Článek
Není nezvyklé, že když stojíme v lékárně, máme přehled o tom, co trápí zákazníka před námi.
Nejen, že slyšíme samotného zákazníka, ale na jeho soukromí nedbá ani sám lékárník a častokrát mluví velmi nahlas.
Můžeme si tak být jisti, že i naše zdravotní obtíže nejsou jen naše, ale všech přítomných, kteří jsou poblíž.
Často je vidět, že pokud zákazníka trápí něco opravdu choulostivého, snaží se mluvit spíše tišeji, ale lékárník indikuje velmi hlasitě něco jako „Tablety si zavádějte do pochvy každou noc“ a podobné velmi intimní informace.
Lidé se tak často cítí velmi trapně ať už se jedná o jakýkoli zdravotní problém, se kterým nemáme potřebu se chlubit na veřejnosti.
Pacient není v podstatě vůbec chráněn, přičemž informace o jeho zdraví a léčbě by měly zůstat zachovány v soukromí.
Lidé si tak raději do lékárny pošlou někoho jiného, nebo bez porady s lékárníkem vyberou zboží sami online a následně si již zabalené léky bez jakýchkoli otázek vyzvednou na prodejně.
Zda ale zvolili správnou léčbu, to už je věc další.
Lékárník by měl na diskrétnost pacienta myslet.
I když je vyznačena diskrétní zóna, není možné přeslechnout jak zákazníka tak i lékárníka a jeho často velmi podrobné choulostivé dotazy.
Uvádí se, že v některých lékárnách jsou pro tyto případy vyhrazeny konzultační místnosti, kde vás skutečně slyší jen lékárník.
Lékárníci mají být vedeni k tomu, aby byli k potřebám pacientů citliví a uvážili, jaké informace budou veřejně sdělovat.
Proč je diskrétnost v lékárnách důležitá:
- Ochrana soukromí:Pacienti často sdělují citlivé informace o svém zdravotním stavu, které by měly zůstat v soukromí.
- Budování důvěry:Diskrétní přístup pomáhá pacientům cítit se bezpečně a otevřeně hovořit o svých potřebách s lékárníkem, což je zásadní pro poskytování kvalitní péče.
- Zajištění správné péče:Lékárník může lépe poradit a informovat o správném užívání léků, pokud ví vše o pacientovi, což je možné pouze v prostředí důvěry a diskrétnosti.
Lékárna by měla uzpůsobena pro diskrétní rozhovor mezi pacientem a lékárníkem. Toto je základní právo pacienta.
Problémem však je nedostatečný prostor v lékárnách, který by zajistil dosti velkou diskrétní zónu. A lékárník bohužel nepříjemné otázky pokládat musí, aby správně indikoval lék.
A tak můžeme vidět i slyšet, koho trápí problém s erekcí, prostatou či gynekologický problém, psychické obtíže atd.
A je úplně jedno, zda si jdeme pro volně prodejný lék nebo máme recept.
Lékárník vždy nahlas říká, jak a na co máte lék užít.
Máte-li z nákupu léků obavy a nepříjemná pocit, máte tyto možnosti:
- Vyhledejte lékárny s konzultačními místnostmi:Některé lékárny zřídily pro tyto účely vyhrazené prostory, kde můžete v klidu komunikovat s lékárníkem.
- Požádejte o soukromí:Pokud se potřebujete poradit o citlivé záležitosti a nemáte možnost jít do konzultační místnosti, jednoduše požádejte personál o diskrétní probrání tématu, jako je například vzájemné ovlivňování léků.
- Domluvte si konzultaci předem:Pokud chcete probrat své léky, je vhodné si domluvit termín konzultace předem, aby se lékárník stihl připravit a vy jste měli zaručený čas na diskuzi.
Zdroj: https://www.mojelekarna.cz/magazin/2020/zari-rijen/dispenzacni-minimum-a-prava-pacienta-v-lekarne
https://cnn.iprima.cz/pacientum-v-lekarne-chybi-soukromi-hrozi-ztraty-duvery-v-cely-system-upozornila-odbornice-476136
https://berounsky.denik.cz/zpravy_region/be_cedule20080618.html
https://www.lekarnickekapky.cz/lekarny-a-lekarnici/lekarnicke-desatero-aneb-na-co-mate-v-lekarnach-pravo.html#:~:text=1)%20Na%20slu%C5%A1n%C3%A9%2C%20ohledupln%C3%A9%20a%20p%C5%99%C3%ADjemn%C3%A9%20chov%C3%A1n%C3%AD,mluvit%20o%20citliv%C3%BDch%20ot%C3%A1zk%C3%A1ch%20v%20p%C5%99%C3%ADtomnosti%20dal%C5%A1%C3%ADch