Hlavní obsah
Názory a úvahy

Hospodská kultura se prodraží. Kdo na ni nemá, ať sedí doma a nefňuká

Foto: Image by Freepik

Tradiční hospodská kultura u nás dostává jednu ránu za druhou. Ale za kulturu se holt vždy připlácí.

Článek

Nejdřív to byl protikuřácký zákon, poté hospody zavíraly kvůli EET a ovlivnily je uzávěry a omezení spojená s covidem. Po uvolnění covidových restrikcí zase hospodští hořekovali nad tím, že se jejich štamgasti nevrátili, protože se naučili nasávat lahváče v garážích a na chatách. Další tvrdý direkt zasadilo hospodským Rusko, kvůli kterému začaly od poloviny roku 2021 prudce narůstat ceny energií v Evropě. Nyní přichází poslední hřebíček do rakve – zvedá se sazba DPH na čepované pivo.

Že je pro naši zemi hospodská kultura důležitá, je jasné i z toho, že čepované pivo mělo o 2 % nižší sazbu než potraviny. Na druhou stranu přece i v evangeliu dle Matouše se můžeme dočíst: „Je psáno: Ne jenom chlebem bude člověk živ…“

Hospodští tak samozřejmě reagují – zvedají ceny piva. Někde symbolicky o pár korun, jinde drastičtěji. Což pochopitelně vyvolává v lidech vztek a obavy z toho, že je jejich hospodská kultura v ohrožení. Přesto si myslím, že lidé zapomínají, že je naprosto normální si za kulturu připlácet.

Můžeme to vidět například u kin, které se také potýkaly s lockdowny a restrikcemi. Jejich majitelé také hořekovali nad tím, že lidé v covidové době objevili streamovací služby a raději tak sledují filmy z pohodlí domova. [1]

Gauč, nebo sedadla?

Podívejme se, jak si za kulturu v případě kin „připlácíme“. Ceny pouze orientační z multikina CinemaCity Brno v roce 2023. [2]

- Střední popcorn menu (2,3 l popcorn + 0,5 l nápoj) – 219 Kč

- Cena lístku na 2D film – 205 Kč

- Cena celkem – 424 Kč

A kolik bychom za sledování filmu zaplatili, pokud bychom se rozhodli oželet kulturu a místo toho si udělat filmový večer doma? Orientační ceny z webu kosik.cz. U streamovacích služeb uvedu cenu za dvě předplacené služby.

- Popcorn slaný 80 g – 25 Kč

- Pepsi 2,25 l – 48 Kč (11 Kč/0,5 l)

- Cena streamovacích služeb – od 400 Kč/měsíc (13 Kč/večer)

- Cena celkem – 49 Kč

Samozřejmě nejde srovnávat zážitek z kina, kde často sledujeme nejžhavější novinky, se sezením na gauči a sledováním Netflixu či HBO na televizi. Právě proto si za tyto věci (za kulturu) připlácíme.

Čepované, nebo lahvové?

Stejně srovnávat nejde například ani dobře načepované pivo a hospodská atmosféra. Není nad to s kamarády posedět a probrat sport, politiku či drby, lupnout osm kousků a „zahustit“ je něčím tvrdším. Orientační ceny z okolních hospod.

- Čepovaná 10° 0,5 l – 40 Kč (320 Kč / 8 ks)

- Nivnická borovička 0,04 l – 30 Kč (120 / 4 ks)

- Cena celkem – 440 Kč

Pokud bychom přesto na hospodskou kulturu rezignovali a rozhodli se posedět raději doma, celkový účet by se nám pochopitelně podstatně snížil.

- Lahvové pivo 10° 0,5 l – 17 Kč (136 Kč / 8 ks)

- Nivnická borovička 1 l – 233 Kč (36 Kč / 4 ks)

- Cena celkem – 172 Kč

I zde je jasně vidět, že ona kultura, kterou se honosí vysedávání v hospodě, je ohodnocena příplatkem. Příplatkem, který je však řádově menší než v případě kina.

Rozdílný náhled na kulturu

Přesto se na adresu kin ozývá kritika spíše sporadicky, protože lidé se naučili, že za kulturu se platí. Chci vidět nové trháky v kině? Není problém, zaplatím si. Je popcorn předražený? Nevadí, to k tomu zážitku přece patří.

Ale co se týče hospod, u těch lidé stále uvažují jinak. Přestože sami kolem sebe šermují pojmy, jako je česká pivní kultura či tradiční hospodská kultura, neuvědomují si, že zde také k tomu tradičnímu zážitku patří i vyšší cena.

Když na to nemáš, zůstaň doma

Neznám nikoho, kdo by chodil do kina každý víkend, či dokonce několikrát týdně, ale znám dost lidí, kteří takto za kulturou chodí pravidelně do hospody. Nebudu se zabývat otázkou, nakolik jsou takovéto kulturní výlety ještě kulturou a kdy pijanstvím či alkoholismem. [3]

Zdražování v hospodách proto kvituji. Větší města to ustojí, v menších městech se počet hospod sníží a na venkově hospody zkrachují, protože si lidé nebudou moci dovolit chodit denně. A udržovat hospodu pro pět platících zákazníků denně nemá smysl.

Pokud obyvatelé vesnice či menšího města nemají dostatečný zájem o službu, je logické, že služba je pro většinu z nich nepotřebná. Ať už je to hospoda, maloobchod, kino či pošta. Pokud si ji chce vesnice udržovat a financovat z vlastního rozpočtu pro pár místních, kteří o ni jeví zájem, budiž.

Osobně si myslím, že kdo si kulturu nemůže dovolit nebo si za ni nechce připlatit, ať sedí doma u televize s miskou popcornu a lahvovou desítkou a nefňuká nad zdražováním.

Další zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz