Článek
Uspořádání prodejních uliček
Není náhoda, že všechny velké hypermarkety i střední supermarkety mají uspořádány prodejní uličky stejným způsobem. Co to v praxi znamená? A jaký to má vliv na nás, zákazníky?
Obchody často záměrně navrhují naše cesty tak, abychom museli projít kolem co největšího množství zboží. Hlavní uličky vedou k oblíbeným položkám, zatímco méně frekventované produkty jsou umístěny na okrajích, abychom objevovali nové produkty.
- Vchod do obchodu: Po vstupu obvykle narazíme na čerstvé ovoce a zeleninu, protože čerstvé potraviny v nás vyvolávají pozitivní pocit. A samozřejmě také radost z nakupování zdravých pochoutek.
- Umístění důležitých produktů na konec obchodu: Zboží jako mléko nebo chléb bývá umístěno vzadu, což nás nutí projít kolem dalších produktů, abychom se k nim dostali.
- Hlavní cesta k důležitým položkám: Jakmile se vydáme dál k zadní části obchodu (kde jsou mléčné výrobky), projdeme kolem řad s pečivem, cereáliemi, cukrovinkami nebo výhodnými baleními, které nás mají zaujmout.
- Okraje uliček: Po cestě k mléku jsou po stranách regály s produkty, které nevyhledáváme pravidelně (např. exotické potraviny nebo nové výrobky). Tím obchod usiluje o to, abychom si těchto věcí všimli a zvážili jejich koupi, i když nebyly v plánu.
Impulzivní nákupy zboží, kapitola sama o sobě
Produkty u pokladen (cukrovinky, žvýkačky, drobnosti) jsou navrženy tak, aby inspirovaly zákazníky čekající ve frontě k tzv. impulzivním nákupům. To je rychlý nákup, kdy popadneme balíček žvýkaček a hodíme ho na pás k dalšímu zboží. Kdyby byly žvýkačky umístěny na začátku obchodu v samostatném regálu, pravděpodobně bychom je přehlédli.
Jak trik s impulzivním zbožím funguje?
Kromě nudného čekání vedle pokladního pásu nás impulzivní zboží v obchodech ovlivňuje k nákupu také z mnoha dalších důvodů. Obvykle se totiž jedná o položky cenově dostupné (nemáme tedy pocit, že by to nějak zvlášť ovlivnilo náš rozpočet), jsou malé, zasloužíme si je (proč si nedopřát malou sladkou tyčinku) a cílí na všechny věkové skupiny.
Zatímco dospělí se nechávají zlákat malými potřebnými položkami nebo rychlými pochutinami, děti jsou obzvláště náchylné k impulzivním nákupům u pokladen. Cukrovinky a hračky v nižších regálech jsou často záměrně umístěny tak, aby byly v dětské výšce, což láká děti, aby si o ně řekly rodičům.
A co tedy obchody z našich impulzivních nákupů mají, když ve finále stojí pouze pár korun?V konečném důsledku impulzivní nákupy u pokladem vedou k tomu, že odcházíme z obchodu s více položkami, než jsme plánovali. To zvyšuje tržby obchodů a zajišťuje, že každý volný prostor v prodejně je efektivně využit k maximalizaci prodeje.
Anketa
Kromě těchto marketingových triků na nás, zákazníky, fungují také další praktiky obchodníků. Třeba slevy, které jako Češi tolik milujeme nebo příjemná hudba, která hraje v pozadí našich nákupů. Jakých dalších triků jste si během nákupů všimli vy?
zdroj: Seznam Zprávy, iDnes