Článek
Asi všichni známe odpovědi lidí z našeho okolí na otázku, jak to mají s vírou:
„Věřím v Boha, ale bez instituce církve. Církev je zkažená a kněží taky.“
I takto by se dala charakterizovat základní myšlenka divadelní hry ODVOLÁNÍ autora Billa C. Davise, kterou uvádí Divadlo v Řeznické. Jednoaktovka hodinu a půl dlouhá vás nenudí ani vteřinu, přestože, anebo právě proto, že v ní hrají jen dva herci – Filip Cíl a především Miroslav Táborský, který se ujal i režie.
Příběh boje studenta katolického kněžského semináře se zkostnatělou institucí se neodehrává jen v teologické rovině, jde o věčný příběh boje jedince a většiny; rodiče a dítěte, učitele a žáka, nadřízeného a podřízeného, zkušeného a nováčka… idealisty a rutinéra. Během hry postavy procházejí vývojem a navzájem se ovlivňují, obrušují hrany a docházejí k pochopení jeden druhého, tak jako ve vztazích v reálných životech.
Mladý seminarista při setkáváních se starším knězem poznává cenu úspěchu, kterou je kompromis, a jeho idealismus v boji o pravdu tvrdě naráží.
Zkušenému knězi ale v druhé polovině hry uděluje stejnou lekci – ne každý kompromis a polevení z vyznávaných hodnot jsou správnou cestou.
Hra jako taková nemoralizuje, nekritizuje, nedává návod, jen otevírá otázky po autenticitě víry a osoby člověka samého, tak jak si je klademe každý z nás.
Dialogy jsou laskavé, místy humorné a vždy kultivované.
Kněžím i laikům doporučuji jako studijní materiál a sondu do vlastního nitra, ale především jako dobré divadlo se skvělými herci a přesahem.