Článek
Je to lakomost konzumentů a neochota utrácet, nebo už ceny v restauracích narazily na svůj strop, kvůli kterému začínají zákazníci měnit své návyky? Jsou lidé lakomí a nechtějí v hospodách utrácet, nebo na to prostě už jenom nemají?
Kolik, co stojí?
Najíst se a napít se v restauraci, to není levnou záležitostí. Záleží samozřejmě na lokalitě, ale průměrná cena za oběd je dnes 224 korun. To je o 70 Kč více, než v roce 2019. A jak je tomu v případě piva? Tady se můžeme dostat i na 80 Kč za půllitr. Je tedy jasné, že nějaký normální oběd může i s nápojem vyjít na tři stovky. Pro jednoho člověka. Chodit na obědy pravidelně, dělá to přes 6 000 Kč měsíčně. To už může být slušný zásah pro osobní rozpočet.
Musejí z něčeho žít, chápu
Je jasné, že i hospodští musejí z něčeho žít. Nejsou charita. Musí vydělat na nájem, na energie, na personál. Musí zaplatit daně a odvody, stejně jako chtějí mít i nějaký zisk. To je všechno pochopitelné. Ale opravdu je ta správná cesta taková, že doslova zůstávají sedět na zadku a pouze zdražují? Přece pokud by mi jako podnikateli teklo do bot, budu se snažit něco změnit. Být pro zákazníky atraktivnější, cenově dostupnější. Bez toho, abych klesal na kvalitě.
Jde to i jinak
První možnost je jednoduchá. Zlevnění. Ano, podnikatelům tím klesne marže, a tedy i zisk z jednoho jídla či jednoho piva. Ale může to přinést nové zákazníky. Snížením ceny jídla sice podnikatel přijde o zisk, ale ten mu může kompenzovat větší prodej, větší obrat. V konečném důsledku na tom může jen vydělat.
Nebo může naopak začít bojovat kvalitou. Pokud chce mít vysoké ceny, ať už jídla, nebo piva, měl by si je také umět obhájit. Ano, i to je cesta. Pravda, na poledním menu to moc lidí neocení, ale taková kvalitní večeře má také něco do sebe. Dražší podnik si tak svou vyšší cenu obhájí kvalitou surovin, jídlem i servisem.
Stejně tak lze začít prodávat něco jiného. Není jenom jeden druh piva, není nutné vařit pouze stejné druhý jídel stejnými postupy. Když teče do bot, je třeba hledat jiné, ekonomičtější cesty, jak si udržet živnost.
Váš problém
Jsou hospody a restaurace, které prosperují. A potom takové, které mají problém každý měsíc vyjít. Kde je ta chyba? Ne, nejsou to lakomí hosté, kteří nechtějí v hospodách utrácet. Chyba je jenom ve vás, milí restauratéři. Kdo chce utrácet, nedělá to bezhlavě. Ale jde tam, kde to za něco stojí.