Hlavní obsah

Od Komenského „Didactica magna, škola hrou“ k revoluci s umělou inteligencí

Foto: AET AI Academy

Vizualizace transformace vzdělávání pomocí umělé inteligence. Upraveno AET AI ACADEMY. Zdroj: https://robots.net/news/the-transformation-of-education-through-generative-ai/

V roce 2025 používá AI 76% studentů středních škol (SŠ). ČR se tak řadí v AI vzdělávání mezi šest nejpokročilejších zemí v Evropě. Digitalizace mění učení. Budeme první? Vzdělávání se transformuje.

Článek

Od Komenského „Didactica magna, Schola ludus, škola hrou“ k revoluci s umělou inteligencí

Foto: AET AI Academy, převzato: Alze.cz

Komenský učitel národů a jeho dílo

Úvodní poznámka k pojmosloví a jeho původu:

  • SCHOLA = škola (z řeckého σχολή)
  • LUDUS = hra (z latiny viz dále) = hra, škola, cvičení, představení, divadelní hra
  • Sloveso LUDERE = hrát si, hrát (hru), bavit se
  • Přítomné příčestí LUDENS = hrající (si)

Další zajímavost o slově LUDUS v kontextu díla J.A: Komenského:

Komenského použití: Komenský, učitel národů, vytvořil soubor nazvaný „Schola ludus“ - „Škola hrou nebo Živá encyklopedie“ Schola ludus | J.A. Komenský - život, dílo, odkaz

Tento termín používal Jan Amos Komenský ve své „Didactica magna“ (Velká didaktika) práce na ní zahájil kolem roku 1651 (dokončena podle některých autorů byla okolo 1654).

Zpět v čase (374 let) k AI = umělé inteligenci (Artificial Intelligence). Jak si vede ČR v adopci AI ve vzdělávání?

V ČR používá AI 76% studentů středních škol = TOP 6. místo ve vzdělanosti AI v Evropě. Jak se mění české vzdělávání a co by na to řekl Jan Amos Komenský?

Foto: AET AI Academy s pomocí ChatPT 4.o (genAI v tomto příspěvku, článku, blogu)

Umělá inteligence

📊 Praktické ukázky: Jak vypadá AI ve vzdělávání v praxi

Pro lepší pochopení toho, jak může vypadat moderní AI vzdělávání, připravili jsme dvě praktické ukázky:

🎓 Interaktivní minikurz

Minikurz „Škola hrou 21. století“ propojuje Komenského nadčasovou „schola ludus“ s nejmodernějšimi AI technologiemi.

Kurz demonstruje:

  • Transparentní "myšlenkové procesy" AI
  • Adaptivní kvízy s okamžitou zpětnou vazbou
  • Interaktivní dashboardy s daty z českých škol
  • Praktické ukázky využití různých AI platforem

🎧 AI Podcast

## 📊 Praktické ukázky: Jak vypadá AI ve vzdělávání v praxi

Poznámka: uvedený podcast shrnuje klíčové poznatky v konverzačním formátu vytvořeném pomocí Google NotebookLM shrnuje klíčové poznatky z této analýzy v konverzačním formátu vytvořeném pomocí Google NotebookLM (dalo by se ještě vstupovat coby třetí osoba, ale nechtěli jsme AI rušit, děkujeme i Spotify platformě). Pokud Vám jeho spuštění nefunguje, vyčistěte si cache PC, anebo zde je link (dočasný): https://open.spotify.com/playlist/5ct7ykLcBTIoE7wYclitZT?si=d8d3d6a689c044ee

Úvod: Když se AI učí „myšlenkové procesy“

V moderních evropských třídách dochází k fascinující transformaci výuky matematiky. Studenti už neřeší rovnice pouze s tužkou a papírem - AI asistenti jim ukazují své „myšlenkové procesy“ krok za krokem.

Jak vysvětluje jedna holandská učitelka matematiky: „Studenti tak mohou sledovat logiku řešení a lépe pochopí, kde udělali chybu. Není to jen o výsledku, ale o procesu.“

Foto: AET AI Academy

Moderní výuka

Tento úsměvný moment dobře ilustruje revoluci probíhající nejen v AI, ale i v českém školství, které nyní prochází jednou z největších transformací od zavedení počítačů.

Foto: AET AI Academy, DeepSeek

Kvadratická rovnice, řešení podle DeepSeek

## 📊 Praktické ukázky: Jak vypadá AI ve vzdělávání v praxi

📊 Revoluce v českém školství: čísla, která překvapí

České vzdělávání zaznamenává dramatický nárůst v používání AI. Podle nejnovějších dat MŠMT a výzkumu „Evropa v datech“ používá generativní AI pravidelně 33% českých učitelů, což představuje výrazný nárůst z 19% v roce 2023¹. Mezi studenty jsou čísla ještě dramatičtější – 76% studentů středních škol AI aktivně využívá, přičemž polovina z nich s ní pracuje minimálně týdně.

Překvapivé zjištění: starší učitelé vedou

Nejpřekvapivějším zjištěním je, že AI nejvíce adoptovali učitelé starší 50 let. Paradoxně mladší kolegové jsou opatrnější. „Starší generace v AI vidí pomocníka, který jim pomáhá držet krok s digitálními domorodci,“ vysvětluje Dr. Jan Hladík z pedagogické fakulty.

Klíčové statistiky adopce AI:

  • Učitelé: 33% pravidelně používá AI (nárůst z 19% v roce 2023)
  • Studenti střední škol: 76% aktivně využívá AI nástroje
  • Týdenní použití: 50% studentů pracuje s AI minimálně týdně

🏆 Nejpoužívanější AI platformy v českých školách

Aktuální žebříček podle nejnovějšího průzkumu "AI ve školách 2025"²:

  1. ChatGPT – 67% škol
  2. Microsoft Copilot – 31% škol
  3. Claude – 18% škol
  4. DeepSeek – 12% škol (rychle rostoucí)
  5. Perplexity – 8% škol
Foto: AET AI Academy

Umělá inteligence ve škole ČR 2025

🔍 DeepSeek: Čínská alternativa s kontroverzním pozadím

Foto: AET AI Academy

Platforma DeepSeek Logo

🛡️ Konflikt s OpenAI – kontext a fakta

Na jaře 2025 zaslala společnost OpenAI formální doporučení americkým orgánům v rámci iniciativy AI Action Plan⁷, ve kterém vyjádřila obavy ohledně platformy DeepSeek:

  • DeepSeek je označen jako státem podporovaný a kontrolovaný systém
  • Byly zmíněny možné obavy o ochranu soukromí vzhledem k čínské legislativě o datech
  • OpenAI doporučila zvážit omezení používání DeepSeek na území USA, zejména ve veřejné a akademické sféře

⚠️ Poznámka AET AI Academy: Nehodnotíme politické či právní aspekty. Uvedené informace sdílíme pouze z důvodu transparentnosti.

💡 Integrace DeepSeek v západních technologiích

Navzdory zmíněným obavám významné technologické společnosti oznámily integraci DeepSeek:

  • Microsoft v lednu 2025 začlenil DeepSeek R1 modely do zařízení s technologií Copilot+
  • Amazon využívá DeepSeek v kombinaci se službami OpenSearch a SageMaker pro RAG aplikace
  • Perplexity vytvořila vlastní variantu "R1 1776", která se zaměřuje na transparentní odpovědi
  • OpenRouter AI nabízí DeepSeek chat prostřednictvím veřejného API

🔬 Co dělá DeepSeek přínosným

DeepSeek se odlišuje od konkurence několika klíčovými vlastnostmi:

Technické specifikace⁵:

  • Architektura: Mixture-of-Experts (DeepSeek V3)
  • Latence: pod 70 ms pro interaktivní výuku
  • Klíčová funkce: Chain-of-Thought zobrazuje každý krok uvažování

Výhody DeepSeeku podle učitelů:

  • Transparentní myšlení umožňuje sledovat postupy
  • Nižší náklady díky open-source licenci
  • Možnost přizpůsobení specifickým potřebám
  • Etická integrace do odpovědí

Hlavní protagonisté platforem přehled vývoje 2025

(aktuální stav, více v připravovaných minikurzech)

Trh s AI platformami zaznamenal v roce 2025 významné pokroky. Claude od Anthropicu právě představil rodinu modelů Claude 4 (Opus 4 a Sonnet 4), které jsou hybridními modely schopnými rychlých odpovědí i hlubokého uvažování, přičemž Claude Opus 4 je označován jako nejlepší model pro kódování na světě. OpenAI vydalo řadu GPT-4.1 zaměřenou na kódování a pokračuje ve vývoji reasoning modelů včetně o3 a o3-mini. Google Gemini 2.5 Pro byl spuštěn v březnu 2025 jako experimentální model excelující v kódování s 63,8% úspěšností na SWE-bench, zatímco Perplexity integroval čínský model DeepSeek R1 a spustil funkci Deep Research dosahující vysokých výsledků v benchmarcích.

