Hlavní obsah
Nakupování

Naletěla jsem při nákupu online. Už vím co dělat. Víte to také?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Naletěla jsem na inzerát podvodníka na sociální síti a vůbec nevěděla, co dělat. Jak se bránit, jak postupovat, jak řešit. Teď už to vím a ráda se podělím.

Článek

Tak svůj úplně první článek má této platformě věnuji své vlastní zkušenosti. V dnešní době člověk šetří kde může, že. Online prostor je plný nabídek všeho možného z druhé ruky, nevhodných dárků, nepotřebných věcí. Co jednomu překáží, druhý může využít. Píše se to snad všude. Neklikejte na odkazy v e-mailech nebo SMS, nesdělujte osobní údaje nebo dokonce ty bankovní, atd. Těch varování a doporučení je spousta.

Všichni dobře víme, že naletět podvodníkovi je celkem snadné a tak jsme přeci jen ostražitější, ale ne vždy se nám povede odhalit včas, že si na nás brousí zuby podvodník či podvodnice. A když už tedy naletíme, víme co dělat? Většina z nás nad tím mávne rukou, zvláště pokud se jedná nízké částky, a to je škoda.

Já, tedy naletěla na jedné sociální síti. Z počátku vůbec nic nenasvědčovalo nějakému podvodnému jednání. Dotyčná osoba inzerovala to, co jsem sháněla. Už strašně dlouho jsem totiž chtěla pořídit šicí stroj, nejen na běžné domácí opravy, ale také na našití polohovací polštářků dle svého gusta či měkkých výplní do fixací nožiček mého synka. Nebudu zde uvádět konkrétní sociální síť a ani konkrétní profil osoby, které jsem naletěla. Samozřejmě bych chtěla, ale jsem raději opatrná. Právo je totiž velmi zvláštní obor.

Když nás lapají…
Samozřejmě jsem ve víru každodenního kolotoče koukla na profil dotyčné osoby. Tak mít profil od roku 2018 už samo o sobě dává určitou míru jistoty, že. Prolustrovala jsem profil vyhledávačem a našla další inzeráty této osoby. Vesměs hračky pro děti jako kuchyňka, Albi tužka, plyšáci ale také třeba notebook, CD hry a další. Inzeráty neměli žádné negativní komentáře, některé dokonce palce nahoru. Takže ok. Po dohodě jsem tedy poslala peníze dotyčné osobě, poslala jsem i PrintScreen o převodu peněz s tím, že odešle co nejdříve a čekala až mi pípne zpráva o zaslání.

Něco nesedí…
Peníze poslané večer a následující den žádné pípnutí, takže jsem se taktně připomněla. Tak jako třeba té osobě do toho něco přišlo. V tu chvíli však začala pracovat má intuice a opětovně jsem v celkem časných hodinách prolustrovala onu sociální síť. Tentokrát na mě vykoukla negativní reakce jedné paní, která zněla velmi stroze: „Podvod, nekupovat.“
Samozřejmě jsem té osobě napsala dotaz, zda bylo odesláno, ale odpovědi jsem se nedočkala. Zato o hodinu později na mě vykoukl v jedné ze skupin, jejímž jsem členem také, nový inzerát. No samozřejmě se jednalo o mnou zaplacený šicí stroj, na který jsem marně čekala. Jaká drzost, pomyslela jsem si.

Prvotní panika…
Inzerující osoba však na mé zprávy nereagovala. No, co teď. Jméno profilu určitě není občanským jménem dotyčné osoby. Co dělat, kam se obrátit, jak to řešit? Myslela jsem na to, jak zamezit aby naletěl někdo další. Projela jsem tedy vyhledávačem sociální sítě daný šicí stroj. Světe div se, aktuální inzerce se mi zobrazila v několika inzertních skupinách po celé ČR. U všech inzerátů na onen šicí stroj od této osoby, které jsem naletěla, jsem tedy napsala: „Děláte si srandu? Inzerujete již prodané. Mám zaplaceno! Pošlete nebo vraťte peníze.“ A hele, mé komentáře zmizely v několika málo minutách. Úžasný, no. Poprvé v životě jsem naletěla online. Byla jsem na sebe tak naštvaná.
Co tedy dělat dál? Bylo mi jasné, že neuvidím ani peníze ani ten šicí stroj. Bylo mi jasné i to, že nejsem jediná a poškozených bude přibývat. Jak tomu zamezit? A bylo mi také jasné, že tato osoba si to všechno hezky hlídá a smaže cokoliv negativního, asi aby mohla napálit co nejvíce lidiček snažících se ušetřit.

Překonání studu…
Ano, člověk se stydí, když takto naletí. Říkala jsem si : „Jak jsem mohla být tak blbá?“. Zrovna když se překonáte a píšete ten varovný příspěvek na svou online zeď tak přijde otázka: „A kdy přijde ten Tvůj šicí stroj?“. Uf, samozřejmě dříve nebo později to vyklopíte. Já teda nechtěla manžela vůbec zatěžovat, a tak jsem objednala jiný šicí stroj u prodejce, kde jsem měla jako zázrakem hezkou slevu. Tedy tu slevu jsem si neužila, jelikož byla ve stejné výši jako ta částka o kterou jsem přišla. Nicméně stejně jsem to manželovi řekla a vyslechla si nejprve sáhodlouhé kázání a potom snášela vtipné pantomimy a narážky. Nakonec to tedy vzal celkem dobře a mě se ulevilo.

Jdeme na to s trochou rozumu…
Tak jsem tedy nahlásila inzerát správcům inzertních skupin. Profil dotyčné osoby jsem nahlásila přímo sociální síti a na svou stránku i do inzertních skupin jsem umístila varování pro všechny, kdo jej uvidí. Mám veřejný profil, takže to má možnost vidět každý, kdo by vyhledával profil nebo inzerované zboží. Nahlásila jsem i bance, že jsem uskutečnila převod peněz a naletěla podvodníkovi. Netrvalo dlouho a začali mě kontaktovat další napálené ženy. A je nás celkem dost. Je však velká škoda, že některé z nich to neřeší.
Co ale dělat dál. Po dlouhém pátrání na internetu a komunikaci s několika taktéž podvedenými ženami jsem začala jednat.
Největším kamenem úrazu je podání trestního oznámení. Dojít osobně na služebnu policie a podat trestní oznámení je ve většině měst celkem dost časově náročná záležitost. Ale… lidi, jde to i online skrze podatelnu Policie ČR. No to jsem ještě nevěděla, takže jsem musela vyčkat vhodné chvíle, kdy mi syn spal a vydat se podat trestní oznámení osobně.
Ať osobně či online je třeba doložit co nejvíce informací o osobě, která Vás napálila vč. předmětného inzerátu, čísla účtu kam jste poslali peníze a komunikace. Policie si pak už dá dohromady jednotlivé případy, které spolu souvisí. Zákon však hovoří jasně. Policie může zahájit to pravé prošetřování až v momentě, kdy se sejde tolik oznámení, aby celková částka překročila stanovenou výši. Záměrně neuvádím jakou, nechci přeci dávat podvodníkům tip, že.

Umí v tom zkrátka chodit…
Neblahý fakt je, že většina online bazarových podvodníků a podvodnic to mají už zjištěné a tak mění profily i čísla účtů a samozřejmě i obsahy inzerátů. Hlídají si, aby nepřekročili tu hranici znamenající trestní čin. Někdy k inzerátu přikládají fota stažená bůh ví kde na internetu, nebo pro autentičnost stáhnout fota jiného inzerátu či nabídky. No, mají to promyšlené. Bodejť by ne. Vemte si, že napálí během jednoho měsíce desítky lidí a tím si zajišťují opravdu celkem slušný příjem.

Jak nenaletět a když už, tak jak postupovat…
Tak nejlepší je nenaletět vůbec.
Předně nesdělovat své osobní a citlivé údaje. Ten kdo prodává nepotřebuje vědět víc než jméno, adresu kam balík poslat (doporučuji uvést nějaké výdejní místo) a maximálně telefonní číslo. Nepotřebuje vědět číslo Vašeho účtu, karty nebo nějaká hesla.
Neklikat na pochybné odkazy v SMS nebo e-mailech. Odkazu pro sledování se dá vyhnout tak, že si otevřete stránky doručovací služby a vyhledáte si balík dle čísla, které by Vám měl zasílající poskytnout. Když už kliknete na nějaký ten odkaz, pak rozhodně nevyplňuje žádné své přihlašovací údaje k bankovnictví, žádné PIN, žádné číslo karty nebo účtu. Může to být fake, tedy falešné stránky, které Vám mohou vyluxovat účet.
Chce to prověřovat a pátrat. Existují stránky www.podvodnabazaru.cz , kde si můžete ověřit, že číslo účtu, kam se chystáte poslat peníze nebylo již někým nahlášeno jako použité k podvodnému jednání. (Já se o nich dozvěděla pozdě.) Na těchto stránkách můžete přidat svou zkušenost k určitému podvodu na základě čísla účtu, případně jiných informací a nebo i sami podvod nahlásit, resp. registrovat.
No a když už naletíte, tak co nejrychleji nahlaste bance, podejte trestní oznámení a zaregistrujte podvodné jednání třeba na výše uvedených stránkách, případně varujte na sociálních sítích (alespoň své známé a přátelé, jelikož i oni mají známé a přátelé).
Některé banky prý nabízejí zrušení platby v určité lhůtě a snad i nějaké pojištění. S tím však zkušenost zatím nemám, ale Vy se můžete zeptat své banky a být připraveni.

Děkuji, že jste dočetli až sem a přeji Vám ať nikdy nenaletíte.
S přáním všeho dobrého Alice 🍀

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Další články autora

Doporučované

Načítám