Článek
Pokud se nad tím zamyslíme, můžeme oboje shrnout do kategorie „nefunkční.“ Pokud ano, pak bychom důvody pro to, zakoupit si jednu z těchto věcí hledali poměrně těžko a tak nějak na sílu. Podobně, jako si asi těžko koupíme mobilní telefon s prasklým sklem již od výroby, nebo počítačové křeslo s ulomeným kolečkem či koláček nakousaný od myší, za běžných okolností bychom nechtěli ani prošoupané džíny. Paradoxně je výroba takových kalhot ještě náročnější než vyrobit je bez děr, nicméně ty roztrhané jdou na dračku více, i přes vyšší cenu. Pokud se zeptáte někoho staršího, kdo nepodlehl tomuto trendu, pak jistě nebude mít pochopení pro vaše díry na stehnech ani na zadku, neboť takové kalhoty patří do popelnice, ne na nohy. To z toho důvodu, že již neplní funkci jakou mají, tedy chránit před povětrnostními vlivy a zakrývat části našeho těla. Ovšem i tak jsou k vidění na ulicích stále velmi často. Jsou totiž pořád v módě. Jistě, pokud bychom opravdu nutně potřebovali důvod, proč mít roztrhané kalhoty, pak bychom mohli říci, že lépe větrají. A není v takovém případě lepší nosit kraťasy? Za oblibou roztrhaných džínů je tedy spíše módní vlna, nežli funkčnost.
Nyní se přesuňme k druhému zníněnému v titulku, tedy SUV - sportovně užitkovým vozům. Jen tak na okraj si dovolím zvídavou otázku, čím že jsou tyto vozy sportovní? Ačkoliv se o motosport tak trochu zajímám, nikdy jsem neviděl na závodním okruhu SUV ani v jedné oficiální kategorii. Vyšší hmotnost a výše položené těžiště je nepředurčují k lámání rekordů na Nordschleife ani vyhrávání závodů Le Mans. Raději tedy zaměřme svou pozornost na ostatní aspekty, které nutí řidiče k jejich koupi. Někomu se může z vyššího auta lépe vysedat (proto zkratka Seniorům Umožňuje Vystoupit). Zde je to naprosto v pořádku a majitele chápu, pokud jim to vyhovuje. Mě osobně se z SUV dobře nevysedá. SUV mají také o něco větší zavazadlový prostor. I v tomto případě rozumím majitelům, kteří stále něco stěhují a co měsíc jezdí s nacpaným kufrem na hory nebo k moři. Případně narazíme na Čechy oblíbené přestavování chalupy. Zde to také dává smysl, ale ruku na srdce, jak často máte kufr auta nacpaný k prasknutí? Mně se to za 10 let, co aktivně jezdím vlastním vozem, povedlo asi třikrát. Ovšem českým národním sportem je také snižování spotřeby. Zde už logicky narazíme. Těžké auto, velký aerodynamický odpor ani vyšší obsah motoru k snížení spotřeby rozhodně nepřispěje. S bezpečností jsou SUV tak nějak napůl. Ano, v případě nehody bude posádku chránit větší hmota vozu. Ale díky horším jízdním vlastnostem jdeme nehodě naproti (auto má vyšší těžiště, hůře brzdí, v losím testu taky nebude krájet první příčky). Tedy lepší by stále bylo nehodě se vyhnout, než ji přežít. Problém budeme s SUV mít i na parkovišti. Díky větším rozměrům se do parkovacího místa vejde SUV jen s odřenýma ušima, tedy dveřma. A byť jde o centimetry, je to znát. Inu, i když se zdá, že převažují negativní stránky, SUV se také prodávají jako teplé housky. Jsou totiž prostě v módě. Mnohým imponuje mít velké auto, je to jejich věc, patrně jim to dělá dobře na duši.
Nehodlám se na nikoho zlobit skrze to, že podlehl módní vlně. Sami si volí co nosí a v čem jezdí, zamyslet by se nad svým nákupem měli spíš sami. Ale je smutné, jak nějaký módní výstřelek ovlivní touhu lidí vlastnit věc, která nefunguje, jak má. V současné době plné přebytků na to ale máme dost prostředků. V minulosti bychom asi po roztraných kalhotech a nadmíru obřích vozech nejspíše nesáhli. Napadá vás ještě nějaký další nefunkční předmět, který je v módě a všichni ho musí mít?
A ještě zamyšlení na závěr: Přijde mi zajímavé, že zelená EU netlačí na odchod SUV z trhu kvůli snížení produkce emisních plynů. Nechci „zeleným mozkům“ nijak radit, ale nezdá se že by chránili evropskou automobilovou produkci, takže tím spíš se divím, že si na výrobce a majitele SUV nezasedli.