Hlavní obsah
Cestování

Dovolená na Mallorce za desítky tisíc a koupání v moři plném fekálií

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: stockphoto-graf/Shutterstock

Hýčkala jsem si představu bílých pláží a modrého moře, když jsem „rozbila prasátko“ a zaplatila mně a dceři dovolenou na Mallorce. To jsem netušila, že nás čeká horor v podobě moře plného fekálií a bakterií.

Článek

Mallorca je zprofanovanou prázdninovou destinací a jezdí tam ročně miliony turistů. Rozhodla jsem se, že letos udělám své dceři radost a místo surfování u oceánu, kam jsme jezdívaly a kterýžto není zrovna pro menší děti to pravé ořechové, pojedeme ke klidnému moři, kde se bude moc v klidu koupat a dovádět. Sice je pro mě nic nedělání na pláži utrpení jako bych byla v pracovním táboře, ale utěšovala jsem se pocitem, že dítě konečně bude moc plavat v moři a ne stát jen po kolena ve studeném oceánu, kde když ji dostane vlna, rovná se to téměř jistému utopení. Takže jsem vybrala ušetřené peníze za celý rok a s vidinou, že mě čekají jen dvě pohodlné hodiny letu, kilometry bílých pláží a průzračné moře, jsem nám zaplatila za několik desítek tisíc týden na Mallorce.

Boj s fekáliemi a vyrážka

To jsem netušila, že se prázdninové radovánky změní v boj s fekáliemi a zdravotními problémy. Když jsme vyrazily první den na pláž v Alcudii, kde je zátoka a hladina vody jako zrcadlo, uhodil mě do nosu puch, jako by poblíž stálo alespoň deset otevřených záchodů. Rozhlížela jsem se po stovkách lidí s dětmi, kteří byli ve vodě a říkala si, že asi halucinuji. Nikdo se netvářil, že by voda zapáchala a bylo něco špatně. Když mi ale i dcera potvrdila, že to cítí, pomyslela jsem si, že je to nejspíš tím, že jsme v zátoce, kde se voda moc nehýbe a „zátoky asi občas smrdí.“ Ne, opravdu nejsem expert.

Každopádně druhý den jsem zavelela, že na stejné místo nepůjdeme, skočily jsme do autobusu a jely o pár kilometrů dál. Žádný smrad, vše se zdálo namalované v duhových barvách, jenže ouvej, dcera vylezla z vody a udělala se jí vyrážka. Když se večer osprchovala, tak ji zmizela a druhý den, poté co vlezla do moře, zase nanovo. Sice nejsem expert, jak jsem psala, ale pojala jsem podezření, že musí být něco ve vodě. Nenapadlo mě lepší řešení, než jet ještě dál. Opět autobus, tři čtvrtě hodiny jízdy, vystoupily jsme a v moři obří hnědý flek ve velikosti fotbalového hřiště. Se slzou v oku jsem vzpomínala na ledový a divoký oceán a divila se, proč vlaje červená vlajka, když nejsou žádné vlny. Vševědoucí orákulum internet mi napovědělo, že červená vlajka v tomhle případě neznačí, jestli je koupání nebezpečné kvůli vlnám, ale zakazuje vstup do vody kvůli znečištění. Dceru jsem už do moře nepustila a volala známému, aby mi vysvětlil, co se to děje.

Foto: Som Pollenca Municipal/ public picture

Červená vlajka: fekálie v moři

Znečištěné moře je běžná záležitost

Ten mi potvrdil, že je to na ostrově téměř „běžná záležitost“, kdy se pod hladinou skrývají kalné odpadní vody obsahující fekální kaly. Problém je všude, včetně hlavního města Palma. „V Palmě taky měli problém s fekáliemi ve vodě, zjistilo se, že jim tam prosakuje potrubí, které vede z hotelů do moře,“ vysvětlil mi Ondřej Čarňanský. Čech, který na ostrově už několik let žije. „Oni se to snaží kontrolovat i z vrtulníku,“ dodal.

Když nastane nápor turistů, jsou čistírny odpadních vod přetížené. Množství, které do čistírny dorazí, je tak velké, že část odpadní vody je nefiltrovaná a vypouští se do moře.

Jak informují místní média, mnozí z toho viní předchozí konzervativní režim, který podle nich léta nedělal vůbec nic. Současné levicové koalici se podařilo alespoň přimět odpovědné ministerstvo životního prostředí v Madridu, aby souhlasilo s výstavbou nové čistírny odpadních vod. To však bude trvat roky - a je to pouhá kapka v moři.

Baleárský vládní úřad, který monitoruje kvalitu vody ke koupání, uvádí, že se kvalita vody ke koupání snížila z 93 % v roce 2013 na 71 % v roce 2021. A Mallorca by měla mít hned po Ibize nejvíce znečištěné moře.

Podle dostupných informací se ve vodě zkoumá, a právě se i někdy nachází přítomnost bakterií Escherichia coli nebo střevních enterokoků. Tyto dvě bakterie jsou indikátory fekálního znečištění. Kamarádka mé dcery měla několik dní střevní potíže. Přestože jsme všichni jedli to samé, špatně bylo jen jí. Nemám to nijak ověřené, ale vzhledem k tomu, že ona se ze všech koupala, potápěla a přirozeně i nalokala vody nejvíc, spojitost by tam být mohla.

Například loni v létě analýzy vedly k tomu, že pláže byly patnáctkrát prohlášeny za nevhodné ke koupání. A stojí za tím právě špatné odčerpávané odpadní vody nebo to, že kanalizace je v bídném stavu. Že se nejedná jen o triviální záležitost potvrzuje i kauza, kdy byl bývalý prezident vodárenské a kanalizační společnosti obviněn z organizování trestných činů proti životnímu prostředí.

Jedinou možností nakonec bylo jet do přírodní rezervaci vzdálené hodinu a půl jízdy, což je ve 40 stupních s dítětem a všemi věcmi něco, co představu o pohodové dovolené za dost peněz celkem kazí. A nejedná se jen o peníze, ale i o to, co provádíme životnímu prostředí. Jen proto, aby se nemuselo investovat více peněz do čističek a kanalizací.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz