Hlavní obsah
Umění a zábava

Divadlo aneb Tajnosti divadelní šatny

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Zuzana Zajícová

Kdyby tak zdi v šatně mohly mluvit… to by byla jízda! To by si bulvár smlsnul!

Článek

V našem divadle máme v suterénu šatny dvě. V jiných větších divadlech jsou šatny striktně rozdělené na dámské a pánské, leč u nás je šatna větší a šatna menší. Genderově vyrovnané, řekla bych. Podle počtu herců a hereček v inscenaci je dané, v které šatně kdo bude. Do větší šatny se vejde o jednoho buclatějšího, nebo dva hubenější herecké kousky víc.

Ve větší šatně máme skříň, v níž jsou různé nezbytnosti. Šití, sponky, laky na vlasy, gely, šminky, kapesníky… Když jsem přišla do divadla, snažila jsem se ve skříni nastolit pořádek, leč dnes vím, že je to marnost nad marnost.

V útrobách skříně se nalézají i kulmy, z nichž některé vypadají jako středověké mučicí nástroje, a já jsem dodnes neodhalila, jakým způsobem se používají, což je dost pochopitelné. Mám kudrnaté vlasy, kulmou nepolíbené. Herečky se ze mě snažily učinit i maskérku a vlásenkářku. Marně. Na to mi chybí schopnosti i čas. Postupně jsem pochopila, že není kulma jako kulma. Jedna tvoří měkké vlny, druhá zase krucánky, třetí kudrny…

Protože jsme divadlo malé, v šatnách máme i skříně s kostýmy. Před představením vytahám patřičné kostýmy a rozvěsím je na štendry.

Herci se dělí do několika skupin. Na herečky a herce, to je jasný. Pak na dřív chodící a později chodící - bez ohledu na pohlaví. Přiznám se, že mám v oblibě ty, co chodí dřív, protože coby inspicientka musím dbát, aby byly moje ovečky v 18:45 v šatnách, jinak jim musím volat.

Ve chvíli, kdy se objeví herci, šatny ožijí. Nastane veliké vítání a povídání. Je nutné se vzájemně informovat, co je v divadelním i soukromém světě nového. Já pobíhám mezi šatnami, zjišťuji, co komu chybí, jestli je všechno jak má být. Taky běhám nahoru na jeviště a tam dokončuji přípravu rekvizit. To máte nějakých schodů!

Taky vařím kafe a sem tam musím něco narychlo přežehlit a zašít.

Nejradši bych si v šatně sedla a poslouchala, o čem je řeč, ale to mi není dopřáno.

Jedno jsem ovšem postřehla: mezi herečkami se často probírají vztahy, kdo s kým, taky novinky v kosmetice, zdravotní a menstruační problémy. Očekávala bych, že mezi herci to bude o sexu, ženských všeobecně, případně o sportu. Zkrátka takové ty mužské povrchní starosti. Houby s octem! Víte, co se aktuálně probírá mezi mužskou hereckou populací? Těhotenství! Porody! Výchova dětí! Ano, tak daleko jsme došli, že v pánské šatně se probírají témata, donedávna výhradně dámská! Herci si ukazují své narozené potomky i ty nenarozené (na ultrazvukových snímcích). Ti co jsou v očekávání potomka, hltají rady otců. Kdyby mohli kojit, bylo by vyhráno. Zde musím podotknout, že být mladá, hned bych chtěla mít takového otce svých dětí.

Pokud mám dost rození a krmení a výchovy, jdu si odpočinout mezi herečky, kde se zrovna probírá kupříkladu holení a ruku v ruce s tím i sex.

Představení je za dveřmi. Všichni už mají kostým, opakují si své role, a já mám v uchu vysílačku. Šatny utichají, představení může začít…

Foto: Zuzana Zajícová

Letní scéna

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz