Hlavní obsah
Psychologie

Dívka, která nemohla přestat. Co doopravdy znamená žít s OCD?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay.com

Když jsem byla dítě, měla jsem tendenci věci neustále organizovat, vše muselo být na svém místě a v přesném pořadí. Tenkrát mi to vůbec nepřišlo zvláštní, myslela jsem si, že jsem jen pečlivá.

Článek

Prvotní znaky, že je něco špatně

Jako dítě jsem za svou „přehnanou pečlivost“ byla ráda. Když mi však bylo třináct, začalo to být horší. Najednou mě ovládal strach z toho, že pokud nebudu všechno dělat správně, stane se něco strašného.

Musela jsem kontrolovat, jestli jsou dveře zamčené, jestli jsem opravdu vypnula sporák. Moje hlava mi neustále opakovala, že pokud neprovedu všechny tyto činnosti, něco hrozného se stane mně nebo mé rodině. Tyto myšlenky začaly být velmi obtěžující, obzvlášť v tak mladistvém věku.

Stud a strach

Nejhorší tenkrát pro mě bylo, že jsem se styděla o tom mluvit. Bála jsem se, že mě nikdo nepochopí, že se mi budou smát nebo mě považovat za divnou. A tak jsem to tajila, i když jsem byla vyčerpaná a zoufalá. Stále jsem v hloubi duše doufala, že je mé chování normální.

Až kolem osmnácti let jsem se konečně odhodlala vyhledat odbornou pomoc. Byla jsem diagnostikována s OCD a konečně jsem pochopila, co se se mnou děje.

Co je to OCD?

Obsedantně-kompulzivní porucha, známá také pod zkratkou OCD (z anglického Obsessive-Compulsive Disorder), je závažná psychická porucha, která postihuje miliony lidí po celém světě.

Tato porucha je charakterizována opakujícími se, nechtěnými myšlenkami (respektive obsesemi) a chováním nebo činy, které mají za cíl snížit úzkost způsobenou těmito myšlenkami. Nemocný se však dostává do začarovaného kruhu.

Muž, který nemohl přestat

Jsem knihomol a jedna z mých nejoblíbenějších knih je právě ta s názvem Muž, který nemohl přestat. Popisuje totiž skutečné prožitky autora, který se (stejně jako já a miliony dalších lidí) potýkají s OCD. Adam David se ve své knize zabývá nejen osobním příběhem, ale také rozsáhle mapuje historii a výzkum spojený s OCD.

Osvěta psychických nemocí je důležitá

Zároveň jsem si jistá tím, že kdyby se mi tato kniha dostala do rukou již během mého dospívání, změnilo by mi to život. Rozhodně bych totiž vyhledala odbornou pomoc dříve a nestyděla se za své pocity či myšlenky.

Osvěta ohledně psychických onemocnění jako OCD je velmi důležitá. Byla jsem dívkou, která nemohla přestat a nyní jsem ženou, která ví, co se s ní děje. A za to jsem vděčná!

Zdroj: osobní příběh autorky, kniha „Muž, který nemohl přestat“ - Adam David

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz