Hlavní obsah
Automobily a doprava

Městské paničky jezdí v SUV, ale před zpomalovacím retardérem stahují kalhoty

Foto: Pisalek 00 (Vlastní dílo)

Ford Raptor

Obří kola, lesklý lak a za volantem drobná kráska. Tak mnohdy vypadá SUV v pražském provozu. Jenže místo prachu a bahna se auto brodí ranní zácpou do mateřské školky. A když se před ním objeví zpomalovací práh zpomalí, jako by mířilo k propasti.

Článek

Městská SUV jsou fenomén. Svézt děti do školky? Jasně. Koupit si ve vyhlášené kavárně latté a zaparkovat kvůli tomu na chodníku nebo přechodu? Pro řidiče SUV v mnoha případech žádný problém. Proč by si někdo kupoval auto s pohonem všech kol a světlou výškou vyšší než sebevědomí motivačního kouče, když se bojí přejet i průměrný městský hrbolek? Odpověď je prostá: protože to vypadá dobře.

SUV jako módní doplněk

SUV dnes není dopravní prostředek. Je to módní doplněk, stejně jako kabelka nebo hodinky. „Mám ho, tedy jsem.“ A ideálně co největší, aby sousedi viděli, že si to můžete dovolit. Nezáleží na tom, že místo terénu brázdí jen tramvajové koleje a šikmé parkování ho stresuje víc než nedělní návštěva tchyně.

Tankodrom není retardér

O jízdních schopnostech SUV by mohli motorističtí odborníci celé hodiny. Desítky inženýrů ladí podvozky, testují vozy v mrazu i na poušti, přičemž finální uživatel se pak bojí projet kaluž hlubší než tři centimetry. Zpomalovací retardér? Katastrofa. Když je trochu vyšší, řidič SUV téměř zastavuje, aby náhodou nedošlo k „poškození image“ vozu i ega. Přitom takové auto velmi často projede i milovickým tankodromem.

Ekologie? Vem ji čert

Z ekologického hlediska je to hotová pohroma. SUV jsou těžší, hlučnější a žravější než jejich menší a praktičtější sourozenci. Zabírají více místa, hůř se s nimi manévruje a jejich provoz zhoršuje městské ovzduší. Ale co na tom, hlavně že vypadáte jako dobrodruh. A to i když vaše nejdivočejší jízda byla na přejezdu tramvajových kolejí u Anděla.

Jsou praktické? Nikoliv

Zatímco ve Skandinávii roste obliba menších, elektrických aut, u nás se nadále vyznává kult SUV. Čím větší, tím lepší. Praktické? Ne. Smysluplné? Ani trochu. Ale fotka na Instagramu u kavárny v Karlíně? K nezaplacení.

Syndrom „SUV pro parádu“

Takže až příště uvidíte někoho v mohutném SUV, jak téměř zastavuje před retardérem, nebo se bojí přejet ležící větev, nedivte se. Nejde o technický problém. Jde o syndrom „SUV pro parádu“. V terén by se to auto možná hodilo – jen by s ním někdo musel opravdu jet.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz