Článek
Učitelé mají stále prázdniny - ano, máme, 40 dní za rok a 12 dní samostudia. Beru to jako benefit učitelské profese, i proto ve školách stále ještě učitelé jsou, i proto se na pedagogické fakulty stále hlásí studenti. Vidí to volno. Opravdu je to obrovská výhoda.
Učitelé jsou brzy doma - ano, přímá pracovní činnost je dána rozvrhem, a pokud ředitel školy neurčí jinak, mohou učitelé pak jít domů. Řeči o přípravách, administrativě, zprávách pro úřady jsou pro hejtry zbytečné, ale co třeba odpolední či večerní telefonáty s rodiči, ne? Asi také slabý argument. Takže další benefit učitelské profese.
Učitelé stejně nic nenaučí - přesto u nás máme méně než 1% analfabetů. V posledních letech beru učení jako nabídku. Žáka, který se nechce učit, vzdělání nemá podporu v rodině, stejně k práci nepřiměju. Věnovat se potřebuji těm, kteří chtějí pracovat a dál se rozvíjet.
Učitelé učí jen samé nesmysly - A k čemu potřebuju xxx? Tak alespoň rozvíjíme paměť a logické myšlení. Jinak k ničemu. Obsah výuky určuje stát, jsme zaměstnanci státu a plníme jeho pokyny. Věřte, že je to někdy velmi zajímavé a velmi proměnlivé. Stát už dlouho chystá revizi Rámcového vzdělávacího programu (RVP), dokumentu, ve kterém je napsáno, co máme učit. Všichni na něj čekáme, protože víme, že to, co a jak učíme teď, není ideální. V novém RVP mají být redukovány znalosti a posíleny dovednosti, tedy to, co jsme potřebovali už před lety. Nový program měl být zveřejněn letos v září, zatím nic.
Učitelé stávkují - ano, proběhlo několik stávek, ale když se na ně zpětně podíváte, je to spíše směšné. Stávkovalo 75% škol za platy nepedagogických pracovníků a nic. Holky v kuchyni ale stále vaří za tabulkový plat, který je 10% pod minimální mzdou. A školníci? Ty mohou dělat jen chlapi s výsluhou nebo s invalidním důchodem, jinak by je manželky hnaly.
Učitelé stále obtěžují rodiče - ano, stále rodičům píšeme, voláme a chceme s nimi mluvit. I když to může být obtěžující, je to naše povinnost, prostě musíme. Jsou takové dva okruhy. Vzdělávání, za které nese zodpovědnost ředitel školy, a chování, za které nese zodpovědnost zákonný zástupce. Ano, on u toho nebyl, bůhvíjaktobylo, on to nemůže ovlivnit, když není ve škole. Ale v obou případech je nutná součinnost rodiny a školy, ale může to být nepříjemné.
Učitelé jsou neschopní - ano, jsou i tací. V každé profesi najdete lidi schopné a neschopné. Učitelů je více než 150 000, jsou mezi nimi srdcaři, na které žáci i po letech vzpomínají v dobrém, jsou mezi nimi i ti druzí, kteří dokázali někomu život zničit.
Za co chtějí ty peníze? - Za hlídání. Když už nic nenaučíme, když jsme jen doma, když rodiče jen obtěžujeme, tak za co bereme ty peníze? Berte to tedy jako hlídání s programem, vychází to asi 15 Kč/hod. za žáka, ale bez pomůcek, ty si musí donést. V ceně: kvalifikovaný vysokoškolsky vzdělaný učitel; pedagogický dohled o přestávkách; splnění hygienických norem pro světlo, teplo, m3/žáka ; plnění vzdělávacího programu; zpětná vazba. A můžeme v příštích letech slíbit wellbeing. Obrovský bonus - platí stát.
Učitelská profese je krásná, pracujete s dětmi, vidíte jejich pokroky, jejich úspěchy považujete za své. I když je internet plný nenávistných komentářů, jasně, můžeme si ze to sami, patří v očích veřejnosti k prestižním povoláním hned za zdravotníky a vědci.
Zdroje:
https://csu.gov.cz/pracovnici-a-mzdy-ve-vzdelavani?pocet=10&start=0&podskupiny=233&razeni=-datumVydani
https://vzdelavaniaprace.cz/prestizni-povolani-ktera-to-jsou-a-jak-takove-povolani-muzete-ziskat-i-vy/