádu pikonewtonů [3]. Na takovéto využití laserů ale potřebujete velmi přesně zaměřené svazky. V laboratorním podání jde v podstatě o upravený mikroskop, přístroj velký jako větší stolní počítač.

Přenos CO₂ do vesmíru je teoreticky možný, ale…

Přenos CO₂ do vesmíru pomocí laseru je dle mého názoru teoreticky možný, ale velmi nepraktický z následujících důvodů. Jak jsem již řekl, lasery musí být přesně zaměřené, a to není na dlouhé vzdálenosti jednoduché.

Dalším praktickým problémem je, že CO₂ je plyn. V laboratoři se optická pinzeta používá na manipulaci částí buněk nebo jiných mikroskopických objektů, které jsou přisedlé k podkladu, nebo navázané na nějakou buněčnou strukturu, jako je membrána. Molekuly plynu se ale velmi rychle chaoticky pohybují sem a tam. Jejich zaměření by tak bylo velmi obtížné, museli bychom pálit na slepo a doufat, že něco trefíme, což je přesně tak neefektivní, jak to zní.

Přestože by bylo možné molekuly ve vzduchu do určité míry selektovat, je pravděpodobné, že bychom spolu s CO₂ odváděli i molekuly vody (ve formě vodní páry) z atmosféry.

Energeticky náročná hračka

Také je nutné zmínit, že lasery jsou energeticky náročné hračky. Na jejich výrobu a provoz se spotřebuje hodně energie. Při výrobě energie vzniká často CO₂. Těžko se odhadují přesná čísla, ale myslím si, že by při tomto postupu vznikalo mnohem více CO₂, než kolik bychom ho vystřelili do vesmíru.

Lepší je zachytávání

I kdyby tento postup fungoval, nebylo by to ideální. CO₂ má svou důležitou roli v ekosystému a pokud bychom se ho začali nenávratně zbavovat tímto způsobem, nakonec bychom vytvořili větší problém v budoucnosti. Z tohoto důvodu se proto provádí výzkum různých metod záchytu atmosférického CO₂, který nám umožní ho uložit v nějaké formě na Zemi [4].

Za Zeptej se vědce odpovídal Vojta