Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jak státní správa v ČR vymáhá dluh ve výši 130 korun. Náklady vysoce převyšují výši dluhu

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: https://pxhere.com/cs/photo/478637 - licence CC0, zdarma i ke komerčnímu použití

Ilustrační snímek - poštovní zásilka.

Reálný popis byrokracie na úřadech - tentokrát v Česku. Aneb - jak je složité zaplatit sumu 130,- CZK české státní správě.

Článek

Přišel mi dopis s červeným pruhem, ve kterém mi paní ze státní správy na celkem sedmi stranách (!!!) vysvětluje, že jsem ještě jako OSVČ - podnikatel někde (jistě neúmyslně) vyrobil nějaký nedoplatek, a po mnoha podrobných výpočtech kterými mi dokazuje správnost úředního postupu se dostává k výši dluhu - celých 128,70 Kč. Upozorňuje mně, že tento dluh se úročí sankčním úrokem ve výši 0,05 % denně - tedy se každý den o celých 0,064 koruny zvyšuje!

Jen za odeslání doporučeného dopisu s doručenkou do vlastních rukou dal úřad podle oficiálního ceníku České pošty kolem 80 korun (jestli mají někde nějakou slevu jako veliký státní úřad, to fakt netuším), co stála mzda té paní, než to chudák vypočítala, to taky netuším.

Měl jsem dnes nějaké vyřizování ve městě, a tak jsem se na tom úřadě zastavil, s tím, že dluh z vlastní peněženky ihned v hotovosti na pokladně vyrovnám. Vrátný na mně překvapeně zírá - ale pane, dnes je pátek, kromě podatelny a mně - dědy vrátného tady nikdo neúřaduje… Po dlouhém doprošování mi dal vrátný tu paní alespoň k telefonu. Vrčela a byla neochotná, prostě mi velmi dávala najevo, že ji ruším od psaní dalšího takového podobného dopisu.

Říkám, že jsem přinesl k vyrovnání svůj dluh v hotovosti. Musím prý na pokladnu, která má otevřeno jen v pondělí a ve středu. Co? Mám to prý poslat ze svého účtu, nebo to odnést na pokladnu do České národní banky, že to vkládám na účet ten a ten.

Fajn, jsem ve městě, peníze mám v peněžence, ČNB je za rohem, jdu tam. Víte, kolik stojí poplatek za vklad hotovosti na přepážce v ČNB ve prospěch cizího účtu? Celé 1 % z vkládané částky, minimálně však 100 Kč za jeden vklad. Zaplatil jsem to sice, ale znechuceně odcházím.

Úřad, který po mně chtěl těch 130 korun, má v Brně pětipatrovou rozlehlou mramorovou budovu, ČNB rovněž, jen ještě mnohem luxusnější. Můj pokus zaplatit státu v pátek cca 130 Kč mně stál dvě hodiny času, mluvil jsem přitom celkem s pěti lidmi (každý z nich pobírá státní plat, má nárok na stravenku denně a na placenou dovolenou), navštívil jsem vrátnici na úřadě, telefonoval jsem paní z vymáhacího odboru, vrátnici v bance, účetní (která vypsala papír) a pokladnu (která přijala peníze) v ČNB, na povinných poplatcích mně stát stáhnul o další stovku navíc.

Kamarádi, živnostníci, kdo podnikáte stejně jako já, umíte si představit, že v pátek neděláte?

Že pohledávku 130 Kč vymáháte sedmistránkovým doporučeným dopisem s dodejkou do vlastních rukou?

Že si odmítnete vzít peníze, když vám je klient až přímo do kanceláře donese?

Že na přijetí peněz potřebujete ne jednu, ale hned dvě pracovní síly - paní účetní a paní pokladní (když tedy nepočítám toho vrátného)?

Že za to, že jste peníze vůbec převzali, chcete od klienta ještě stovku navíc?

Tenhle stát jednou na svou byrokracii umře. Ale to já už budu důchodce, a budu si pěkně popíjet kafíčko pod olivovníkem v Řecku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz