Článek
Virtuální cestování může mít řadu podob
Začneme tím, co si pod pojmem virtuální cestování vlastně představit. Může jít o brouzdání ulicemi na Google mapách s funkcí Street View, prohlídky detailních panoramatických záběrů zajímavých přírodních či kulturních památek nebo podobné aktivity s nasazenými brýlemi pro virtuální realitu. Jednotlivé způsoby virtuálního cestování se od sebe navzájem liší tím, jak realistický zážitek člověku poskytují.
Pro ty, komu by snad nestačila dnes již běžná virtuální realita, jsou pak určeny jakési virtuální kabinety, které umí přidávat i další vjemy jako jsou vysoké či nízké teploty nebo třeba vůně. V tomto případě jde spíše o kuriozitu, která samozřejmě nemá ambici pro masové rozšíření. I samotná virtuální realita ale dokáže být velice přesvědčivá.
Výhody virtuálního cestování
Proč by vlastně měli lidé zanevřít na skutečné cestování a poznávat svět pouze z gauče? Důvodů je hned několik. Tento způsob cestování váš totiž nestojí ani čas ani peníze. Během jediného večera si můžete vyzkoušet plavbu po Amazonce, prohlédnout si londýnský Big Ben a vše zakončit třeba někde v Nepálu. V poslední době může jako argument pro virtuální cestování zafungovat i snaha o šetrnost k životnímu prostředí a snížení vlastní uhlíkové stopy.
Při virtuálním cestování se navíc nemusíte obávat špatného počasí a nebudete se potýkat s jet lagem. Stejně tak vás nepokoušou komáři, nedostanete úžeh a v neposlední řadě se nebudete muset prodírat skrze davy dalších turistů. V realitě se vám nikdy nepodaří užívat si třeba romantiky thajských pláží úplně osamoceně. Galerii Louvre také nikdy nebudete procházet sami. Tedy alespoň do doby, než si nasadíte brýle pro virtuální realitu.
Sektor cestovního ruchu zvedá hozenou rukavici
Pokud se vám až do teď zdálo, že vše výše popsané může sice sloužit pro chvilkové pobavení či poučení, ale nikdy nemůže přerůst do podoby skutečně významného byznysu, pak se velice mýlíte. Již v dnešní době se sektor cestovního ruchu o virtuální cestování detailně zajímá a jedná se o segment, který zažívá i z ekonomického hlediska prudký růst.
Stále se zlepšující technologie budou přibližovat virtuální zážitky těm skutečným a zvětšující se množství obsahu bude lákat další a další virtuální cestovatele. Těšit se můžeme nepochybně třeba na možnost procházet se na místech snímaných v reálném čase, nebo na skutečné virtuální zájezdy i s průvodcem a mnohé další funkce, které si dnes možná ještě ani neumíme představit.
Přestaneme tedy cestovat?
Znamená to tedy, že v blízké budoucnosti lidé skutečně přestanou cestovat? Tak dramatické to jistě není. Virtuální cestování má nepochybně velký potenciál, a to i ten komerční. Bez ohledu na technologický rozvoj bude ale každá dnes představitelná technologie narážet na určité limity, díky čemuž bude skutečné cestování vždy trochu jiné.
Skutečné a virtuální cestování tak bude existovat paralelně vedle sebe. I když většina lidí bude stále ráda vyrážet za poznáním světa skutečnými letadly a po svých, doma se jistě rádi občas podívají i do jiných částí světa. Virtuální cestování budou také s oblibou využívat lidé, pro které je to skutečné cestování fyzicky příliš náročné, ať již z důvodu jejich stáří, zdravotních problémů nebo jiných fyzických omezení. Virtuální cestování má také velký vzdělávací potenciál a školy se jej pravděpodobně naučí brzy využívat. Takový školní výlet na Aljašku o třetí vyučovací hodině bude jistě lákadlem pro všechny žáky.