Hlavní obsah
Lidé a společnost

Podvod na trhu s obytnými auty? Může se to stát i u nás? Jak se vyvíjí trh?

Foto: databanka Pixabay

Velký podvod u prodejce obytných vozů. Lidé zaplatil za obytný vůz, ale nikdy ho nedostali.

Článek

Tohle se stalo některým zákazníkům německé společnosti Camper Base. Nyní je prodejce obytných vozů v úpadku a peníze jsou pryč. A co zaplacené obytné vozy?

Teprve na jaře 2024 obchodní skupina Camper Base převzala tři tradiční obchodní společnosti Vöpel v Gustavsburgu, ML Reisemobile ve Freiburgu a Maulburgu a Rentmobil Reisemobil z Wesselingu. Chtěla prý dále expandovat. Místo toho od 20. října 2024 všechny společnosti vyhlásily bankrot. Ještě horší ale je, že existují obvinění z podvodu.

Zejména Camper Base Rheinland písemně požádala kupující, aby do sedmi dnů od podpisu smlouvy převedli kupní cenu za vozidla. Na oplátku by se mělo urychlit dodání vozidel. Vozidla však nebyla přistavena a zákazníci byli opakovaně odkládáni. Mimo jiné se nepodařilo zastihnout nikoho z účetní oddělení. Společnost později použila výmluvy, že došlo k problémům s registračním dokladem vozidla. Začátkem září 2024 bylo podvedeným sděleno, že vozidlo nelze dodat a Camper Base se momentálně nemůže dostat ani k penězům. Do dnešního dne nedošlo k nápravě.

Právníci bojují, ale jsou hodně pesimističtí. Právník zastupující poškozené se nyní snaží zjistit, zda je ještě nějaká šance na získání obytného vozu nebo na vrácení kupní ceny. Další oslovený právník, který zastupuje zákazníky Camper Base situaci teké nevidí nadějně. Podle oslovených právníků je mimořádně nápadné, že společnost jen pár týdnů před konkurzem prodala množství obytných vozů se slevovými akcemi a na zákazníky byl vyvíjen nátlak, aby kupní cenu rychle zaplatili. Z těchto důvodů nyní policie v okrese Rhein-Erft prověřuje podezření z podvodu. Nabídka zlevněných vúzú se slevou téměř 30% je stále k dohledání na sociálních sítích.

Situace v obchodu s obytnými vozy a karavany je v současnosti velmi napjatá. Důvodů je hned několik. Některé z obytných aut jsou staré několik let. S ohledem na boom před a během období Corony mnoho výrobních závodů pokračovalo v rozšiřování a využívání výrobních kapacit. Zejména obytné vozy se přitom nemohly několik měsíců vyrábět, protože se vyskytly problémy s dodávkami základních vozidel. Tyto výrobní mezery se tu a tam zaplňovaly stavbou obytných přívěsů, i když na ně nebyly zakázky. Toto zboží museli obchodníci ještě převzít. Prodejci byli vyzváni, aby přijali přívěsy, která již byly vyrobeny. Problém je, že karavany musí být financovány maloobchodní společností prostřednictvím úvěrů. Často se tyto částky pohybují v milionech. Díky zvýšení úrokových sazeb, k jakým došlo v posledních měsících, je situace ještě závažnější. Aby toho nebylo málo, jsou nyní velké zásoby vozidel i přívěsů a aktuálně čelí jasné neochotě zákazníků za této situace nakupovat za původní ceny. Současná situace vhání mnohé prodejce do insolvence.

Na trh, nejen v ten německý, se v současné době dostává mnoho zánovních obytných aut i přívěsů. Zejména ty nakoupené v roce 2021 a 2022 trpí propadem jejich ceny. Očekává se, že prodej nových obytných vozidel se bude propadat a tlak na snížení cen poroste. I z tohoto důvodu zájemci vyčkávají a obchodníci v tomto segmentu snižují své objednávky.

Zatím co evropský trh stagnuje, americké firmy se činí. Americká společnost Thor Industries v roce 2018 získala Erwin Hymer Group. V roce 2021 následně Američané všechny překvapili koupí společnosti Airxcel, která vyrábí doplňky pro rekreační vozidla. Cílem bylo stát se nezávislými na velkých dodavatelích, jako jsou Truma, Dometic nebo Thetford. Komponenty jako topení, klimatizace a podobně by v budoucnu mohly pocházet virtuálně zevnitř firmy. S podobným cílem pravděpodobně stojí i vlastní výroba podvozků, která začala v závodě Hymer na začátku letošního roku. Například podvozek SLC vyvíjený ve spolupráci se společností Alko , se nyní konečně montuje přímo v závodě v Bad Waldsee. Projeví se to v budoucnu v nových registracích obytných vozů? To je zatím nezodpovězená otázka.

Karty jsou rozdány. Prodejci v čase trvání Corona krize zaútočili na peněženky zákazníků a ceny raketově letěly vzhůru. Dolů jistě tak rychle nepoletí, ale ekonomický vývoj cen je vstřícný spíše k zákazníkům a prognóza poklesu zájmu je zdviženým prstem směrem k prodejcům a výrobcům. Někteří výrobci jsou nyní nuceni přehodnocovat svou obchodní politiku a snižovat své náklady. Zlomové budou roky 2026 a 2027, kdy se projeví očekávaná ekonomická krize v EU. Zákazníci se tak budou muset zaměřit na nutné potřeby a koníčky, mezi které karavaning patří, budou zřejmě potlačeny do pozadí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz