Článek
Nic necharakterizuje současnou politickou kulturu v naší zemi jako pořádně vyhraněné názory na politické oponenty. Jednotlivé strany i jejich voliči se snaží navzájem trumfnout, kdo přijde s lepším a tvrdším útokem, který by protivníka dokázal naprosto odzbrojit.
Protože co jiného dokazuje morální nadřazenost, než titulování nesmiřitelných rivalů dezoláty, libtardy, chcimíry, chciválky, vlastizrádci, kolaboranty či fašisty?
Totalita jako univerzální obušek
Mezi opozičními politiky se stala populární zejména nálepka „totality“. Pojem využívaný tak hojně, až jeden pomalu dostane strach napomenout vlastní dítě za šťourání se v nose, protože by ho mohli kolemjdoucí nařknout z totalitních praktik a omezování svobody projevu.
Vzhledem k tomu, že této opoziční šaškárně se z plna hrdla vysmívám, považoval bych ignorování stejných „móresů“ ze strany vládních politiků za nepřípustný Nacherův dvojí metr.
Rakušanův výstřel do tmy
Právě takového tragikomického přirovnání se totiž dle mého dopustil ministr vnitra Vít Rakušan, který naznačil, že postoj Motoristů ke vzdělávání - omezení gymnázií, podpora technických oborů a zavedení školného na úkor humanitních směrů - je pomalu vstupenkou do totalitního pekla.
Ve svém tweetu z 11. srpna 2025 napsal: „Tak Motoristé plánují zavřít polovinu gymnázií a zpoplatnit vysokoškolské obory, které jim nevyhovují… Vzdělanost, kritické myšlení a akademické svobody byly trnem v oku všem totalitářům. Jak těm, co hajlovali, tak těm, co zpívali Internacionálu.“
Tak Motoristé plánují zavřít polovinu gymnázií a zpoplatnit vysokoškolské obory, které jim nevyhovují…
— Vít Rakušan (@Vit_Rakusan) August 11, 2025
Vzdělanost, kritické myšlení a akademické svobody byly trnem v oku všem totalitářům. Jak těm, co hajlovali, tak těm, co zpívali Internacionálu. My chceme naopak všeobecné… pic.twitter.com/ASrA4orl8h
Wow. Dobrá práce pane ministře. Rovnou nacisté a komunisté v jednom tweetu?
Strašení totalitou je naprostý úlet
Abychom si rozuměli, nejsem žádný fanda Motoristů. Imponuje mi sice jejich pravicový program, ale připadá mi, že až příliš zavání korporativismem. Když čtu jejich plán, mám pocit, že listuju spíš prohlášením Svazu průmyslu a obchodu, ne programem politické strany.
Ale přirovnávat jejich program a jejich pohled na vzdělávání rovnou k totalitě? Jako sorry, ale to je stejný level jako tvrzení, že nežijeme ve svobodné zemi, protože není beztrestné veřejně vyhrožovat vystřílením názorových oponentů.
Co Motoristé vlastně chtějí?
Co tedy hlásá volební program Motoristů, že si dle některých zaslouží přirovnání k tak zrůdným zločinným režimům jako nacismu a komunismu? Redukce počtu gymnázií, renesance učňáků, doplňkové školné na VŠ a zvýhodnění technických a vědeckých oborů, které by narozdíl od humanitárních mohly mít odpuštěné školné.
No já nevím, ale já tam místo té totality cítím spíše vliv starého dobrého neoliberalismu, který považuje vzdělání za státní investici do budoucího růstu ekonomiky spojeného s průmyslem.
Důraz na průmysl, ne na gulagy
Proto i to zaměření na STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics - přírodní vědy, technologie, inženýrství a matematika), které má vyprodukovat kvalitní kvalifikované pracovníky k uspokojení poptávky trhu.
Vezměte si například země jako USA, Velká Británie, Japonsko nebo Jižní Korea. Vysoké školné, důraz na STEM. Označili byste je za země zmítající se v područí hluboké totality, kde je ničeno kritické myšlení?
Samozřejmě je co kritizovat
Jasně, beru že tento přístup má své mouchy a jeho kritika je zcela v pořádku. Někdo může namítat, že se prohloubí rozdíly v dostupnosti vzdělání podle finanční situace rodin. Další může poukazovat na to, že dojde k omezení opravdu svobodné volby studia a že místo státních intervencí by se měl snažit soukromý sektor zatraktivnit svá pracovní místa. Jiní zase můžou polemizovat nad tím, zda je v pořádku, že se stát dívá na své občany jako na pouhé součástky ekonomického stroje na růst HDP.
Můj pohled: Spoluúčast všech
Já osobně nejsem také z plánu Motoristů úplně paf. Nezastírám, že je mi sympatická myšlenka nějaké formy školného, protože už je na čase, aby se naše nároková společnost naučila, že „spoluúčast“ neznamená „asociální“. Stejně tak si ale myslím, že tuto spoluúčast by měl nést i soukromý sektor, který bude benefitovat z kvalifikované pracovní síly.
Preferoval bych proto spíš funkční duální systém vzdělávání po vzoru Německa, po kterém už roky volají průmyslové svazy. Zapojení podniků do vzdělávání za daňové úlevy a třeba kompenzace studentských nákladů namísto státních odpustků školného pro vybrané obory.
Je to hloupý a nelogický názor? Možná ano, hádat se nebudu. Přeci jen sedím ve strojírenské firmě a ne v poslanecké lavici.
Raději naivní argument, než pohodlnou urážku
Ale přesto bych raději viděl i takovéto hloupé snahy o protiargument právě od těch, co sedí v Poslanecké sněmovně (nebo těch, kteří se o vstupenku do ní snaží), než naznačování, že pohled z opačného politického spektra musí být výplodem „hajlujících či Internacionálu prozpěvujících“ extremistů.
Netuším, komu by prospělo, kdyby se tahle zkratkovitá rétorika stala normou – nejen v politice, ale i v běžném životě. Chceme snad stát, kde se místo obhajoby vlastních názorů používají pohodlné urážky k diskreditaci protistrany a kde každou kritiku označíme za totalitní útok na svobodu slova a projevu?
Nevím jak vy, ale já bych se opravdu nechtěl pomalými krůčky přiblížit k jedné východní zemi, která všechny své kritiky nazývá nacisty a satanisty.