Hlavní obsah
Sport

Rozhovor s tvůrci maskota Sparty Rudyho. Poohlédněte za pozadí vzniku kostýmu i jeho představitelů

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Houštecký - Žongl magazín

Každý fanoušek Sparty asi zná maskota Rudyho. Méně už jich ovšem tuší, že přišel z dílny Livebros, která má svoji Mascot Academy. Jak takový maskot vzniká, je v kostýmu vedro a jaká kuriózní situace se stala Rudymu při oslavách titulu Sparty?

Článek

Jak dlouho trvalo vyrobení maskota od prvních skic/návrhů?

Pokud jde vše ideálně, tak celý proces zabere zhruba dva měsíce. První měsíc je věnován zjišťováním požadavků klienta a sestavením briefu pro skicaře, kdy se vždy snažíme v rámci zadání dívat na tři až čtyři různé koncepty. Jakmile máme první skici hotové a o připomínkované, proběhne výběr jednoho z navrhovaných konceptů a jeho další rozpracování. Jakmile je skica schválena, převedeme ji do podoby potřebné pro výrobu, která zabere dle náročnosti kostýmu měsíc. Nejdříve je třeba provést výběr vhodných látek a schvalování jejich barev. V průběhu výroby probíhají pravidelné zkoušky tak, aby výsledný kostým co nejvíce odpovídal vybrané skice.

Jak se v průběhu vytváření třeba mění, mělo být na něm původně něco jinak?

Prvotní rešerše a důkladné porozumění představám klienta jsou pro nás klíčové. Díky této počáteční práci a následně preciznímu zpracování skic od Martina Šťastného ze Sketchnuto a týmu dam z Maskot L.A.B. dochází po výběru konceptu k naprostému minimu úprav.

Jestli jsem to dobře pochopil. Všechno je i po vyrobení ve vaší režii. Tzn. máte lidi, kteří se převlékají za maskota. Sparta si vás pouze objednává na daný termín. Je to tak?

Toto záleží na klientovi a službách, které si u nás objedná. V rámci Mascot Academy nabízíme jak výrobu kostýmu, tak školené animátory. Samozřejmě se klienta snažíme přesvědčit, aby využíval námi školené animátory, případně si své animátory u nás nechal proškolit. Věříme, že jejich přidaná je oproti dobrovolníkům či lidem z mládeže klubů, kteří jsou mnohdy oblékáni do kostýmu, obrovská. Naši animátoři vědí, jak využít maximální potenciál kostýmu, jak se chovat v situacích, kdy se kostýmu bojí malé děti, kdy se má fandit, tancovat, oslavovat atd. Zároveň jsou při přípravách utkání proaktivní, snaží se přicházet se svými nápady, jak maskota při dále využít.

Kolik cca lidí se třeba protočí v dresu maskota Rudyho? Je u něj něco specifického oproti ostatním maskotům? Myslím teď v chování…

Snažíme se, aby do určitého kostýmu chodil vždy stejný animátor a byl v maximální možné míře dodržován stanovený charakter daného kostýmu. Každý kostým má svá specifika, a to jak vycházející z výroby, tak charakteru dané postavy. Pokud se animátoři mění, nikdo by tuto změnu neměl zaznamenat. Rudy byl například vyráběn tak, aby byl co nejvíce pohyblivý a lehce manipulovatelný ve volném prostoru. Díky tomu, že se v kostýmu střídá malé množství animátorů, tak také žijí s týmem. Ti, kteří chodí na ACS nebo HCS se cítí jako součást týmu a jejich největší odměnou jsou pozápasové děkovačky, které si užívají stejně jako hráči.

Jak dlouho trvá vyškolení člověka na to, aby mohl vystupovat v kostýmu Rudyho nebo obecně některého maskota? Co je v chování daného člověka nejdůležitější? Celkově jak má vlastně jako maskot vystupovat?

Na to, aby se animátor dostal do exponovaného kostýmu, jako je Rudy, musí mít za sebou množství menších akcí. Pokud někdo i po absolvování potřebných lekcí šel například do kostýmu Rudyho, nikdy na první utkání nebyl sám. V takovém případě by měl na vysílačce zkušenějšího kolegu, který by ho utkáním provedl. Školení nejsou tak dlouhá a sofistikovaná jako například v USA, kde mají animátoři několikaleté školní programy, ale snažíme se prostředí maskotů u nás kultivovat. Spolupracujeme s tanečními lektory, herci atd., kteří v kratších či delších intervalech animátorům předávají své zkušenosti a dále je rozvíjí.

Jedná se pro dané lidi práci na plný úvazek nebo jen určitou formu brigády?

Aktuálně máme ve svých řadách dva profesionální animátory, kteří jsou placeni především za odvedenou práci v kostýmech a správu celé Mascot Academy. Mimo práci v kostýmu se starají o rozvoj a školení dalších animátorů.

Není člověk pod maskou nervózní třeba před plným stadionem nebo velkou skupinou dětí?

Animátoři jsou školení, aby velké momenty zvládali. Nervózní jsou, nicméně je to ta zdravá nervozita, kterou v sobě před velkými momenty mají i hráči. Mnoho z členů Mascot Academy má za sebou mimo ty největší české eventy také několik zahraničních angažmá.

Jak se vlastně člověk v takovém kostýmu cítí? Je v něm vedro?

V kostýmech je opravdu velké vedro. Pokud animátor odvádí dobrý výkon, vydrží v kostýmu okolo půl hodiny. Poté si musí dát pauzu a doplnit tekutiny tak, aby předešel dehydrataci. Jeden z našich animátorů za fotbalový nebo hokejový zápas vypije více než tři litry vody. Netvrdíme, že animátoři mají fyzickou kondici jako hráči, nicméně bez toho, aby se udržovali fyzicky na určité úrovni, by nemohli některé akce absolvovat.

Stala se vám někdy nějaká vtipná kuriózní situace nebo naopak nějaká vyhrocenější?

Ano, kuriózní nebo vyhrocenější situace jsou nedílnou součástí naší práce. Přicházíme do styku s mnoha fanoušky, kteří na zápasy nebo akce přichází s určitými emocemi, které dávají najevo a my se s nimi dennodenně setkáváme a musíme s nimi umět pracovat. Pokud bych měl vypíchnout jednu z kuriózních situací, které nastaly s maskotem Rudym, tak to bylo určitě při oslavách 37. titulu na letenské pláni. Jeden z hráčů přišel při oslavách na pódiu za maskotem a řekl mu, že vůbec neslaví společně s hráči a měl by se taky konečně napít šampaňského. Na což maskot Rudy gesty ukázal, že nechce a nejmenovaný hráč v euforii bez váhání vrazil lahev šampaňského Rudymu do úst a takovou dobrou čtvrtinu lahve vylil dovnitř kostýmů na animátora.

Autor textu: Lukáš Loužecký

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Maskot

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz