Článek
Není to však tak ani chyba organizátorů MFF, jako spíše vedení města, které se zcela podřídilo pravidlům vypočítavých „zlatokopů“ a strpí, aby se slavné lázně na několik dnů proměnily v nevkusný a hlasitý cirkus, při němž je navíc brutálně porušován lázeňský statut. Hodně mě naštvalo, když jsem při procházce centrem zjistila, že jeden z nejkrásnějších lázeňských parků přejmenovala jistá firma (patřící ke sponzorům MFF), která dováží zákazníkům předražené potraviny, svým jménem a park změnila k nepoznání.
Kam jde zisk?
Jak už jsem nedávno zmínila, karlovarská politická reprezentace dává opozičním politikům i občanům města najevo, že festival musí strpět, protože je to prý pro město výhodné. Jenže, vzhledem k tomu, že městu ale téměř již nic nepatří, se nabízí otázka, komu jdou vlastně do kapsy příjmy z pronájmů pozemků, obchodů a ubytovacích kapacit po dobu konání festivalu. Web Seznam Zprávy loni před zahájením MFF přinesl šokující statistiku řady ruských vlastníků hotelových kapacit ve Varech, kteří stále výrazně převažují nad těmi tuzemskými.
A co lázně?
Zatímco česká média v posledních dnech bombardovala veřejnost reportážemi z okázalých, uzavřených večírků různých „dovezených“ firem, nikde se neobjevila fotografie žádné významné filmové celebrity u zdejších léčivých minerálních pramenů. Dříve přitom tvořil symbol MFF filmový pás v podobě Vřídla a spojitost lázní s festivalem byla vskutku nepřehlédnutelná.
Zajímavé rovněž je, že se nikdo z oslavovaných filmových hvězd a dalších celebrit v Karlových Varech neléčil, zatímco dříve to bývalo pravidlem. Ostatně, nejslavnější hosté historie přijeli do lázní především kvůli ozdravnému pobytu, ať už to byli geniální skladatel Antonín Dvořák a básník J.W. Goethe, kteří zde dokonce pobývali mnohokrát, nebo spisovatel Franz Kafka. Vary okouzlily i ruského cara Petra Velikého či rakouskou císařovnu Sissi a mnoho dalších umělců a politiků. Naštěstí je po nich pojmenována řada objektů (Císařské lázně, Alžbětiny lázně, sanatorium Goethe) a jejich pobyty připomínají četné sochy a pamětní desky), zatímco filmové hvězdy žádné.
Bartoškova éra
Jak letošní ročník ukázal, současné vedení MFF se snaží historii festivalu zredukovat na éru Jiřího Bartošky. Ignoruje přitom tradiční spojitost lázní a filmu. Třeba, že právě díky proslulosti Karlových Varů coby lázní se zde, v budově Kurhausu, konalo v červenci 1896 vůbec první filmové promítání v naší zemi a společně s Mariánskými Lázněmi tu byla otevřena také první kina. A jistě není náhodou, že právě díky tomu, Karlovy Vary navštívil v roce 1926 nejslavnější filmový pár té doby - Mary Pickofordová a Douglas Fairbanks. Nebo že kultovní film Extase Gustava Machatého byl zčásti natočen právě ve Varech a od té doby jich zde vzniklo nespočet.
A určitě stojí za to znovu připomenout, že za duchovního otce myšlenky založit v lázních mezinárodní filmový festival je považován legendární filmový kritik A.M. Brousil a že adorovaný Jiří Bartoška tak už přišel k hotovému. K uznávanému mezinárodnímu festivalu, který již v roce 1956 získal prestižní kategorii A, odehrává se v moderním festivalovém areálu a od počátku na něj jezdili filmaři a filmového hvězdy z celého světa.
Zuzi Bémová
Zdroje:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-politika-rusky-kapital-z-karlovych-varu-nezmizel-podivejte-se-kolik-hotelu-ovlada-232849
Zdroj: Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary - Kronika 1946-2001