Článek
Tady je několik našich léty prověřených rad a doporučení:
➡️ Konzultujte to s vrchní sestrou, vedoucí péče - prostě s tím, kdo vede dané oddělení.
➡️ Skvělý dárek je fotokniha s obrázky rodiny, ze života daného člověka apod.
➡️ Prima jsou věci, kterými můžeme klientovi připomenout jeho život (hudba, vůně, senzorické pomůcky, jednoduché stolní hry).
➡️ Jídlo? Může být, zejména když víte, co má dotyčný rád. Měli byste respektovat jeho zdravotní omezení. Lišit se to bude v domově seniorů, kde si klienti dají jídlo do ledničky (ideální je tedy vhodný obal i se jménem klienta) a hlídají si ho, od zařízení se zvláštním režimem, kde jídlo „hlídá“ personál. Člověk s demencí je totiž schopen sníst všechno najednou, protože nemá tu „klapku“. Nebo jídlo někam založí a personál ho najde při uklízení skříní, stlaní postelí atd, popřípadě tehdy, když začne zapáchat. A nebojte se, v našich domovech dbáme na dodržování pitného režimu, ale nemáme prostory na uchovávání několika balíků vod, které návštěvy občas v dobrém úmyslu svému příbuznému nosí.
➡️ V běžném životě jsou standardním dárkem dobroty či alkohol…. Zakazovat nemůžeme, pouze doporučovat, ale asi chápete, že jednáme v zájmu zdraví klienta. Někdy tedy musíme zasáhnout, když má klient zdravotní omezení, např. cukrovka a rodina nosí zásadně sladké. Nebo když člověk s demencí kouří a rodina mu cigarety tajně nosí na pokoj. Ošemetný je alkohol, ten není zakázaný, ale třeba člověk s alkoholovou demencí by ho dostat neměl.
➡️ Neradi vidíme ostré předměty, protože hrozí poranění klienta i ostatních klientů, jejíž stav nemusí být takový jako vašeho příbuzného. Svíčky a sirky a zapalovače mohou způsobit požár. U malých odnímatelných věcí zase hrozí riziko spolknutí či vdechnutí. Trochu to připomíná varování, jaké předměty nepatří do rukou dětem….
➡️ Když klient potřebuje třeba polohovat, sedí dlouho na vozíčku atd, tak mu přijdou vhod různé pomůcky, které pak má jen pro sebe a nemusí mít „erár“. Potěší různé terapeutické panenky, plyšáci atd, které pomohou zpříjemnit čas, když je klient na lůžku.
➡️ Oblečení? Takové, aby nikde klienta netáhlo a dobře sálo pot. A také, aby se dobře udržovalo, dalo vyprat a dát do sušičky.
Závěr? Abyste z lásky k bližnímu nevědomky neubližovali. Přineste raději méně, ale častěji. Věnujte ideálně svůj čas. Zabalte se do dobré nálady a zúčastněte akcí, které v našich senior centrech pro klienty, jejich příbuzné a často i pro místní komunitu organizujeme. Podívejte se, jakou radost přinášejí třeba v AHC Senior centru Přepychy:
ředitelky AHC Senior center Petra Čermáková (Příbram a Pečičky) a Danuše Fomiczewová (Přepychy)