Hlavní obsah
Automobily a doprava

Vypne Čína Evropě dopravu na dálku? Skandál s elektrobusy otevírá otázky bezpečnosti i suverenity

Foto: Perplexity AI, Alexander Doktor

Mysleli jste si, že dopravní kolaps ve městě je otázkou sněhové vánice nebo stávky? Norské testy čínských elektrobusů ukazují zcela nový rozměr – stačí jediný příkaz od výrobce a celá flotila může doslova „zhasnout“.

Článek

Skandál, který se dostal tlačítka médií napříč Evropou, jitří nejen fantazii, ale i obavy bezpečnostních expertů. Jsme svědky prvního důkazu, že teze o „řízené závislosti“ na strategických technologiích z Východu už není sci-fi, ale hmatatelná realita?

Odhalené možnosti softwarové deaktivace autobusů Yutong na dálku dostávají v době elektrifikace veřejné dopravy zcela nový význam. Výrobce tvrdí: je to standard pro „údržbu a monitoring“. Jenže v Norsku, kde testovali autobusy, našli nejen diagnostiku, ale rovnou funkci „kill switch“. Praxe ukazuje, že pokud má někdo přístup k tak zásadní infrastruktuře, může ovlivnit vše – od chodu dopravy až po reakci státu v krizových chvílích.

Čert není ukrytý jen v technologiích – scénáře, které dnes bezpečnostní specialisté zvažují, jsou mrazivé:

  • Kybernetický útok nebo politické vydírání– představte si, že v době mezinárodních sankcí zůstanou čínské autobusy nefunkční během několika vteřin.
  • Skrytý monitoring a odposlechy– telematika v systému umí posílat na server v Číně i detaily o pohybu, stavu baterií i GPS polohy.
  • Problémy i pro soukromé operátory– jednoduchá výměna SIM problém neřeší, pokud je zabudována komplexně v architektuře pohonu.

Možné důsledky pro demokratické státy? Nejde jen o technologii na kolejích a silnicích – stejné principy platí pro elektrárny, zdravotní přístroje, smart city nebo armádní techniku. Každý další kontrakt s anonymním zahraničním gigantem znamená další dvířka, kterými může kdokoliv doslova „zatáhnout za brzdu“.

Debata se tak musí vrátit zpět k otázce: Jsou ekonomické úspory a tlak na ekologii důvodem ke strategické slepotě, nebo už nastal čas trvat na absolutní kybernetické suverenitě? A dokážou státy skutečně uhlídat, aby jejich MHD nebyla jedním kliknutím Číny paralyzována v době, kdy bude politikaření znamenat něco víc než pár tweetů a hlasování v OSN?

Ještě zásadnější otázkou je, zda se podobné možnosti týkají i čínských osobních automobilů, které se v Evropě objevují stále častěji. Moderní vozy ze Šanghaje či Shenzhenu jsou vybaveny téměř identickou telematikou, napojením na „cloud“ výrobce a často i skrytou vzdálenou diagnostikou, se kterou může přijít i možnost zásahu do softwaru vozu z druhého konce světa.

Odborníci varují, že pokud Čína dokáže na dálku vypnout autobus plný lidí, je otázkou času (a správné kombinace technologie a motivace), kdy totéž bude možné u osobního auta – třeba při politickém sporu, obchodní krizi nebo jen snaze o kontrolu pohybu milionů řidičů. A protože čínské značky expandují v EU raketovým tempem, měl by právě bezchybný audit kybernetické bezpečnosti být naprostou prioritou evropských regulátorů i všech zákazníků.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz