Hlavní obsah
Nakupování

Tajemství prodejních uliček: Jak s námi obchody při nákupu manipulují?

Foto: Unsplash.com

V kamenných obchodech existuje mnoho triků, které mají za cíl zvýšit prodeje tím, že ovlivňují naše nákupní chování. Aniž bychom si to uvědomovali, jsme den co den těmito triky ovlivňováni.

Článek

Uspořádání prodejních uliček

Není náhoda, že všechny velké hypermarkety i střední supermarkety mají uspořádány prodejní uličky stejným způsobem. Co to v praxi znamená? A jaký to má vliv na nás, zákazníky?

Obchody často záměrně navrhují naše cesty tak, abychom museli projít kolem co největšího množství zboží. Hlavní uličky vedou k oblíbeným položkám, zatímco méně frekventované produkty jsou umístěny na okrajích, abychom objevovali nové produkty.

  • Vchod do obchodu: Po vstupu obvykle narazíme na čerstvé ovoce a zeleninu, protože čerstvé potraviny v nás vyvolávají pozitivní pocit. A samozřejmě také radost z nakupování zdravých pochoutek.
  • Umístění důležitých produktů na konec obchodu: Zboží jako mléko nebo chléb bývá umístěno vzadu, což nás nutí projít kolem dalších produktů, abychom se k nim dostali.
  • Hlavní cesta k důležitým položkám: Jakmile se vydáme dál k zadní části obchodu (kde jsou mléčné výrobky), projdeme kolem řad s pečivem, cereáliemi, cukrovinkami nebo výhodnými baleními, které nás mají zaujmout.
  • Okraje uliček: Po cestě k mléku jsou po stranách regály s produkty, které nevyhledáváme pravidelně (např. exotické potraviny nebo nové výrobky). Tím obchod usiluje o to, abychom si těchto věcí všimli a zvážili jejich koupi, i když nebyly v plánu.

Impulzivní nákupy zboží, kapitola sama o sobě

Produkty u pokladen (cukrovinky, žvýkačky, drobnosti) jsou navrženy tak, aby inspirovaly zákazníky čekající ve frontě k tzv. impulzivním nákupům. To je rychlý nákup, kdy popadneme balíček žvýkaček a hodíme ho na pás k dalšímu zboží. Kdyby byly žvýkačky umístěny na začátku obchodu v samostatném regálu, pravděpodobně bychom je přehlédli.

Jak trik s impulzivním zbožím funguje?

Kromě nudného čekání vedle pokladního pásu nás impulzivní zboží v obchodech ovlivňuje k nákupu také z mnoha dalších důvodů. Obvykle se totiž jedná o položky cenově dostupné (nemáme tedy pocit, že by to nějak zvlášť ovlivnilo náš rozpočet), jsou malé, zasloužíme si je (proč si nedopřát malou sladkou tyčinku) a cílí na všechny věkové skupiny.

Zatímco dospělí se nechávají zlákat malými potřebnými položkami nebo rychlými pochutinami, děti jsou obzvláště náchylné k impulzivním nákupům u pokladen. Cukrovinky a hračky v nižších regálech jsou často záměrně umístěny tak, aby byly v dětské výšce, což láká děti, aby si o ně řekly rodičům.

A co tedy obchody z našich impulzivních nákupů mají, když ve finále stojí pouze pár korun?V konečném důsledku impulzivní nákupy u pokladem vedou k tomu, že odcházíme z obchodu s více položkami, než jsme plánovali. To zvyšuje tržby obchodů a zajišťuje, že každý volný prostor v prodejně je efektivně využit k maximalizaci prodeje.

Anketa

Nakupujete tzv. impulzivní zboží?
Ano, aniž bych o tomto marketingovém triku tušil/a.
1,7 %
Ano a vím, že se jedná o impulzivní nákup. Nevadí mi to.
9,6 %
Ne. Impulzivní uličku u pokladen zcela přehlížím.
83,2 %
Nerezonuji s žádnou z odpovědí.
5,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 784 čtenářů.

Kromě těchto marketingových triků na nás, zákazníky, fungují také další praktiky obchodníků. Třeba slevy, které jako Češi tolik milujeme nebo příjemná hudba, která hraje v pozadí našich nákupů. Jakých dalších triků jste si během nákupů všimli vy?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz