Hlavní obsah
Názory a úvahy

Fiala „vylepšuje“ komunikaci. Osm příkladů ukazuje, proč je pro smích

Foto: Oficiální účet Petra Fialy https://x.com/P_Fiala/status/1829192185759314392/photo/1

Lepší komunikace státu - jeden z příslibů současné vlády. Po nedávné sérii pokusů o dialog s veřejností si ale člověk klade otázku, jestli to celé není jen sofistikovaný plán na otestování naší psychické odolnosti. Podívejme se na premiérovu tvorbu.

Článek

Stal se ze snahy o zlepšení komunikace spíše internetový mem? Posuďte sami.

1. Premiér má rád fotbal - je jedním z nás

Mysleli jste, že premiér tráví volný čas maximálně procházením politologických knih a návštěvami koncertů vážné hudby, a že nejblíže měl ke sportu, když sledoval stranického otce zakladatele a tenisového guru Václava Klause, jak od základní čáry bystře sleduje kraťas za síť? Nikoliv! Premiér je jako každý druhý, obyčejný Čech, má rád pivo, ale i víno, ženy, ale ani muži nejsou špatní, práci, ale i zábavu, dovolenou doma, ale i u moře, Brno, ale i Prahu, hokej, ale i fotbal. Díky tomu si tak všichni fotbaloví fanoušci mohli říct „premiér sleduje fotbal, já sleduji fotbal - jsme vlastně docela podobní.“ A jistě, nechci tvrdit, že premiér snad svou lásku k fotbalu našel až záhadně několik měsíců před volbami, ale je vtipné sledovat, že to z čista jasna považuje za důležité veřejnosti sdělit.

2. Opuštěné sako

Výstup na Ještěd? Beru sako! Blíží se volby a potřebuju nové plakáty? Sako odhazuji a vyhrnuji rukávy! Že způsob odívání je už neodbytnou součástí každé politické kampaně jsme si zvykli. Měli jsme kluky z plakátu (z ANO) v bílých košilých), Zdeňka Hřiba a jeho předvolební béžové sako (které šlo dokonce do dražby) a ostatně i samotného Petra Fialu s kulatými brýlemi a padnoucím oblekem. Tomu je však dnes konec. Stylový „fit“, který nás s Petrem Fialou tak dlouho doprovázel je nyní na ústupu! Ačkoliv se podíval na začátku války do Kyjeva, byl zvolen za vhodný oděv pro výstup na liberecký Ještěd, tak nyní nastala skutečně vážná situace - volební kampaň, ve které už není na oblek místo, Petr Fiala už není „jen profesor“.

3. Profesor Nutella

Nejde však zapomenout na to, jak celé dnešní tažení za změnou komunikace začalo. Šťastnější už na to zapomněli, nevadí. Slavná inspekční cesta do českého pohraničí - český premiér osobně navštívil dva supermarkety - český a německý, načež přišel s šokujícím zjištěním. V Německu je možné nakoupit běžné potraviny, mezi které Nutella nepochybně patří, levněji. Někdo by řekl, že se stačí podívat na to, jak často odjíždí české autobusy na nákupy do Německa nebo Polska, ale z toho by zřejmě nebylo tak důrazné video. Jen to nám totiž ukázalo, že si tohoto problému je premiér vědom. Jen teda škoda, že mimo toto zjištění se nedostavily i nějaké výsledky a dnes pro změnu řešíme drahé máslo. Ne snad, že by nejsilnější opoziční strana přesně takový marketing nepoužívala, u té ale nikdo nic jiného nečekal, premiér tak pouze přichází se svou - nekvalitní - verzí této kampaně. Proč tohle premiérovi jeho poradci poradili, a proč na to přistoupil? To asi zůstane záhadou.

4. Stručně a jasně - výsledky máme

Během schvalování státního rozpočtu pro příští rok se účty na sociálních sítích Petra Fialy doslova utrhly z řetězu. Premiér nepřistoupil na dlouhá obstrukční jednání opozice a místo toho přišel s vlastní zbraní - vytasit na veřejnost vlastní úspěchy bez velké omáčky (a vysvětlování) a za vysoké kadence v krátkém časovém úseku. Jen to teda dopadlo tak nějak jako vždycky. Pokus o moderní komunikaci zase nedopadl na úrodnou půdu a působil akorát rozpačitě a úplně nahodile.

5. Premiérské „dobré“ noviny

Čelíme znovu rostoucí inflaci, bytové krizi, kolabující železnici, napjaté zahraniční situaci a nízké přidané hodnotě tuzemské ekonomiky, ale nebojte, Petr Fiala má řešení: přináší vlastní „dobré zprávy“, aby lidé neměli trudnou náladu. V pravidelných postech se snaží vyzdvihnout údajné pozitivní aspekty dopadů jeho vládnutí na život občanů, která vám média zamlčují. Dozvěděli jsme se tak třeba, že se staví více bytů. To je moc pěkné, mezitím však jejich ceny dále stoupají a stávají se nedostupnými pro čím dál větší část populace. Veřejnost těžko přijímá optimismus od někoho, kdo zřejmě žije mimo realitu a není schopen vnímat problémy obyvatel, a to včetně svých voličů.

6. Dejte nám další 4 roky a budou platy jak v Německu

„Já potřebuji osm let a budeme mít platy jako v Německu a budeme mít univerzity ve špičce a  špičkové firmy. A už nebudeme žádná montovna,“ řekl Fiala v Otázkách Václava Moravce. Pokud jsem měl doposud opozici za poměrně zdatné populisty, tak musím smeknout před premiérem, který se jedním výrokem promptně dostane na podobnou populistickou úroveň. Prvně podotknu, že premiér zřejmě zapomněl na rozdíl mezi platem a mzdou. Platové tabulky jsou určeny nařízením vlády, může tak bez váhání začít s jejich zvyšováním. Jen to nějak nekoresponduje s tím, že doposavad se bránil i jen pouhému dorovnání platů o nárůst inflace. A pokud snad Fiala myslel spíše mzdy, tak vzhledem k tomu, jak občané za více než tři roky pocítili, jak jejich mzdy dohánějí ty německé, musel by je splnění takového slibu kandidovat místo poslanecké sněmovny spíše do německého Bundestagu, pak by se tomu snad i dalo věřit. A co se udělalo pro to, abychom nebyli montovna a měli špičkové univerzity? Zlepšilo se prostředí, které by lákalo investory? Podporovaly se vlastní inovace? Investovalo se do školství? Vzhledem k tomu, že odpověď je vždycky ne, tak proč by to najednou měnil. Pod rouškou úspor se šetřilo na smysluplných odvětvích, a ve výsledku to ani ten vyrovnaný rozpočet nepřineslo. Nic naplat, volby jsou blízko, naskočíme na vlnu populismu, který tolik kritizujeme.

7. Bezpečnostní hrozba? Děláme, co je třeba

Varujeme před hybridními hrozbami z Ruska a Číny, apelujeme na zodpovědnost občanů, vyzdvihujeme doporučení odborníků, tajných služeb nebo třeba NÚKIBu o tom, jaké technologie nebo třeba sociální sítě se nemají používat. Ano, jednou z nich je třeba Tik Tok, případně technologie společnosti Huawei. Zatímco u druhé začíná být patrná snaha dostat ji zase do hry (a do kritické národní infrastruktury), tak tu máme právě i Tik Tok! Ano, na svéráznou sociální síť pro mladou generaci se rozhodl vyrazit i sám premiér. Bezpečnostní rizika a doporučení, která sám zdůrazňoval? To jsou včerejší zprávy, dnes už to nevadí. Když nejde Mohamed k hoře, musí zřejmě hora k Mohamedovi. Nezbývá než ocenit, že premiér sem (zatím) neplánuje přidávat videa s infantilními tanečky a tento trojský kůň na čínské síti proto zůstává na bedrech Aleny Schillerové, Andreje Babiše a Tomia Okamury.

8. Profesor se nelíbil, přichází zajíc

„Starý profesor možná neosloví každého, tak si mám nasadit uši takhle jako zajíc?“ pravil premiér v televizním pořadu. Je asi fajn, že si Petr Fiala a jeho spolupracovníci uvědomují, že je potřeba něco zlepšit. Jestli jsou ale přesvědčeni, že tohle je ta nejlepší cesta, tomu snad nemůže nikdo věřit. Několik let se tu buduje obraz klidného politika, kterého nic nevyvede z míry a neprojevuje moc emoce. Ano, nebyl to nejlepší přístup, ale těmito eskapádami nejen, že ho ani náhodou nezlepší, ale ještě zničí i to málo, co se snažili budovat. Chtělo by se říct, že by se nemělo dělat něco, co nevypadá přirozeně, tady to platí dvojnásob. Všichni věděli, koho volí. Věděli, že nevolí žádného supermana, uchvatitele davů nebo národního komika - proto ani nikdo nečekal, že by měl Petr Fiala takové role plnit, po vládě Andreje Babiše bylo třeba vlastně docela málo. Stačí se podívat na styl kampaně a komunikace prezidenta Petra Pavla, rozdíl je markantní a hlavně smutný. PR tým Petra Fialy je už zřejmě ale zcela ztracený, nemá sebemenší koncepci, natož cestu, jak z tohohle zmaru ven, a tak zkouší úplně vše.

Špatná komunikace je častým a fakticky jediným připouštěným vysvětlením padajících preferencí vládních stran, které samotní představitelé byli ochotni připustit. Ujistil bych je, že se opravdu nejedná o důvod jediný, avšak jejich přístup ke komunikaci, jejíž důležitost tak vyzdvihovali, je nanejvýš smutný a příznačný pro celé vládnutí. Ono to ale asi nemohlo dopadnout jinak. Že se politici neorientují na sítích, často se vyjádří tak, že by si nejeden mluvčí a politický stratég trhali vlasy, je jedna věc, ta se dá pochopit. Ale to, že si premiér (a ani ostatní hlavní tváře) nejsou schopní sehnat (a hlavně poznat) tým kvalitních lidí - profesionálů, kteří jim pomohou, to je věc druhá. Těžko pak věřit, že to je u jiných oborů jinak.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz