Článek
Nenápadný přechod z dálnice na silnici první třídy u Nové Hospody na trase mezi Příbramí a Pískem se stal nečekaně zlatým dolem na pokuty. V místě, kde se maximální rychlost náhle snižuje ze 130 km/h na 110 km/h, se chytily tisíce řidičů, kteří o změně často ani nevědí. Podle motoristů i expertů je příčinou vizuální charakter silnice, který zůstává shodný s dálnicí, přičemž jediným upozorněním na změnu je malá a nenápadná modrá informační značka.
Jen písecká radnice již rozeslala více než 1650 výzev k zaplacení pokut a vybrala skoro 670 tisíc korun. V porovnání s jinými částmi D4, kde podobný „chyták“ neexistuje, jsou čísla alarmující.
Dopravní experti navrhují zřetelnější značení změny rychlosti a varují, že současné nastavení řidiče nepřímo nutí dopouštět se bagatelních přestupků. Žádost města Písku o navýšení rychlosti zpět na 130 km/h zamítla policie s argumentem technických parametrů, které ale řada odborníků zpochybňuje.
Kritika míří také ke státní správě, která se podle některých hlasů namísto zajištění bezpečnosti a veřejné služby příliš soustředí na maximalizaci příjmů z pokut.
V pozadí celé situace stojí kontroverzní otázka: měl by stát vůbec počítat s plánovanými výnosy z pokut jako s běžným zdrojem příjmů z provozu dálnic? Nebylo by férovější dálnice jasně a transparentně zpoplatnit místo spoléhání se na sankce za drobné, často neúmyslné přestupky?