Hlavní obsah
Sport

Cesta do druhé ligy. Rozhovor s ředitelem fotbalového Ústí Prokešem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Klub jim patří jen pár měsíců, přesto už pořádně pobláznili fotbalovou veřejnost. Nejprve nechali fanoušky na sociálních sítích vybírat nové logo ze dvou nepovedených variant, jen aby poté představili třetí, nové, pěkné a moderní.

Článek

Řekli, že za 500 tisíc korun nechají hrát deset minut v lize, aby poté odhalili, že jde jen o kampaň pro novou nadaci a nic takového se nestane. A z klubu, který byl na pokraji pádu do divize, udělali přední tým soutěže, který už letos hodlá postoupit do F:NL. Řeč je o nových majitelích FK Ústí nad Labem, společnosti Viagem. V rozhovoru nejen o fotbalových ambicích jsme vyzpovídali ředitele klubu Martina Prokeše.

Pozn. red.: Rozhovor vznikl 20. října 2023.

Začněme tím, co je v současnosti na fotbalovém Ústí asi nejzajímavější – marketing. Vy jste před sezonou řekli, že to chcete dělat jinak, a děláte to jinak. Váš majitel Přemysl Kubáň se natáčí u herního automatu, video, na kterém jste projednávali „angažmá“ Martina Podhajského jste natočili v hospodě u piva. Nechali jste se někde inspirovat, nebo to jsou vaše nápady?

Přesně jak jste řekl na začátku. My jsme do klubu šli s tím, že to nechceme dělat jako nikdo jiný. Tím tedy zároveň odpovídám na tu vaši otázku. Úplně se nám nelíbí, jak to dělají ostatní kluby, přijde nám to takové fádní. Když si projdete Instagramy, Facebooky všech fotbalových klubů, tak je to všechno na jedno brdo. Třeba Sparta to v poslední době dělá poměrně dobře, jak představili posilu Ángela Preciada mi přišlo fajn.

Ale my jsme si říkali, že to chceme dělat úplně jinak. Už na začátku jsme avizovali, že fotbal chceme brát tak, aby měl i celospolečenský přesah. Sice hrajeme třetí ligu, ale zápasy by neměly být jen o tom, že lidi přijdou na fotbal a když se prohraje, odejdou a nic nezažijí. I proto se snažíme dělat nějaký doprovodný program, fanzónu, soutěže a tak dále. A s tím souvisí i ten marketing. Prostě jsme si říkali, že to chceme dělat jinak a určitě jsme se nikde neinspirovali. Dost těch věcí nás napadá spontánně. Chceme to dělat třeba i formátem, jak byl pořad Volejte řediteli, tak to má pan Kubáň, jak stojí u automatu, má ho jako rekvizitu. My samozřejmě víme, že to je určitým způsobem provokativní, ale dole běží jednoznačné upozornění, že nikoho nenabádáme, aby chodil do herny.

Počet diváků roste

Vy jste také před sezonou řekli, že v Ústí chcete rozpoutat fotbalovou horečku. V minulé sezoně, to jste také říkali po převzetí klubu, podle Vás chodilo ve městě na fotbal 80 platících a 200 neplatících diváků. Povedlo se, zvedla se účast?

Čistě podle čísel. První domácí zápas s Teplicemi B přišlo lehce přes 1 500 lidí, druhý zápas s Přepeřemi necelých 1 200, přesně myslím 1 169. Za mě na třetí ligu hodně slušná návštěva. Myslím si, že se nám v Ústí povedlo projevit zájem o sport. Když jsme do toho šli a přemýšleli, jaký klub řešit, v Ústí bylo spousta jiných argumentů pro, ale jedním z nich byl ten, že jde o statutární město, velké město, fotbal je tam ve špatném stavu a potenciálně do budoucna, když se fotbal zvedne, je tam velká fanouškovská základna. Lidi jsou tam nespokojeni se situací okolo sportu, nějakým způsobem táhne Sluneta (basketbalisté – pozn. red.), nějaké úrovni je volejbal, florbal, ale ty dva hlavní kluby, ty, co hrají nejpopulárnější sporty v Česku, tedy hokej a fotbal, šly za poslední roky dolů. Takže my do toho šli s tím, co jsme říkali před sezonou na tiskovce.

Nezaznamenali jste třeba i zvýšení návštěvnosti ze zahraničí? Ptám se kvůli marketingovému tahu s Martinem Podhajským, který obletěl úplně celý svět.

Přiznám se, že turisté z Prahy asi úplně nejezdí, nebo že by jezdili cizinci. Co vím, tak jezdí Němci, tím že je Ústí kousek přes hranice z Německa, i historicky jezdili, mají i vlajky. Tam bychom do budoucna mohli mít další fanouškovskou základnu.

Tah s Martinem Podhajským

Věc Martin Podhajský. Během září vyšla zpráva, že necháte za 500 tisíc korun odehrát deset minut kluka, který hrál fotbal jen na počítači. Poté jste oznámili, že šlo jen o reklamní tah s tím, že jste hodlali upozornit na problém, kterým je protekce ve sportu. Jak vás tohle napadlo a jak to aktuálně vypadá s nadací Vykopej se, která pomáhá sportovně vyrůstat dětem, které jsou z chudších poměrů a nemají takovou šanci prosadit se?

Tuhle věc vymyslel hlavně kolega pan Matěj Svojše (PR manažer klubu – pozn. red.) a pan Kubáň. Napadlo nás to docela spontánně. My jsme chtěli upozornit na tu situaci ve fotbale, tedy jak na protekcionismus, se kterým jsme se setkali, a chtěli jsme tím udělat promo zmíněné nadaci. Ta je v plenkách, připravujeme jí, máme jí zaregistrovanou, máme logo a řešíme první akce. Jedna už proběhla. Spojili jsme se s Lukášem Pulkem, který má v Ústí organizaci Mongagua, snaží se pořádat akce pro děti z vyloučených lokalit. S ním jsme tedy měli první akci, v Krásném Březně, jestli se nepletu, kde byli čtyři hráči z áčka, vzali tam branky, udělali s nimi trénink, zároveň děti z Mongagua jsme pozvali na domácí zápas. Po zápase šli do kabiny za hráči, měli možnost se s nimi vyfotit. To byla taková první vlaštovka a do budoucna plánujeme další věci s vyloučenými lokalitami, protože v Ústí to je obecně velký problém.

Lukáš Pulko už na první akci vybral prvního hráče, kterého by nadace sponzorovala. V týdnu byl v mládeži na prvních trénincích, měl nastoupit už dříve, ale byl nemocný. Tímhle způsobem bychom nadaci rádi rozjeli i na celorepublikové úrovni, už nám volali i z jiných klubů, že by se chtěli podílet, což samozřejmě vítáme. Ale chce to čas a jít postupně, protože my jsme ani popravdě nečekali až takový dosah a měli jsme naplánovaný nějaký časový vývoj té nadace, ale nabralo to takový spád a my byli nuceni s tím vyjít ven a začít s nadací už teď.

Vy jste na začátku říkal, že jste se s protekcí setkali také, mohl byste říct, jak konkrétně?

V podstatě jde vždy o stejný příběh, akorát se mění aktéři. Byla nám nabízena určitá částka, za to, aby u nás hráč hrál. Dále bych to nerozváděl, asi není potřeba nikoho konkrétního jmenovat.

Jak jste vnímali fakt, že se z kampaně stal celosvětový fenomén? Jaké to mělo pro klub důsledky?

Materiální ani finanční důsledky to pro klub nemělo. Jedním z důvodů pro akvizici klubu bylo i zajištění určitého typu marketingu pro společnost Viagem, kterou máme. A když provozujete klub, bude vždy ztrátový, každý, kdo se v tom pohybuje, tohle ví. Fotbalový klub, když nepostoupí do Ligy mistrů, nebo neprodá nadstandardního hráče, bude končit ve ztrátě.

Jedním z těch argumentů, který nám měl klub kompenzovat, byla přidaná marketingová hodnota, kterou jsme chtěli akvizicí klubu získat. Je to jeden z důvodů, ale také jsme fanoušci fotbalu, chtěli jsme Ústí zvednout, pan majitel Kubáň vždy fotbalový klub chtěl a splnil si tímto sen, ale jedním z důvodů bylo i marketingové hledisko. S tím jsme do toho šli a doufali, že se nám to povede, ale asi jsme ani sami nevěřili, že uděláme takhle rychle takový dosah. Odezvu jsme sledovali v reálném čase na sociálních sítích, kdy nám výrazně narostli sledující. Povědomí o klubu se také zvedlo, ono, když se člověk podívá, tak o moc klubech v první a druhé lize snad nebylo za poslední tři měsíce tolik článků jako o nás. Ať už to je příběh s dresy, příběh kolem Podhajského a jiné.

Cíl sezony? Postup!

Teď k fotbalové stránce. Aktuálně jste v ČFL na 4. místě, plánujete postoupit už letos, nebo jde o dlouhodobější proces?

My jsme řekli už před sezonou, pro první sezonu je cílem postup. I co se týče zase marketingu, tak je úplně jiný zásah ve druhé lize. Pořád to není první liga, ale marketingově už je úplně jinde než třetí liga. Co se týče financí, myslím si, že aktuální rozpočet by nám stačil na druhou polovinu tabulky ve druhé lize. Tam už máte podporu od FAČR, která je teď pro nás neexistující, máte větší podporu od města, více se vám otevře trh s hráči, můžete spíš někoho prodat. Ve třetí lize se to může stát, když někdo hodně vystřelí, ale trh s hráči tam v podstatě neexistuje.

Takže jsme řekli, že chceme hned postoupit. Spousta lidí nám vyjádření vyčítá, že zní nabubřele, že je moc ambiciózní. Za nás jde o jediný možný cíl, a i když si uvědomujeme, že jsme tím vytvořili tlak na klub a na hráče, což asi bylo vidět v prvních venkovních zápasech, kdy byl tým pod tlakem onoho marketingového vyjádření, že chceme hned postoupit. Ostatní týmy se na nás více vyhecovali, když věděli, že máme takový cíl. Myslím, že teď už se s tím hráči sžili a cíl postoupit je společný. Když se povede letos, super, když ne, uděláme maximum pro to, aby se to povedlo v příští sezoně. Věřím, že to není otázka jestli, ale kdy. Potom se budeme chtít stabilizovat ve druhé lize. Nebudu říkat, že chceme hned postoupit do první ligy, protože ten rozdíl je výrazný, ale v dlouhodobém horizontu je určitě cílem i první liga.

To byla moje další otázka, zda bude cílem i první liga v nějakém dlouhodobějším plánování, třeba pět let?

Určitě, jak jsem říkal. Teď se co nejdříve dostat do druhé ligy, stabilizovat se tam, určitým způsobem nastavit fungování klubu, kádr. I co se týče mládeže, aby klub byl trochu soběstačný a pak je cílem první liga. Časové rámce úplně říkat nechci. Nechci říkat, že první liga bude za pět let, je potřeba čas na aklimatizaci ve druhé lize.

Vy v kádru máte spoustu mladých hráčů, ale pak také známá starších hráčů. Jakub Mareš, Tomáš Kučera, Lukáš Zoubele. Máte v rukávu příchod ještě někoho dalšího a souvisí i tahle jména s marketingem?

My si uvědomujeme, že nám v kádru trochu chybí hráči věku 28, 29. Máme spoustu mladých hráčů, máme hráče starší. Teď nastupují tři hráči, kteří loni hráli v základní sestavě. Většinou se doplní kádr, posílí se slabší místo, nebo když někdo odejde. My jsme sem přišli, když klub málem spadnul, myslím si, že kdyby se hrálo o dvě nebo tři kola déle, tak tým spadnul do divize a kdybychom nepřišli my, tak by spadnul v letošní sezoně. Takže my klub koupili 15. června, 5. července začínala příprava, museli jsme sehnat trenéra, kterému dáme důvěru s tím cílem, který jsme si nastavili, a v podstatě obměnit kádr. Myslím si, že se nám to relativně povedlo. Asi se nedalo čekat, že hned od prvního kola, když spolu tým nastupuje v takovém složení, že bude hned šlapat, ale výsledky i hra mají stoupající tendenci. Naposledy jsme vyhráli v Zápech 5:2, což není standard, do Záp se nejezdí vyhrávat a už vůbec ne s takovým výsledkem.

To, že hráči jsou starší, s určitými zkušenostmi, samozřejmě, jednou stránkou je marketing. Lukáš Zoubele nebo Alois Hyčka jsou Ústečané, což nám trochu pomohlo i se vstupem do klubu. Spousta lidí nám říkala, ať sem starší hráče nebereme, že to budou v podstatě žoldáci, bude jim jedno, jestli se postoupí, nebo ne. Za mě po těch třech měsících, všichni hráči, kteří sem přišli, tzn.: Jakub Mareš, Alois Hyčka, Tomáš Kučera a Lukáš Zoubele, to mají v hlavě extrémně dobře srovnané a cíle mají nastavené. Dám příklad na Marešovi. On se zranil v prvním zápase v Jablonci a od té doby byste si řekli, že nebude jezdit a nebude s týmem tolik žít. A on jezdil na každý zápas, chodil do kabiny, chodil na tréninky. V Zápech už chtěl mermomocí do základu a díkybohu, že nastoupil, protože mentalitou je úplně někde jinde, ostatní kluci jsou mladší. Je to vítězný typ. Díkybohu, že starší hráče máme, na hřišti je potřebujete. Je vhodné to doplnit mladšími, máme spoustu talentovaných hráčů, ať už jde o Davida Černého, i když ten už zas tak mladý není, je mu 27, ale také Adama Čičovského, Vojtěcha Čítka, Daniela Chodoru, to jsou všechno nadějní mladí hráči a spolu se staršími je to vhodně poskládané.

Zeptám se ještě na finance. Kdybyste mi měl poskytnout náhled, Armu jste koupili za 4 miliony Kč, jak v ní investujete dál, která složka spolkne nejvíc peněz?

My rozpočet úplně zveřejňovat nechceme, nechceme zveřejňovat částku, kterou vynakládáme. Máme ale podporu města, daří se nám tahat nějaké sponzory. Nejvíce určitě spolknou platy hráčů a realizačního týmu. A je potřeba říct, že ačkoliv nám dává město nějaké peníze, za které jsme jim vděční, tak největším přispěvatelem je pořád společnost Viagem, ta dává nejvíc peněz.

Minulý rok Viagem spolupracoval s Příbramí, spolupráci jste tedy ukončili asi kvůli tomu, že byla možnost převzít Ústí?

Ano. Já jsem z Teplic, ale šest let jsem za Ústí chytal. Pan Kubáň má odtamtud manželku. Když se naskytla tahle příležitost, vyhodnotili jsme si v Příbrami, že by nebylo ideální to skloubit dohromady, vlastně by to asi ani nešlo. Proto jsme se přátelsky domluvili a spolupráci ukončili. Ale za sebe, a myslím, že by souhlasil i pan Kubáň, ten rok v Příbrami byl obrovsky přínosný. Získali jsme náhled do fungování klubu a v Ústí jsme tedy neskočili rovnýma nohama do vody.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz