Článek
Když jsem se poprvé pustil do Age of Wonders 4, nečekal jsem, že se mi zas stane, že se podívám na hodinky a zjistím, že těch pát tahů, co jsem chtěl ještě udělat se protáhlo na několik hodin. Paradox totiž konečně ukázal, že když se sejde kvalitní vydavatel s talentovaným studiem Triumph, může vzniknout něco, co tahové strategie potřebovaly už dávno.
Fantasy, kterou si vytvoříte sami
Nejdřív jsem si myslel, že vytváření vlastní rasy bude jen takový bonbónek navíc. Ukázalo se, že je to srdce celé hry. Deset základních ras, šest kultur, šestnáct aspektů společnosti a magické knihy, které definují, kam se vydáte. A to je jen začátek. Po deseti hodinách hraní jsem si zkusil vytvořit astrální ropuchy schopné procházet pevnými předměty. Fungovalo to. A bylo to báječné.
Co mě ale baví nejvíc, je transmutace. Vaše rasa se může během hry měnit, vyvíjet, přizpůsobovat. Dneska máte standardní lidi, za pár tahů z nich můžete mít duchy nebo démony. Každá nová hra přináší úplně jiný styl hraní, takže zatímco v Civilizaci nakonec všichni staví železnice, tady se vaše civilizace vydá cestou, která nemá s předchozí partií prakticky nic společného.
Bitvy, které dávají smysl
Tahové souboje jsou tady opravdu pecka. Terén hraje obrovskou roli. Jednou bojujete v zaplavené vesničce, příště mezi hořícími stromy nebo magickými krystaly. Hra dokáže podle místa na velké mapě vygenerovat unikátní bojiště, což znamená, že ani po dvaceti hodinách se nenudíte a stále narážíte na něco nového.
Systém magie je fascinující. Kromě klasických bojových kouzel můžete vyvolávat permanentní nestvůry, terraformovat terén nebo provádět mocné transformace rasy. A divy (tyhle lokace na mapě plné nebezpečí a odměn) to jsou chvíle, kdy hra dostává storytellingovou dušičku. Text je napsaný stylem gamebooků, včetně voleb s důsledky.
Tahová strategie, která vás nepustí
Všechno ale není úplně top. Umělá inteligence občas trochu ztrácí. Neznamená to, že by byla špatná, ale někdy prostě neprioritizuje správně. Na druhou stranu, to je asi tak jediná věc, která mi tu vadí.
Co oceňuji ze všeho nejvíc, je způsob, jakým hra učí. Žádné nudné tutoriály, místo toho tři příběhové scénáře, které vás postupně seznámí se vším podstatným. Kontextová nápověda je intuitivní a nenásilná. I když jste nikdy předtím nehráli tahovou strategii, zvládnete to.
RPG systém hrdinů, diplomacie, ekonomika, různé afinity k magii. Mechanik je tady tolik, že bych mohl psát další hodiny. Ale nejlepší je to vyzkoušet. Age of Wonders 4 totiž má ten notoricky známý efekt „ještě jeden tah a jdu spát“, který pak končí tím, že venku svítá a vy nevíte, kam se poděl čas.
Hra dostává průběžně nové add-ony a balíčky, tím nejnovějším je Thrones of Blood.
Verdikt
Tahových strategií jsem hrál dost, ale tak kvalitní zástupce žánru se nehledá lehce. Age of Wonders 4 dokáže bavit desítky, možná stovky hodin, a pořád budete objevovat nové kombinace, styly hraní a možnosti. Je to mix Heroes, Civilizace a lehce Total War, který funguje přesně tak, jak má.
Jestli máte tahové strategie rádi, tohle je povinnost. A pokud je nemáte rádi, zkuste to stejně - možná právě tenhle titul změní váš názor.
Hodnocení: 9/10
Hra na steamu: https://store.steampowered.com/app/1669000/Age_of_Wonders_4/




