Článek
Vládní koalice totiž dokázala vymyslet účetní trik, za který by se rozhodně nemusel stydět ani slavný kouzelník David Copperfield. Řeč je o „přepůjčce“, která umožňuje tento dluh mazaně zamaskovat a schovat ho tak, aby nebyl v daném roce v rozpočtu vidět.
Vládní optikou a jejím přístupem mě napadl skvělý plán, jak mít nejpozději od příštího roku vyrovnaný rozpočet. Nekecám. Fakt. Teď a tady vám ho všem představím. Pojďme se domluvit, že ministerstvo financí si na všechno půjčí! A když říkám na všechno, myslím tím na všechno. Na dopravní infrastrukturu, nové stíhačky, nové jaderné bloky, důchody, sociální dávky, na platy učitelů, policistů, hasičů… Ministerstvo vypůjčené peníze přepůjčí ostatním ministerstvům a ta všechny investice a náklady z těchto peněz uhradí. Zkrátka zázraky na počkání, nemožné do tří dnů… AKORÁT ŽE VŮBEC!
Bizarní příklad dokládá bizarní přístup této vlády. Ministerstvo financí si totiž výhodně půjčuje od EIB. Za tento krok nelze vládu kritizovat, naopak - pokud si může půjčit levněji, zaslouží si pochvalu. Problém je ale v tom, že ministerstvo financí půjčené peníze dále přepůjčí. Konkrétně loni, letos i příští rok Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ze kterého se platí například nové dálnice nebo železnice. Až sem se nejedná o nic, co by mělo poutat velkou pozornost. Klíčové je ale slovo přepůjčí. Ministerstvo financí totiž očekává, že SFDI tyto půjčené peníze vrátí.
Ministerstvo financí tvrdí, že jde o standardní účetní operaci, protože dluh SFDI je zahrnut do celkového schodku a dluhu veřejných financí. Tato obhajoba však jen potvrzuje, jak se vláda snaží manipulovat s čísly, aby vypadala lépe v očích veřejnosti.
Přepůjčka vytváří dlouhodobý dluh SFDI vůči ministerstvu financí. Odhaduje se, že dluh SFDI dosáhne v roce 2026 přibližně 60 miliard korun, což znamená, že jedna státní instituce bude dlužit jiné zhruba třetinu svého rozpočtu. Tento dluh bude muset být splacen, což může zhoršit deficit v budoucích letech. Takový přístup je nezodpovědný a krátkozraký, neboť odkládá problémy na budoucí generace.
Jak se s tímto problémem vypořádá další vláda, je nejasné. Současná vláda, vedená premiérem Fialou, nemá zájem na hledání transparentních a udržitelných řešení pro financování dopravní infrastruktury. Místo toho se spoléhá na krátkodobé triky, které maskují skutečný stav věcí a podvádějí občany. Triky podle hesla „po nás potopa“.
Vláda tak pokračuje v politice klamání veřejnosti. Je načase, aby občané tuto nezodpovědnost odmítli a dočkali se vlády, která bude skutečně pracovat pro jejich dobro a nejen pro vlastní politický prospěch.