Hlavní obsah
Příroda a ekologie

Dekáda udržitelnosti v Česku: Jak se posunulo její vnímání mezi firmami i veřejností

Foto: Asociace společenské odpovědnosti

Před 10 lety si 22 % Čechů vybavilo společensky odpovědnou firmu, v roce 2022 už to bylo 40 %. Naproti tomu ale klesá ochota připlatit si za odpovědné produkty, nejvyšší byla mezi zákazníky v roce 2019.

Článek

Největší iniciativa udržitelnosti a ESG – Asociace společenské odpovědnosti – slaví 10 let a přináší exkluzivní data, která mapují vývoj udržitelnosti v Česku za poslední dekádu i vliv energetické a finanční krize na firmy a neziskové organizace.

Asociace sdružuje více než 500 členů z řad soukromého i veřejného sektoru, kteří měli svým obratem v roce 2021 pětinový podíl na HDP České republiky. Průzkum agentury Ipsos mezi těmito organizacemi ukázal, že podle 54 % z nich má současná ekonomická situace výrazný vliv na to, do jaké míry se věnují otázkám udržitelnosti. Chystají se samozřejmě šetřit energiemi, ale zároveň hledat v udržitelnosti úspory.

„Ačkoli situace na trhu teď není ideální, společnosti si uvědomují, že udržitelnost je především příležitost. Pro dvě třetiny organizací je udržitelnost v posledních letech jeden z klíčových aspektů při rozhodování o dlouhodobých strategiích. I proto a navzdory současným krizím počet členů měsíc od měsíce roste a zvyšuje se tak náš dopad na ekonomiku jako celek,“ vysvětluje Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.

Za poslední dva roky klade 78 % respondentů důraz na udržitelnost většinou proto, že musí jít s dobou, klienti nebo zaměstnanci odpovědné chování požadují nebo pociťují tlak ze strany investorů. Naopak banky a další instituce mají speciální „udržitelné požadavky“ jen na 10 % dotazovaných. Ten, kdo na udržitelnosti pracoval už dříve, teď tyto projekty omezovat nemusí, a to i neziskové organizace. „Téma udržitelnosti vnímáme jako průřezové téma, které se prolíná vším, co děláme, a ne jako samostatnou oblast. Z toho důvodu jsme neškrtali výdaje. Pokud jsou praktické návrhy na řešení dlouhodobě udržitelné a cenově dostupné, plánujeme i nadále v této oblasti být aktivní,“ dodává Ema Klementová z mezinárodní humanitární organizace ADRA.

Digitalizace a cirkulární ekonomika – pro organizace důležité, ale nepraktikované

Agentura Ipsos zmapovala u příležitosti 10 let od založení Asociace i to, jakým směrem se během uplynulého desetiletí posunulo vnímání udržitelnosti a praktikování udržitelných principů ve firmách, mezi odborníky i veřejností. „České firmy si stále více zvykají vnímat udržitelnost jako součást jejich rozvoje. Až 83 % firem již má nebo plánuje vypracovat strategii udržitelnosti na lokální úrovni,“ říká Tomáš Macků, ředitel vnějších vztahů Ipsos. Ovšem ochota připlatit si za odpovědné produkty vrcholila mezi zákazníky v roce 2019, v době relativní stability. Turbulentní události posledních let donutily část veřejnosti soustředit se na aktuálně naléhavější oblasti. I v tom ale představuje iniciativa hlavní hybnou sílu v edukaci veřejnosti.

Nejvíce se pak organizace obecně zaměřují na pozitivní vliv na společnost. Za druhou nejdůležitější oblast považují cirkulární ekonomiku, ale věnují se jí jen 4 z 10 dotazovaných, mnohem více se soustředí na vztah se zaměstnanci a životní prostředí. „Naopak nejméně se organizace věnují podpoře zaměstnávání osob se zdravotním postižením a hlavně digitalizaci, přitom všeobecně jsou pro ně tyto dvě oblasti jedny z nejdůležitějších,“ popisuje Lucie Mádlová.

Tomu odpovídají i preference zákazníků – zatímco před 10 lety Češi od firem očekávali zejména pravdivou komunikaci se zákazníky, ochranu životního prostředí a zajištění bezpečnosti zaměstnanců, dnes jsou prioritami férovost vůči zaměstnancům, udržitelné nakládání s přírodními zdroji, ochrana životního prostředí a zavádění technologií, které sníží ekologický dopad firem. Povědomí o tom, co je a není společensky odpovědná firma roste, 22 % Čechů si v roce 2013 vybavilo společensky odpovědnou firmu, většinou to byl ČEZ nebo Vodafone. V roce 2022 už to bylo 40 % Čechů, vybavili si Skupinu ČEZ, Škoda Auto nebo Lidl.

„Pojem udržitelnosti a odpovědného chování se v průběhu času vyvíjí a mění. V posledních letech vnímáme obrovský nárůst důrazu na dekarbonizaci a ochranu klimatu, což je v oblasti energetiky ještě znásobeno. Podobně se ale dostaly do popředí i témata jako biodiverzita, ochrana nakládání s přírodními zdroji, diverzita, rovné příležitosti či inkluzivní prostředí na pracovišti. Druhým fenoménem je rovněž snaha o zavedení jednotných ESG standardů a metodik, jak udržitelnost ve firmách uchopit, jak ji měřit a jak ji vykazovat tak, aby byla data vzájemně porovnatelná a vypovídající. Jako jedna z největších českých firem se k těmto snahám stavíme čelem, snažíme se jít příkladem a prošlapáváme tak cestu dalším,“ říká Ondřej Šikl, specialista útvaru ESG Skupiny ČEZ.

Data vybrala agentura Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti ze 13 ročníků CSR & Reputation Research a průzkumu mezi členy A-CSR realizovaného v listopadu loňského roku. Asociace tak opět po delší době přináší nejen odborné české veřejnosti cenná data a vhled do dalšího vývoje na poli společenské odpovědnosti a ESG.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz