Článek
Chlapec, šestá třída, podle zprávy z pedagogicko-psychologické poradny výrazný psycho-morický neklid, výkyvy ve výkonu, poruchy soustředění, zkrátka ADHD.
Už po prvních dnech v šesté třídě bylo jasné, že Petr neposedí, bude vyžadovat neustálou pozornost učitele, pobízení k plnění úkolů a ještě větší povzbuzení k dokončení práce. To všechno jako učitelé umíme. Během jakékoliv činnosti kolem Petra všechno vířilo a padalo. Nechápali jsme, kde neustále bere energii. O přestávce jsme to náhodou zjistili. Petr si každé ráno na svačinu kupoval energetické nápoje.
Obchod vedle školy je jich plný a žádný zákon jejich prodej neupravuje. Na plechovkách je sice napsáno, že nápoj není vhodný pro děti do osmnácti let a těhotné ženy, ale je to jen doporučení. Ze zákona je i na plechovce napsáno složení: kofein, cukr, kofein a zase kofein a nějaké „zdravé“ kyseliny. Děti si nápoje kupují ve velkém, stačí se zeptat prodavaček. Školním řádem zakázat konzumaci těchto nápojů není jednoduché, školy to řeší třeba vyjádřením a doporučením dětského lékaře. Obvykle však funguje dohoda s rodiči.
Když jsme zjistili, že Petr si různé nápoje kupuje opravdu každé ráno, tak jsem kontaktovala rodiče. Tatínek mě odkázal do příslušných mezí a měl pravdu, opravdu mi toho nic není, ale… Dopoledne jsme s energií nabitým Petrem my, neklid podpořený nekonečnou dávkou cukrů a kofeinu je opravdu těžko zvladatelný. U dětí navíc hrozí kolapsové stavy, a to od srdce nebo kvůli dehydrataci. Jako učitelé jsme zvyklí vyhodnocovat rizika a předcházet jim. Promluvíme s dítětem, požádáme o spolupráci rodiče a obvykle to zabere. I když Petrův tatínek reagoval a prosbu o spolupráci velmi ostře, Petr už tyto nápoje do školy nepřinesl, asi.
Petr ze základky už odešel, ale přišla Verča, Filip, Kuba a ti také rádi pijí nápoje z krásně pomalovaných plechovek. Je to takový věčný boj s větrnými mlýny.
K tématu: