Článek
Parkoviště jsou ve večerních a nočních hodinách přeplněna. Motoristé si stěžují, že kvůli dodávkám všech typů nemají kde zaparkovat. Města tomuto problému věnují delší dobu pozornost a situaci řeší omezením hmotnostního limitu pro vjezd nebo stání vozidel. Někde zašli tak daleko, že omezení se týká vozidel nad 1500 kg.
Olomouc se s tímto problémem potýká dlouhodobě. V současné době je od 1.5. 2025 omezeno parkování vozidel těžších více než 2100 kg na sídlištích Povel a Nové Sady. Radnice se tímto opatřením snaží zlepšit podmínky pro místní obyvatele, kteří kvůli přeplněným parkovištím často nemají kde odstavit svá osobní vozidla. Dodávky totiž dosud na těchto sídlištích zabíraly až 150 parkovacích míst. Živnostníci, kurýři, početnější rodiny, ale třeba i karavanisté mají smůlu, od 19 večerní do 6 hodiny ranní nezaparkují. Podobné opatření platí tři roky na sídlišti Tabulový vrch.
Pro odstavení dodávek prověřovaly odbory magistrátu možnost využití plochy, kterou má v Zikově ulici ve správě Moravské divadlo. Odborníci ale upozornili na to, že tuto plochu k nočnímu parkování dodávek využít nelze. Zákaz nočního stání vozidel nad 2,1 tuny proto začne na sídlištích Nové Sady a Povel platit i bez stanovení náhradní odstavené plochy. K tomuto řešení se přiklonily také komise místních částí. Zákaz byl vydán a žádné alternativní řešení nenalezeno.
Stejnou cestou se vydávají desítky českých měst a stovky jejich částí napříč celou republikou. Někde se podařilo nalézt vhodnou alternativní plochu na okraji města. Tam bohužel zase dochází k častému poškození nebo vykradení vozidel.
Bohužel v poslední době evidujeme zvýšený počet dodávek, které nerespektují vodorovné dopravní značení a dochází ke zhoršení bezpečnosti a plynulosti provozu, kdy dochází k tomu, že ty dodávky parkují v průjezdních profilech komunikací, brání v průjezdu IZS, takže z tohoto důvodu přistupuje město ke změně, kdy nově budou instalovány značky na všech příjezdových komunikacích do města, kdy ta tonáž bude změněna a bude tam 2,2 tuny. Zákaz parkování dodávek bude od 18 hodiny večerní do 6 hodiny ranní.
Alternativou je pak placené stání na hlídaných i nehlídaných parkovištích. To ovšem nebývá zdarma a vyjde i na tisíce korun měsíčně. Řešení nebude jednoduché a vedení měst a městských částí se zdá být nekompromisní. Černý Petr tak zůstává v rukách řidičů a vlastníků těchto vozidel. Město nemá žádnou povinnost zajistit náhradní řešení.
Dlouhé dodávky, zejména při podélném způsobu parkování, zabírají místo osobním vozidlům. Jejich vytlačením mimo sídliště budou mít více prostoru.
Zákazy přibývají, značení se osazuje a vozidla jsou odtahována. Řešení některá města hledala a našla, některá se jimi ani nezabývala s představou, že situaci vyřeší řidiči sami. Boj o parkovací místa tedy začal.