Francouzský Mistral AI zaznamenal významný průlom s představením modelu Devstral - specializovaného agentic LLM pro software engineering úlohy vyvinutého ve spolupráci s All Hands AI, který dosáhl 46,8% úspěšnosti na SWE-Bench Verified benchmarku a překonal všechny open-source modely o více než 6 procentních bodů.

Foto: AET AI Academy - převzato podrobnosti viz odkaz níže

MISTRAL

Model je „lehký“ (lightweight) natolik, že běží na jedné RTX 4090 nebo Macu s 32GB RAM, což z něj činí ideální volbu pro místní nasazení (local deployment) a použití přímo na zařízení. Dostupný je prozatím dokonce zdarma pod Apache 2.0 licencí za cenu 0,1$/milion vstupních tokenů a 0,3$/milion výstupních tokenů, přičemž Mistral plánuje větší agentic coding model pravděpodobně v nadcházejících týdnech. Pro další podrobnosti k Devstral:

DeepSeek pokračuje podle některých médií v agresivní expanzi - přitom již v březnu (viz náš předchozí článek k 31.3.2025) vydal vylepšenou verzi DeepSeek-V3-0324 s významným zlepšením reasoning a coding schopností, zatímco společnost zrychlila vývoj nástupce R2, který byl původně plánován do konce roku, ale nyní jej chce vydat co nejdříve, pravděpodobně v následujících týdnech, do poloviny roku 2025 a to dokonce údajně s lepšími coding schopnostmi a reasoning v jiných jazycích než angličtina. DeepSeek tvrdí, že svůj V3 model vytrénoval za pouhých 6 milionů dolarů oproti 100 milionům dolarů za OpenAI GPT-4 v roce 2023, při použití přibližně desetiny výpočetní síly.Ovlivnilo to trhy.

Shrnutí:

Do konce roku 2025 lze očekávat další eskalaci nejrůznější konkurence, kdy nejenom tyto platformy budou pokračovat v zdokonalování agentic schopností, reasoning modelů a efektivnějšího nasazení při nižších nákladech. V posledních dnech je nejvýznamnější asi pokrok Claude 4.0, začalo probíhat jeho testování, dále ale své představy prezentují i stále největší hráči na trhu: OpenAI, Microsoft , Google … doporučujeme aktuálně viz např.

Platformy Mistral či DeepSeek se na YouTube prozatím sami příliš neprezentují, CEO Mistral se naposledy na konferenci v Davosu odvolával na jeho obdiv k  DeepSeek ap. Je zřejmé, že do jisté míry je obtížné s HighTech giganty držet krok. Evropa je pozadu.

Níže uvádíme přiklady implementace DeepSeek ve školách ČR, je ale vhodné zdůraznit, že vznikají inovativnější formy platforem AI, které mohou nabídnout a nabízejí až neuvěřitelné možnosti často právě v personalizaci výuky (např. Google) a kódování. AET AI ACADEMY se v rámci možností snaží tyto nástroje začleňovat do své výuky (interaktivní).

✅ Úspěšné implementace v ČR

Gymnázium v Pardubicích

DeepSeek testuje pro studenty s dyslexií s výsledkem 40% zlepšení čtenářské gramotnosti za půl roku. „AI adaptuje texty podle potřeb každého dítěte,“ pochvaluje si ředitel.

Obchodní akademie Praha

Používání DeepSeek Coder V2 pro obchodní simulace vedlo k 28% nárůstu úspěšnosti u praktických maturit. Studenti jednají s virtuálními klienty a dostávají real-time zpětnou vazbu na obchodní strategie.

🗺️ Regionální propast: Praha vs. venkov

Data odhalují dramatické rozdíly v adopci AI technologií:

Regionální statistiky²:

  • Praha a Brno: 52% škol používá AI nástroje
  • Venkovské oblasti: pouze 19% škol má přístup k AI

Hlavní překážky implementace:

  • Pomalý internet (38% škol)
  • Nedostatek školení (45% učitelů)
  • Finanční omezení

„Digitální propast se prohlubuje rychleji, než jsme očekávali,“ varuje expertka z Centra pro vzdělávací politiku.

🔐 Bezpečnostní rizika a výzvy

NÚKIB identifikoval tři hlavní hrozby³:

  1. Úniky citlivých dat žáků (23% škol zaznamenalo incident)
  2. Generování dezinformací (17% případů)
  3. Akademické podvody (34% učitelů zaznamenalo pokusy)

Zajímavé pozorování: DeepSeek díky transparentnímu uvažování snižuje riziko podvodů o 22% oproti klasickým AI nástrojům.

👥 Učitelé: Mezi nadšením a obavami

Průzkum „AI a důvěra ve školách“ mezi 500 pedagogy odhalil smíšené postoje⁶:

  • 67% vidí AI jako užitečného pomocníka
  • 48,9% považuje AI za nezbytné pro moderní výuku
  • 23% má obavy z nahrazení
  • 78% požaduje více školení

💰 Ekonomická realita

Typické náklady na školu:

  • Počáteční investice: 200-600 tisíc Kč
  • Roční provoz: 80-200 tisíc Kč
  • Školení personálu: 50-150 tisíc Kč

ROI podle orientační pilotní studie: Průměrná návratnost 312% za tři roky díky:

  • Úsporám na administrativě (30-40%)
  • Snížení absence učitelů (15%)
  • Lepším výsledkům studentů (23% nárůst)

🌍 Mezinárodní srovnání

Pozice ČR v adopci AI ve vzdělávání v rámci EU podle DESI Indexu 2024⁴:

  1. 🥇 Estonsko (85% škol)
  2. 🥈 Finsko (72%)
  3. 🥉 Dánsko (68%)
  4. Nizozemsko (51%)
  5. Švédsko (47%)
  6. 🇨🇿 Česko (34%)

🏛️ Oficiální podpora státu

MŠMT a NPI připravily konkrétní kroky:

  • Kofinancování jazykových modelů
  • Investice 1,2 mld. Kč do infrastruktury
  • Povinná AI gramotnost od roku 2026
  • Sedm klíčových doporučení pro školy

📊 Praktická ukázka: Interaktivní minikurz

Pro lepší pochopení toho, jak může vypadat moderní AI vzdělávání, připravili jsme Minikurz „Škola hrou 21. století“, který propojuje Komenského nadčasovou „schola ludus“ s nejmodernějšími AI technologiemi.

Kurz demonstruje:

  • Transparentní "myšlenkové procesy" AI
  • Adaptivní kvízy s okamžitou zpětnou vazbou
  • Interaktivní dashboardy s daty z českých škol
  • Praktické ukázky využití různých AI platforem

⚖️ Etické dilema a budoucnost

Psycholog Dr. Pavel Říčan varuje: „Hrozí generace závislá na technologiích, neschopná kritického myšlení.“

Klíčové otázky:

  • Jak zachovat lidský prvek ve výuce?
  • Kde je hranice mezi pomocí a závislostí?
  • Kdo nese odpovědnost za AI rozhodnutí?

🎯 Praktická doporučení

🛡️ Pro školy a vzdělávací instituce

  • Začněte pilotním projektem, ne masovým nasazením
  • Investujte především do školení pedagogů
  • Vytvořte jasné etické směrnice
  • Měřte výsledky systematicky
  • Prověřte zásady ochrany osobních údajů

👨‍👩‍👧‍👦 Pro rodiče

  • Mluvte s dětmi o AI otevřeně
  • Učte je rozpoznávat AI generovaný obsah
  • Podporujte kritické myšlení

🔮 Vize do roku 2030

Prognózy expertů pro český vzdělávací systém:

  • 2026: 60% škol s AI, povinné školení učitelů
  • 2027: 80% penetrace na středních školách
  • 2028: Pokročilé AI asistenty v hodinách
  • 2030: Plně personalizované vzdělávání

🎯 Závěry a doporučení

  • AI ve vzdělávání není jen technologickým trendem, ale fundamentální změnou způsobu učení a výuky. Zatímco nástroje a platformy jako DeepSeek nabízejí transparentní uvažování a inovativní přístupy, celý sektor čelí výzvám v oblasti etiky, bezpečnosti a spravedlivého přístupu.
  • Úspěšná integrace AI do českého vzdělávání bude záviset na promyšlené strategii, dostatečném školení kantorů, učitelů všech stupňů a udržení rovnováhy mezi technologickými možnostmi a lidským prvkem ve výuce.
  • Microsoft Copilot či jiné etablované platformy (Claude, Perplexity, Gemini, NotebookLM) nabízejí stabilnější a integrovanější řešení s lepší podporou pro vzdělávací instituce. Copilot navíc splňuje požadavky EU AI Act a nabízí robustní bezpečnostní opatření, což je klíčové vzhledem k tomu, že 23% českých škol již zaznamenalo bezpečnostní incident.

Pro hlubší ponor do tématu si můžete poslechnout AET AI ACADEMY PODCAST na Spotify , který shrnuje klíčové poznatky z této analýzy v konverzačním formátu.

Foto: AET AI Academy, Google NotebookLM

Podcast k článku

📚 Zdroje

  1. Ministerstvo školství MŠMT - Studie "Digitální vzdělávání v číslech 2025"
  2. Evropa v datech - Výzkum "AI ve školách 2025" (n=1200 škol)
  3. NÚKIB - Zpráva "Bezpečnostní incidenty ve školství 2024"
  4. DESI Index EU - Digital Economy and Society Index 2024, digital-strategy.ec.europa.eu
  5. DeepSeek AI - Oficiální dokumentace, github.com/deepseek-ai
  6. AI dětem - Výzkum "AI a důvěra ve školách" (2024)
  7. OpenAI - AI Action Plan recommendations (2025), openai.com/policies

📅 Datum publikace: 18. května 2025
📢 Vydáno AET AI ACADEMY™ AQUA-ECO-TERRA, z.s.
📝 Tento článek slouží k osvětě a nenahrazuje právní nebo pedagogické poradenst
ví.

Zde je návrh věrohodného dovětku k článku:

📝 Poznámka k článku

Předložený článek byl vytvořen s pomocí umělé inteligence (například Claude 3.7 Sonnet) ve spolupráci s lidskými editory. Jeho účelem není hodnocení žáků nebo poskytování formálního vzdělávání, ale didakticky laděná osvěta v oblasti implementace AI technologií do českého školství. Článek spadá do kategorie osvětových vzdělávacích materiálů s prakticky zanedbatelnou mírou rizika. Žádné osobní údaje nevyžaduejeme ani nezveřejňujeme (GDPR, NIS2 ap.). Informace jako osvětové jsou ve smyslu Staregie AI v ČR prezentovány tak, že hlavním aktivním prvkem Ekosystému AI v rámci správy a řízení je občanská nevládní společnost AQUA-ECO-TERRA, z.s. via AEt AI ACADEMY.

Interaktivní prvky jsou poskytovány zdarma (minikurz a podcast) za účelem co největší didaktické hodnoty a podpory nezištné prezentace praktických ukázek moderního AI vzdělávání. Tímto způsobem chceme umožnit co nejširšímu okruhu pedagogů, studentů a zájemců o vzdělávání přístup k aktuálním poznatkům o využití AI ve školství.

Tento přístup je v souladu se Strategií umělé inteligence v České republice do roku 2030, která podporuje rozvoj AI gramotnosti a osvěty mezi občany ČR.

© AQUA-ECO-TERRA, z.s. | AET AI ACADEMY™
Web: ai-academy.cz (v přípravě)
Kontakt: info@aqua-eco-terra.com

Tento článek slouží k osvětě a nenahrazuje odborné pedagogické nebo právní poradenství.

Tato poznámka transparentně informuje o použití AI, vysvětluje nezištný charakter poskytovaných materiálů a zasazuje iniciativu do kontextu národní AI strategie.

V případě zájmu o detailní metodiku kontaktujte autora na info@aqua-eco-terra.com

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz